NDAB16009U ÆNDRET: Udvikling af informationssystemer (UIS)
CHANGED: Development of Information Systems (UIS)
Bacheloruddannelsen i datalogi
ÆNDRET FOR STUDIEÅRET 2018/19
Kurset tilstræber at give de studerende sådan viden og færdigheder, at de i projektgrupper sammen med både domæne-eksperter/brugere og andre IT-professionelle kan udvikle effektive og nyttige informationssystemer.
I kurset vil den studerende lære:
(a) at oparbejde en velunderbygget forståelse af brugerbehov
(b) at opbygge en vision for et kommende informationssystem set i sammenhæng med brugskonteksten
(c) hvordan krav og ønsker til et nyt eller forbedret informationssystem kan beskrives og prioriteres i samarbejde med virkelige brugere
(d) hvordan der kan gennemføres en database-orienteret analyse og design-proces
(e) hvorledes et software-baseret produkt kan konstrueres og dokumenteres
Viden om
- Centrale databasetekniske begreber så som den relationelle model, data-uafhængighed og transaktioner
- Entitets-relations-modellering (ER-modellering) og relationel datamodellering, herunder transformationer fra ER-modellering til relationel datamodellering
- Forespørgsler i database-forespørgselssprog, herunder både den relationelle algebra og SQL
- Teorien om database-normalisering, herunder funktionelle afhængigheder, nøgler, og relationelle dekompositioner
- Indekseringsteknikker og deres rolle ved performance-forbedring af database-forespørgsler
- ACID (atomicity, consistency, isolation, durability) egenskaberne og brug af transaktioner
- Faciliteter til etablering af forbindelse mellem databaser, programmeringsomgivelser og programbiblioteker
- Brug af constraints, triggers og stored procedures
- Teknikker til opbygning af brugsscenarier, prototyper mv. med henblik på at udforske designrummet i samarbejde med de kommende brugere af informationssystemet
- Metoder og teknikker til at evaluere design-alternativer, herunder opsamling og analyse af empiriske data til belysning af fordele og ulemper ved alternativerne
- Design og evaluering af interaktion mellem mennesker og informationssystem
- Planlægning, estimering og styring af et IT-udviklingsprojekt i en agil, iterativ og læringsorienteret udviklingsproces
- Dokumentation af IT-løsningen, og effektiv informationsudveksling mellem udviklere og brugere gennem udviklingsprocessens forskellige trin
Færdigheder i
- Som deltager i en projektgruppe bestående af IT- og domæneeksperter at planlægge og styre en agil systemudviklingsproces, som indenfor resurse- og tidsmæssigt begrænsede rammer fører frem til realisering af et ny og forbedret informationssystem
- At undersøge, diskutere og afveje styrker og svagheder i udvalgte design-alternativer for et kommende informationssystem
- At gennemføre datamodellering og realisere database-applikationer med udgangspunkt i ER-modellering, over relationel modellering og normalisering frem til at skabe en konkret relationel, SQL-baseret databaseapplikation
- At implementere database-applikationer, og vælge hvilke dele af system-logikken som hensigtsmæssigt udtrykkes i database-laget (enten deklarativt i SQL eller som constraints, triggers og stored procedures), og hvilke dele som hensigtsmæssigt udtrykkes i programmeringsomgivelser i applikations-laget
Kompetencer i
- At analysere, designe og vurdere kvaliteter i et påtænkt design af et informationssystem set fra et helhedssynspunkt, der kombinerer både IT-tekniske og bruger-orienterede aspekter
- At analysere, designe og implementere informationssystemer, i hvilke brug af databaser er en væsentlig komponent
- Som deltager i en IT-projektgruppe at samarbejde med virkelige brugere og andre systemudviklere om målrettet realisering af et nyt eller forbedret informationssystem
Vil fremgå af kursussiden i Absalon.
Programmeringsfærdigheder og erfaringer med softwareudvikling på et niveau svarende til gennemførelse af DIKU-kurserne "Programming og problemløsning" og "Softwareudvikling".
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 20
- Forberedelse
- 80
- Forelæsninger
- 40
- Projektarbejde
- 232
- Øvelser
- 40
- I alt
- 412
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringSkriftlig prøve, 2 timer med opsyn.Eksamen består af 2 dele, et gruppeprojekt, der afleveres som en rapport med individuelle bidrag i løbet af kurset, og en afsluttende 2-timers skriftlig prøve. Projektet vægter 60% af karakteren og den afsluttende skriftlige prøve vægter de resterende 40%.
- Hjælpemidler
Til den skriftlige prøve er kun skriftlige hjælpemidler tilladt.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
- Reeksamen
Reeksamensformen er som den ordinære eksamen. Projektet genafleveres (evt. som individuelt projekt), senest 2 uger før reeksamensdatoen, og der afholdes en ny skriftlig 2-timers prøve.
Hvis 10 eller færre studerende er tilmeldt reeksamen, erstattes den skriftlige prøve med en mundtlig eksamen (30 minutter uden forberedelse).
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NDAB16009U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 3 og Blok 4
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Datalogisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Marcos Antonio Vaz Salles (vmarcos@di.ku.dk)