NBIA09044U Planters Økofysiologi (PlantØkofys)
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Ecophysiology of Plants (PlantØkofys)
Uddannelse
Bacheloruddanenlsen i
biologi
Kursusindhold
Kurset
omhandler planters økofysiologi i både terrestriske og limniske
økosystemer, og der lægges vægt på planternes reaktion på og
tilpasning til miljøændringer såsom eutrofiering og klima. I
undervisningen gennemgås planters lysudnyttelse, fotosyntese og
kulstofbalance, vandhusholdning og -transportmekanismer,
næringsstofoptagelse og –transport, vækst og
regulerings-mekanismer. De forskellige funktioner relateres til
strukturen af celler, blad, ledningsvæv, rod, stængel m.v. og der
opskaleres fra enkeltplante til økosystem. Der gennemføres
eksperimentelle øvelsesgange, mikroskopi-øvelsesgange og
diskussionsstimer, hvor der arbejdes med udleveret materiale om
funktionelle aspekter og effekter af miljøpåvirkninger. Endvidere
afholdes en ekskursion og en havevandring.
Målbeskrivelser
Generelle kompetencemål:
De studerende skal i løbet af kurset tilegne sig grundlæggende viden om planters økofysiologi og sammenhængen mellem planters struktur og funktion. Denne viden skal give en forståelse for planternes samspil med omgivelserne, især hvad angår eutrofiering og klimaændringer. De studerende skal endvidere kunne udføre og vurdere økofysiologiske eksperimenter og identificere plantestrukturer vha lysmikroskopi.
Specifikke kompetencemål:
Viden:
Deltagerne vil erhverve en bred viden om planters økofysiologi i både terrestriske og limniske økosystemer, og der lægges vægt på planternes reaktion på og tilpasning til miljøændringer såsom eutrofiering og klima. I undervisningen gennemgås planters lysudnyttelse, fotosyntese og kulstofbalance, vandhusholdning og -transportmekanismer, næringsstofoptagelse og –transport, vækst og regulerings-mekanismer. De forskellige funktioner relateres til strukturen af celler, blad, ledningsvæv, rod, stængel m.v. og der opskaleres fra enkeltplante til økosystem. Der gennemføres eksperimentelle øvelsesgange, mikroskopi-øvelsesgange og diskussionsstimer, hvor der arbejdes med udleveret materiale om funktionelle aspekter og effekter af miljøpåvirkninger.
Færdigheder:
De studerende skal i løbet af kurset tilegne sig grundlæggende viden om planters økofysiologi og sammenhængen mellem planters struktur og funktion, samt hvordan man bærer sig ad med at undersøge og måle dette. De studerende vil i denne sammenhæng erhverve erfaring med at udføre og vurdere økofysiologiske eksperimenter og identificere plantestrukturer vha lysmikroskopi. Denne viden skal give en forståelse for planternes samspil med omgivelserne, især hvad angår eutrofiering og klimaændringer, med henblik på senere arbejde med planter eller beskæftigelse indenfor formidling og undervisning. Der vil i undervisningen blive inddraget "anvendt økofysiologi" i relation til kommerciel planteproduktion, for at danne basis for tværfaglighed.
Kompetencer:
Kurset vil sætte deltagerne istand til at kunne diskutere planters reaktion på f.eks. klimaændringer og kvælstofbelastning på et kvalificeret grundlag. Inddragelsen af kommerciel planteproduktion vil danne basis for tværfaglighed i relation til landbrug, gartneri og skovbrug.
Endvidere vil deltagerne blive øvet i at diskutere og kritisere videnskabelige afhandlinger inden for fagets hovedemner og efterfølgende praktisere mundtlig og skriftlig fremlæggelse af resultaterne.
De studerende skal i løbet af kurset tilegne sig grundlæggende viden om planters økofysiologi og sammenhængen mellem planters struktur og funktion. Denne viden skal give en forståelse for planternes samspil med omgivelserne, især hvad angår eutrofiering og klimaændringer. De studerende skal endvidere kunne udføre og vurdere økofysiologiske eksperimenter og identificere plantestrukturer vha lysmikroskopi.
Specifikke kompetencemål:
- Kan beskrive og forklare lysopfangning og fotosynteseprocesser i kloroplaster samt forklare fotosyntesens afhængighed af lys, temperatur og CO2 og hvilke faktorer der bestemmer CO2-optagelsen.
- Kan beskrive planternes vandbalance og de regulerende mekanismer for vandtransporten gennem planten fra jorden til atmosfæren.
- Kan beskrive opbygningen af blade og forklare, hvordan opbygningen hænger sammen med fotosyntese og vandbalance.
- Kan beskrive planters næringsstofoptagelse i relation til næringsstoftilgængeligheden i jorden og rodens anatomi i relation hertil.
- Kan beskrive ledningsvævets opbygning i relation til transporten af vand og organiske og uorganiske næringsstoffer.
- Kan forklare rodens samspil med jordens mikroorganismer, herunder mykorrhiza og nitrogenfikserende bakterieknolde.
- Kan fremstille anatomiske præparater.
- Kan forklare planters vækst og klassificere områder i planten, hvor væksten finder sted.
- Kan diskutere planters reaktion på klimaændringer og kvælstofbelastning på et kvalificeret grundlag.
- Kan diskutere og kritisere videnskabelige afhandlinger inden for fagets hovedemner og efterfølgende praktisere mundtlig og skriftlig fremlæggelse af resultaterne.
Viden:
Deltagerne vil erhverve en bred viden om planters økofysiologi i både terrestriske og limniske økosystemer, og der lægges vægt på planternes reaktion på og tilpasning til miljøændringer såsom eutrofiering og klima. I undervisningen gennemgås planters lysudnyttelse, fotosyntese og kulstofbalance, vandhusholdning og -transportmekanismer, næringsstofoptagelse og –transport, vækst og regulerings-mekanismer. De forskellige funktioner relateres til strukturen af celler, blad, ledningsvæv, rod, stængel m.v. og der opskaleres fra enkeltplante til økosystem. Der gennemføres eksperimentelle øvelsesgange, mikroskopi-øvelsesgange og diskussionsstimer, hvor der arbejdes med udleveret materiale om funktionelle aspekter og effekter af miljøpåvirkninger.
Færdigheder:
De studerende skal i løbet af kurset tilegne sig grundlæggende viden om planters økofysiologi og sammenhængen mellem planters struktur og funktion, samt hvordan man bærer sig ad med at undersøge og måle dette. De studerende vil i denne sammenhæng erhverve erfaring med at udføre og vurdere økofysiologiske eksperimenter og identificere plantestrukturer vha lysmikroskopi. Denne viden skal give en forståelse for planternes samspil med omgivelserne, især hvad angår eutrofiering og klimaændringer, med henblik på senere arbejde med planter eller beskæftigelse indenfor formidling og undervisning. Der vil i undervisningen blive inddraget "anvendt økofysiologi" i relation til kommerciel planteproduktion, for at danne basis for tværfaglighed.
Kompetencer:
Kurset vil sætte deltagerne istand til at kunne diskutere planters reaktion på f.eks. klimaændringer og kvælstofbelastning på et kvalificeret grundlag. Inddragelsen af kommerciel planteproduktion vil danne basis for tværfaglighed i relation til landbrug, gartneri og skovbrug.
Endvidere vil deltagerne blive øvet i at diskutere og kritisere videnskabelige afhandlinger inden for fagets hovedemner og efterfølgende praktisere mundtlig og skriftlig fremlæggelse af resultaterne.
Undervisningsmateriale
Se Absalon.
Faglige forudsætninger
Kurser svarende til:
Organismernes diversitet, Kemi, Almen Biokemi og Almen
Økologi.
Undervisningsform
Forelæsninger, øvelser
fordelt på praktiske øvelser, mikroskopi-øvelser og
diskussionstimer
2 ugers projektarbejde over udleveret originalartikel.
2 ugers projektarbejde over udleveret originalartikel.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 30
- Ekskursioner
- 10
- Forberedelse
- 79
- Forelæsninger
- 24
- Kollokvier
- 6
- Praktiske øvelser
- 15
- Projektarbejde
- 30
- Teoretiske øvelser
- 12
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.Mundtligt forsvar, 25 min.I de sidste undervisningsuger skriver 2-3 studerende sammen en projektrapport over en udleveret originalafhandling. De studerende skal individuelt fremlægge rapporten mundtligt, og der foretages en individuel bedømmelse af fremlæggelsen. Fremlæggelsen varer 10 minutter efterfulgt af 15 minutters eksamination.
I den samlede karakter tæller den skriftlige eksamen 2/3 og fremlæggelsen af projektet 1/3. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
- 30 minutter mundtlig eksamen uden forberedelse med ekstern censur.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12, skal den studerende kunne:
- beskrive og forklare lysopfangning og fotosynteseprocesser i kloroplaster samt forklare fotosyntesens afhængighed af lys, temperatur og CO2 og hvilke faktorer der bestemmer CO2-optagelsen.
- beskrive planternes vandbalance og de regulerende mekanismer for vandtransporten gennem planten fra jorden til atmosfæren.
- beskrive opbygningen af blade og forklare, hvordan opbygningen hænger sammen med fotosyntese og vandbalance.
- beskrive planters næringsstofoptagelse i relation til næringsstoftilgængeligheden i jorden og rodens anatomi i relation hertil.
- beskrive ledningsvævets opbygning i relation til transporten af vand og organiske og uorganiske næringsstoffer.
- forklare rodens samspil med jordens mikroorganismer, herunder mykorrhiza og nitrogenfikserende bakterieknolde.
- forklare planters vækst og klassificere områder i planten, hvor væksten finder sted.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NBIA09044U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- 30 studerende.
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Biologi og Husdyrvidenskab
Udbydende institut
- Biologisk Institut
Kursusansvarlige
- Helge Ro-Poulsen (helgerp@bio.ku.dk)
Undervisere
Anders Michelsen (BIO), Jette Dahl Møller (SNM), Kaj Sand-Jensen (BIO) samt lærere fra Institut for Plante- og Miljøvidenskab.
Gemt den
30-04-2013