NBIA04030U Almen Økologi (Økologi)
General Ecology (Økologi)
Bacheloruddannelsen i biologi
Bacheloruddannelsen i bioteknologi
I løbet af kurset behandles en række emner:
- Puljer og processer i naturen
- Primærproduktion
- Sekundærproduktion
- Nedbrydning
- Stofkredsløb
- Succession
- Klima og biomer
- Karakteristik af terrestriske og akvatiske økosystemer
Viden:
Efter kurset forventes den studerende at have et bredt kendskab til:
- det terrestriske, det limniske og det marine miljø
- det kvalitative og kvantitative samspil mellem organismerne og det omgivende miljø
Færdigheder:
Efter kurset forventes den studerende at kunne:
- benytte udvalgte økologiske fagudtryk og begreber.
- beskrive udvalgte processer i økosystemer og de organismegrupper, der formidler dem, samt forklare de processer, som organismegrupperne formidler.
- beskrive energipuljer og -strømme i økosystemer, og kunne vurdere deres kvantitative betydning.
- beskrive udvalgte puljer og strømme af C, N og P i økosystemer.
- foretage beregninger af puljer og strømme med benyttelse af korrekte enheder.
- analysere sammenhængen i komplekse økologiske problemstillinger.
- beskrive de mekanismer, der regulerer økosystemprocesserne.
- forudse og beregne konsekvenser for organismepuljer og stofstrømme af ændringer i abiotiske og biotiske forhold.
- sætte økologiske problemstillinger i relation til samfundets forvaltning af naturen og dens ressourcer.
- karakterisere og sammenligne udvalgte limniske, marine og terrestriske økosystemer i forskellige klimazoner.
- søge information om økologisk relevante teknikker og metoder, som ligger uden for anbefalet læsning.
Mod slutningen af kurset laves gruppeprojekter, hvis afrapportering
forventes at vise, at den studerende kan:
- inddrage og syntetisere viden, der er erhvervet under kursets basisdel.
- relatere egne data til gængse teorier.
- gennemføre et projekt, hvor det fx er nødvendigt at supplere med viden udover den, der er erhvervet gennem undervisningen.
- foretage en selvstændig behandling og tolkning af data.
- udarbejde en veldisponeret projektrapport, fx ved anvendelse
af:
a) Resumé
b) Indledning - hypotese/mål
c) Arbejdsbeskrivelse (litteratur, interviews, besigtigelser m.m.)
d) Resultater
e) Diskussion og konklusioner
f) Referencer
g) Evt. bilag - skrive rapporten på et forståeligt og korrekt dansk
Kompetencer:
Efter kurset forventes den studerende at have erhvervet følgende kompetencer:
- at kunne forudse og beregne konsekvenser for organismepuljer og stofstrømme af ændringer i abiotiske og biotiske forhold
- at kunne sætte økologiske problemstillinger i relation til samfundets forvaltning af naturen og dens ressourcer
- at kunne karakterisere og sammenligne udvalgte limniske, marine og terrestriske økosystemer i forskellige klimazoner
- at kunne analysere sammenhængen i komplekse økologiske problemstillinger
Se Absalon.
I de første seks uger er der to forelæsninger (á 1-2 timer) og to øvelsesgange (á 2-3 timer) pr. uge. I den syvende uge laves et akvatisk eller terrestrisk projekt, hvortil der knyttes felt- og/eller laboratoriearbejde.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 18
- Forberedelse (anslået)
- 108
- Praktiske øvelser
- 46
- Projektarbejde
- 30
- Eksamen
- 4
- I alt
- 206
Skriftlig i forbindelse med projektrapporten
Mundtlig i forbindelse med de praktiske øvelser
Kollektiv i forbindelse med projektrapporten og de praktiske øvelser
Løbende feedback i undervisningsforløbet til de stillede opgaver i de praktiske øvelser
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig stedprøve, 4 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Den skriftlige prøve er udformet som en multiple choice prøve.
- Krav til indstilling til eksamen
Gruppeprojekterne afsluttes med en grupperapport. Bedømmelsen af projektet foregår ugen efter afleveringen. Det er et krav for deltagelse i den skriftlige eksamen, at grupperapporten er afleveret og godkendt, samt at man har været til 100% af undervisningen i projektugen svarende til ca. 8 timer på felt- eller laboratoriedagen.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Det er tilladt at anvende Large Language Models (LLM)/Large Multimodal Models (LMM) – fx ChatGPT og GPT-4 – til udarbejdelsen af grupperapporten, som indgår i indstillingskravet til eksamen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
Samme som ordinær eksamen.
Er krav for indstilling til eksamen ikke opfyldt gælder følgende:
- Er krav om grupperapport opfyldt, men ikke krav om tilstedeværelse, eller omvendt, skal den studerende aflevere en individuel akvatisk eller terrestrisk rapport.
- Mangler begge krav at blive opfyldt, afleveres to individuelle
akvatiske eller terrestriske rapporter.
Alt afleveret skal godkendes senest tre uger inden reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12, skal den studerende overbevisende og præcist kunne demonstrere viden, færdigheder og kompetencer som beskrevet under målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NBIA04030U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning – medmindre du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
Studienævn
- Studienævn for det Biologiske Område
Udbydende institut
- Biologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Ole Pedersen (9-78796e6d6e7b7c6e77496b727837747e376d74)
Undervisere
Ole Pedersen, Dean Jacobsen, Mathias Middelboe, Flemming Ekelund, Rasmus Kjøller og Riikka Rinnan