NDAK15019U Kursus i sundhedsrelateret velfærdsteknologi
Course in Welfare Technology in a Healthcare Context
Kandidatuddannelsen i it og sundhed
Målet er at give de studerende praktiske, metodiske og teoretiske indsigter i og erfaringer med design og brug af borgernær sundhedsrelateret velfærdsteknologi. Med udgangspunkt i en konkret borgerrelateret sundhedsproblemstlling samt ved anvendelse af teoretiske og metodiske principper for informationssystemdesign og -evaluering er målet at gøre den studerende i stand til på et videnskabeligt og kritisk grundlag at udvikle et koncept for en specifik velfærdsteknologisk løsning. Der lægges vægt på, at den studerende får en forståelse af brugernes (eksempelvis borgere og fagpersoner), designmæssige, professionelle, etiske, organisatoriske og praktiske udfordringer, der knytter sig til sundhedsrelateret velfærdsteknologi nu og i fremtiden.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
• Redegøre for den aktuelle udvikling inden for
sundhedsrelateret velfærdsteknologi
• Redegøre for forskellige evalueringsmetoder og
deres anvendelsesområder i forbindelse med design af
sundhedsrelateret velfærdsteknologi
• Redegøre for systemudviklingsmetoder
(prototyping, participatory design, contextual design m.m.) og
deres anvendelse inden for velfærdsteknologi
• Diskutere fordele og ulemper ved forskellige
forsknings- og evalueringsmetoder til systemudvikling i en
velfærdsteknologisammenhæng
Færdigheder
• Vurdere anvendeligheden af nuværende og
fremtidig IKT løsninger i en specifik behandlingsmæssig sammenhæng
på baggrund af kvalitativ og/eller kvantitativ viden
• Selvstændigt genere viden om et specifikt om
borgeres situation og behov gennem anvendelse af kvalitative
metoder
• Diskutere hvorledes design af IKT-løsninger kan
tage hensyn til borgernes specifikke behov og muligheder, herunder
hensyntagen til literacy og sygdomsbetingede dysfunktioner
• Udvikle et koncept for en sundhedsrelateret
velfærdsteknologi på baggrund af relevante data og
systemudviklingsmetoder
• Anvende systemudviklingsmetoder (prototyping,
participatory design, contextual design m.m.) til at konstruere et
sundhedsrelateret velfærdsteknologi-koncept
Kompetencer
• Planlægge et projekt der har til hensigt at
løse velfærdsteknologiske problemstillinger
• Indgå i et projektsamarbejde med andre
studerende omkring velfærdsteknologiske
problemstillinger
Eksamen i patientforløb - sygdom, diagnostik og behandling
Eksamen i medicinsk teknologisk innovation og samfund
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Forberedelse
- 80
- Forelæsninger
- 30
- Projektarbejde
- 122
- Vejledning
- 7
- Øvelser
- 40
- I alt
- 280
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30Mundtlig prøve med 30 minutters forberedelse baseret på projektrapport
- Krav til indstilling til eksamen
Aflevering af projektrapport
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Alle, dog ikke apparater, der muliggør ekstern kommunikation.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Hvis den studerende ikke er kvalificeret til ordinær eksamen kan kvalifikation til reeksamen opnås ved aflevering og godkendelse af tilsvarende projektrapport.
Reeksamensform samme som ordinær eksamen.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende demonstrere fuld opfyldelse af målbeskrivelsen for kurset.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NDAK15019U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- 60 deltagere
- Studienævn
- Studienævn for Sundhed og informatik
Udbydende institut
- Datalogisk Institut
Kursusansvarlige
- Tariq Osman Andersen (5-7663746b7342666b306d7730666d)
Undervisere
Henriette Mabeck