NBIA09044U Planters økofysiologi (PlantØkofys)
Ecophysiology of Plants (PlantØkofys)
Bacheloruddannelsen i biologi
Kurset omhandler planters økofysiologi i terrestriske økosystemer, og der lægges vægt på planternes reaktion på og tilpasning til miljøændringer såsom eutrofiering og klimaændringer. I undervisningen gennemgås planters lysudnyttelse, fotosyntese og kulstofbalance, vandhusholdning og -transportmekanismer, næringsstofoptagelse og –transport, vækst og regulerings-mekanismer. De forskellige funktioner relateres til strukturen af celler, blad, ledningsvæv, rod, stængel m.v. og der opskaleres fra enkeltplante til økosystem. Der gennemføres eksperimentelle øvelsesgange og diskussionsstimer, hvor der arbejdes med udleveret materiale om funktionelle aspekter og effekter af miljøpåvirkninger. Endvidere afholdes der ekskursioner.
Generelle kompetencemål:
De studerende skal i løbet af kurset tilegne sig grundlæggende
viden om planters økofysiologi og sammenhængen mellem planters
struktur og funktion. Denne viden skal give en forståelse for
planternes samspil med omgivelserne, især hvad angår eutrofiering
og klimaændringer. De studerende skal endvidere vurdere
økofysiologiske eksperimenter og identificere relevante
plantestrukturer.
Specifikke kompetencemål:
- Kan beskrive og forklare lysopfangning og fotosynteseprocesser i kloroplaster samt forklare fotosyntesens afhængighed af lys, temperatur og CO2 og hvilke faktorer der bestemmer CO2-optagelsen.
- Kan beskrive planternes vandbalance og de regulerende mekanismer for vandtransporten gennem planten fra jorden til atmosfæren.
- Kan beskrive opbygningen af blade og forklare, hvordan opbygningen hænger sammen med fotosyntese og vandbalance.
- Kan identificere essentielle makronæringsstoffer (f.eks. N og P) samt vigtige mikronæringsstoffer, redegøre for de vigtigste stoffers betydning for plantens vækst og hvilke tilpasninger planten har for at optimere optagelsen af disse næringsstoffer.
- Kan beskrive planters næringsstofoptagelse i relation til næringsstoftilgængeligheden i jorden og rodens anatomi i relation hertil.
- Kan beskrive ledningsvævets opbygning i relation til transporten af vand og organiske og uorganiske næringsstoffer.
- Kan forklare rodens samspil med jordens mikroorganismer, herunder mykorrhiza og nitrogenfikserende bakterieknolde.
- Kan redegøre for gas udveksling mellem planter og atmosfære inklusiv H2O, CO2, N2 og flygtige organiske forbindelser (VOCs)
- Kan redegøre for planters vækst og anatomiske tilpasninger til omgivelserne.
- Kan redegøre for variationen i planters indholdsstoffer (incl. næringsstoffer og sekundære metabolitter) mellem funktionelle plantegrupper, og planters respons på herbivori og miljøforandringer.
- Kan diskutere planters reaktion på klimaændringer og kvælstofbelastning på et kvalificeret grundlag.
- Kan diskutere og kritisere videnskabelige afhandlinger inden for fagets hovedemner og efterfølgende praktisere mundtlig og skriftlig fremlæggelse af resultaterne.
Viden:
Deltagerne vil erhverve en bred viden om planters økofysiologi i
terrestriske økosystemer. Der lægges vægt på planternes
reaktion på og tilpasning til miljøændringer såsom eutrofiering og
klima. I undervisningen gennemgås planters lysudnyttelse,
fotosyntese og kulstofbalance, vandhusholdning og
-transportmekanismer, næringsstofoptagelse og –transport, vækst og
regulerings-mekanismer. De forskellige funktioner relateres til
strukturen af celler, blad, ledningsvæv, rod, stængel m.v. og der
opskaleres fra enkeltplante til økosystem.
Færdigheder:
De studerende skal i løbet af kurset tilegne sig grundlæggende
viden om planters økofysiologi og sammenhængen mellem planters
struktur og funktion, samt hvordan man undersøger dette. De
studerende vil i denne sammenhæng erhverve erfaring med at udføre
og vurdere økofysiologiske eksperimenter og identificere
plantestrukturer. Denne viden skal give en forståelse for
planternes samspil med omgivelserne, især hvad angår eutrofiering
og klimaændringer, med henblik på senere arbejde med planter eller
beskæftigelse indenfor formidling og undervisning. Der vil i
undervisningen blive inddraget "anvendt økofysiologi" i
relation til kommerciel planteproduktion, for at danne basis for
tværfaglighed.
Kompetencer:
Kurset vil sætte deltagerne i stand til at kunne diskutere planters
reaktion på f.eks. klimaændringer og kvælstofbelastning på et
kvalificeret grundlag. Inddragelsen af kommerciel planteproduktion
vil danne basis for tværfaglighed i relation til landbrug, gartneri
og skovbrug.
Endvidere vil deltagerne blive øvet i at diskutere og kritisere
videnskabelige afhandlinger inden for fagets hovedemner og
efterfølgende praktisere mundtlig og skriftlig fremlæggelse af
resultaterne.
Se Absalon.
2 ugers projektarbejde over udleveret forskningsartikel.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 24
- Holdundervisning
- 6
- Forberedelse (anslået)
- 105
- Teoretiske øvelser
- 12
- Praktiske øvelser
- 15
- Ekskursioner
- 10
- Projektarbejde
- 30
- Eksamen
- 4
- I alt
- 206
Mundtlig feedback på artikelpræstentation.
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.Løbende bedømmelse, (mundtlig præsentation)Den mundtlige del afvikles i blokkens 8. uge på kursets sidste undervisningsdag og den skriftlige del i eksamensugen. Den mundtlige del består af en gruppepræsentation af en forskningsartikel med individuelle spørgsmål og individuel bedømmelse af de studerende. Fremlæggelsen varer 10 minutter efterfulgt af 15 minutters diskussion.
Den studerende får én samlet karakter, og heri tæller den skriftlige eksamen 70% og fremlæggelse af artiklen 30%. Begge delprøver behøver ikke været bestået i samme eksamenstermin.
Kurset er udtaget til ITX-eksamen - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Skriftlig prøve: Alle hjælpemidler tilladt.
Præsentation af forskningsartikel: Artikel og noter.Da eksamen afholdes på ITX, stiller ITX computere til rådighed. Egen computer, tablet eller mobiltelefon må IKKE medbringes. Hvis lærebøger og noter er tilladte ifølge kursusbeskrivelsen skal de medbringes i papirform eller uploades før eksamen til ITX-systemet via Digital Eksamen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
Samme som ordinær eksamen.
Hvis den mundtlige præsentation ikke er bestået:
Den studerende skal individuelt fremlægge ny forskningsartikel til en 30 minutters mundtlig eksamen uden forberedelse og uden hjælpemidler (dog må artikel og noter medbringes). Ny forskningsartikel vil blive udleveret fra underviser senest tre uger inden reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12, skal den studerende overbevisende og præcist kunne demonstrere viden, færdigheder og kompetencer som beskrevet under målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NBIA09044U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- 30
Der kan være færre pladser i eftertilmeldingsperioden - Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for det Biologiske Område
Udbydende institutter
- Biologisk Institut
- Institut for Plante- og Miljøvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Kathrin Rousk (kathrin.rousk@bio.ku.dk)
Undervisere
Kathrin Rousk (BIO), Riikka Rinnan (BIO), Anders Michelsen (BIO), Eva Rosenqvist (PLEN), Fulai Liu (PLEN).