NDAB15009U Programmering og problemløsning (PoP)

Årgang 2020/2021
Engelsk titel

Programming and Problem Solving (PoP)

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i datalogi

Bacheloruddannelsen i datalogi-økonomi

Bacheloruddannelsen i machinelearning og datavidenskab

Kursusindhold

Kurset giver en introduktion til programmering og til hvordan problemløsning struktureres vha. et program. Der gennemgås grundlæggende koncepter og terminologi indenfor programmering.  Der undervises i funktionelle, imperative og objektorienterede programmeringsparadigmer.

Målbeskrivelser

Viden om

  • Grundlæggende begreber indenfor imperativ, objektorienteret og funktionsprogrammeringsparadigmerne: Funktioner og metoder, variabler, udtryk, typer, kontrolstrukturer, løkker, blokstruktur, klasser og objekter, objektinteraktion, nedarvning, rekursion, polymorfi, abstraktion, undtagelser, pattern matching over rekursive datatyper, m.m.
  • God programmeringsskik: Dokumentation i koden, design patterns, afprøvning inkl. unit testing, håndtering af køretidsfejl, m.m.
  • Teknikker til problemløsning: Teknisk analyse af naturligsprogsproblemer, objektorienteret design, modelleringssprog, håndkøring, m.m.
  • God rapportskrivningsteknik.

 

Færdigheder i

  • At kunne lave mindre programmer (op til ca. 1000 linjer) i de programmeringsparadigmer, der undervises i på kurset, med overholdelse af god programmeringsskik og -stil.
  • At kunne evaluere fordele og ulemper ved at opskrive løsningen i de underviste programmeringsparadigmer, og at kunne implementere, afprøve, dokumentere, og evaluere løsningens kvalitet.
  • Et sideordnet mål er, at den studerende opnår passende studieteknik således, at dette og parallelkurser bestås svarende til et fuldtidsstudium.

 

Kompetencer til

  • Ud fra en præcist defineret problemformulering at kunne analysere problemet, udforme et program til løsning af dette, samt at verificere, afprøve, og dokumentere løsningen. 

     

Offentliggøres på kursets Absalon-side ved kursusstart.

Kurset vil blande forelæsninger, klasseundervisning, gruppeøvelser og individuelle opgaver.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 54
  • Forberedelse (anslået)
  • 106
  • Øvelser
  • 108
  • Projektarbejde
  • 144
  • I alt
  • 412
Skriftlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
15 ECTS
Prøveform
Løbende bedømmelse
Kurset organiseres ud fra en ugentlig cyklus med obligatorisk ugentlige opgaver (12-14 i alt), som alle på nær én skal bestås for at bestå kurset. Der vil være mulighed for genaflevering. Størrelsen af opgaverne vil variere og vil blive offentliggjort ved kursusstart. Opgaverne afleveres i Absalon.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
Reeksamen

30 minutters mundtlig eksamen (inklusive bedømmelse) i fuldt pensum. Til eksamen vil der være 1 times forberedelse, og skriftlige hjælpemidler (notater og bøger mv.) er tilladt.

Kriterier for bedømmelse

For at bestå skal den studerende vise beherskelse af viden, færdigheder og kompetencer, som beskrevet i målbeskrivelsen.