NBIA04035U Menneskets fysiologi (Fysiologi)
Human Physiology (Fysiologi)
Bacheloruddannelsen i biologi
Kandidatuddannelsen i bioteknologi med sidefag
En forelæsning vil give et overblik over et fysiologisk emne,
som eksempel: nerver, muskler, sanser, respiration,
energistofskifte, hormoner, fordøjelse og nyrer. Der lægges vægt på
samspillet mellem de forskellige dele af fysiologien.
Disse emner behandles yderligere ved øvelserne. En øvelse kan være
enten en laboratorieøvelse eller gruppetimer efterfulgt af en
mundtlig fremlæggelse.
Kendskab til menneskets fysiologi har stor betydning for den enkelte og for samfundet. Kurset sigter mod en forståelse af menneskekroppens funktioner i samspil med omgivelserne. Den ønskede forståelse bygger på viden om de biokemiske og fysiske processer, der indgår i de mange former for reguleret samspil, som finder sted på celleplan, på organplan og i hele organismen. Både dagligdagens forhold og ekstreme situationer (ekstraordinær belastning, sygdom) bruges til at belyse funktionerne.
Viden:
Den studerende kan gøre rede for menneskelegemets opbygning og funktion af de enkelte organer. Den studerende har viden om og indsigt i samspillet mellem menneskekroppens enkelte dele og med omgivelserne. Den ønskede forståelse bygger på viden om de biokemiske og fysiske processer, der indgår i de mange former for reguleret samspil, som finder sted på celleplan, organplan og i hele organismer.
Færdigheder:
Den studerende er i stand til at udføre simple fysiologiske relevante beregninger og gøre rede for et fysiologisk procesforløb (fx. en figur fra en lærebog eller en videnskabelig artikel).
Kompetencer:
Den studerende er i stand til at anvende den basale viden om fysiologi til at forklare fysiologiske mekanismer i mennesket fx ved faste og fødeindtag, i hvile og under fysisk aktivitet samt relateret til sygdom.
Se Absalon.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 156
- Praktiske øvelser
- 18
- Eksamen
- 4
- I alt
- 206
Der gives såvel individuel som kollektiv feedback undervejs i kurset ved øvelser, opgavetimer og forelæsninger. Endvidere gives skriftlig feedback på øvelsesrapport.
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- ...
Kurset er udtaget til ITX-eksamen.
Se vigtig information om ITX-stedprøver på Studieinformation under punktet: Eksamen -> Eksamensform og regler -> Skriftlig stedprøve (ITX-prøve) - Krav til indstilling til eksamen
For at kunne indstille sig til eksamen skal den studerende have deltaget i mindst 80% af den obligatoriske øvelsesundervisning, samt have afleveret den obligatoriske øvelsesrapport.
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Hvis ITX eksamen: Adgang til regneprogram (excel eller Maple).
Hvis ej ITX eksamen: Ikke programérbar lommeregner.
Da eksamen afholdes som ITX-eksamen, stiller KU’s eksamenshus computere med lommeregner til rådighed. Studerende må ikke medbringe deres egen lommeregner.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Samme som ordinær eksamen.
Hvis krav for at blive indstillet til eksamen ikke er opfyldt, skal den studerende følge kurset igen næste år.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12, skal den studerende overbevisende og præcist kunne demonstrere viden, færdigheder og kompetencer som beskrevet under målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NBIA04035U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- B
- Kursuskapacitet
- 240
Der kan være færre pladser i eftertilmeldingsperioden
Studienævn
- Studienævn for det Biologiske Område
Udbydende institut
- Biologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Henriette Pilegaard (hpilegaard@bio.ku.dk)
Undervisere
Ivana Novak (BI), Jacob B. Hansen (BI), Henriette Pilegaard (BI), Jakob G. Knudsen, Kristian Haanes, Anders Gudiksen, Jens Frey Halling og Stine Ringholm.