NDAK15019U Kursus i sundhedsrelateret velfærdsteknologi
Course in Welfare Technology in a Healthcare Context
Kandidatuddannelsen i sundhed og informatik
Målet er at give de studerende praktiske, metodiske og teoretiske indsigter i og erfaringer med design og brug af borgernær sundhedsrelateret velfærdsteknologi.
Med udgangspunkt i en konkret borgerrelateret sundhedsproblemstlling, samt ved anvendelse af teoretiske og metodiske principper for informationssystemdesign og -evaluering, er målet at gøre den studerende i stand til på et videnskabeligt og kritisk grundlag at udvikle et koncept for en specifik velfærdsteknologisk løsning.
Der lægges vægt på, at den studerende får en forståelse af brugernes (eksempelvis borgere og fagpersoner), designmæssige, professionelle, etiske, organisatoriske og praktiske udfordringer, der knytter sig til sundhedsrelateret velfærdsteknologi nu og i fremtiden.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- Redegøre for den aktuelle udvikling inden for sundhedsrelateret velfærdsteknologi
- Redegøre for forskellige evalueringsmetoder og deres anvendelsesområder i forbindelse med design af sundhedsrelateret velfærdsteknologi
- Redegøre for systemudviklingsmetoder (prototyping, participatory design, contextual design m.m.) og deres anvendelse inden for velfærdsteknologi
- Diskutere fordele og ulemper ved forskellige forsknings- og
evalueringsmetoder til systemudvikling i en
velfærdsteknologisammenhæng
Færdigheder
- Vurdere anvendeligheden af nuværende og fremtidig IKT-løsninger i en specifik behandlingsmæssig sammenhæng på baggrund af kvalitativ og/eller kvantitativ viden
- Selvstændigt genere viden specifikt om borgeres situation og om et behov gennem anvendelse af kvalitative metoder
- Diskutere hvorledes design af IKT-løsninger kan tage hensyn til borgernes specifikke behov og muligheder, herunder hensyntagen til literacy og sygdomsbetingede dysfunktioner
- Udvikle et koncept for en sundhedsrelateret velfærdsteknologi på baggrund af relevante data og systemudviklingsmetoder
- Anvende systemudviklingsmetoder (prototyping, participatory
design, contextual design m.m.) til at konstruere et
sundhedsrelateret velfærdsteknologi-koncept
Kompetencer
- Planlægge et projekt, der har til hensigt at løse velfærdsteknologiske problemstillinger
- Indgå i et projektsamarbejde med andre studerende omkring velfærdsteknologiske problemstillinger
Se kursuslitteratur i Absalon.
Eksamen i patientforløb - sygdom, diagnostik og behandling
Eksamen i medicinsk teknologisk innovation og samfund
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Forberedelse
- 80
- Forelæsninger
- 30
- Projektarbejde
- 122
- Vejledning
- 7
- Øvelser
- 40
- I alt
- 280
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
PhD’er kan tilmelde sig kurser ved at følge samme procedure som meritstuderende, se linket ovenfor.
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30Mundtlig prøve med 30 minutters forberedelse baseret på projektrapport.
- Krav til indstilling til eksamen
Aflevering af projektrapport.
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Alle, dog ikke apparater, der muliggør ekstern kommunikation.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Hvis den studerende ikke er kvalificeret til ordinær eksamen kan kvalifikation til reeksamen opnås ved aflevering og godkendelse af tilsvarende projektrapport.
Reeksamensform samme som ordinær eksamen.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende demonstrere fuld opfyldelse af målbeskrivelsen for kurset.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NDAK15019U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 1 og Blok 2
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- 60 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Sundhed og informatik
Udbydende institut
- Datalogisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Tariq Osman Andersen (tariq@di.ku.dk)
Undervisere
Henriette Mabeck