LSLS10139U Urban planlægning
Urban planning
Urban landskabsingeniør
Kurset beskæftiger sig med spørgsmålet: Hvordan skabes gode grønne rammer for livet i byen?
Kurset sigter på en grundlæggende forståelse for landskabsarkitektur og planlægning gennem læsning af teori og eksempler på lovgivning, strategier og metoder til udviklingen af byernes grønne infrastruktur. I kurset vil der blive taget udgangspunkt i konkrete cases - eksempelvis bynære skove, grønne stisystemer, parker, boligområder og byrum.
Der arbejdes med forskellige planlægningsinstrumenter, der bruges i planlægningen af grønne områder, heriblandt kommune- og lokalplaner, klimatilpasningsplaner, grønne strategier og polikker.
Der sættes fokus på samspillet mellem forskellige aktører som borgere, politikere, planlæggere og investorer og deres interesser og hvordan disse afspejler sig i forskellige strategier og konkrete cases fra DK og udlandet
Gennem kurset oparbejdes en grundlæggende forståelse for arbejdet med planlægning af urban grøn infrastruktur, herunder hvordan moderne ’governance’ struktureres omkring samarbejde med forskellige aktører med forskellige syn på natur, æstetik, bæredygtighed og andre værdier.
Formålet med kurset er, at den studerende får en forståelse for, hvordan byens blå og grønne infrastruktur udvikles og hvilke aktører fra politisk niveau til borgergrupper er med til at forme udviklingen.
Kurset sætter urbane landskabsingeniørers viden ind i en overordnet planlægningsmæssig kontekst ved at give den studerende kendskab til landskabsarkitektur og byudvikling med særlig fokus på den blå/grønne infrastruktur. Deltagerne på kurset vil opnå en grundlæggende forståelse af samspillet mellem aktørerne og af planlægningens betydning for udvikling af den blå og grønne struktur i byer.
Når kurset er færdigt, forventes den studerende at have tilegnet sig følgende:
Viden:
- Kendskab til forskellige planlægningsinstrumenter og lovgivning, herunder kommune- og lokalplaner
- Forståelse for blå/grønne områders betydning for byens udtryk og menneskers velbefindende
- Forståelse for de mange aktører, der skal inddrages i planlægningen af byens blå/grønne områder, herunder en forståelse for de tilhørende politiske processer
Færdigheder:
- Kunne anvende og understøtte forskellige strategier indenfor inden for byudvikling, blå og grøn struktur og klimatilpasning i sit faglige arbejde
- Kunne sætte sin grønne faglighed i spil i forhold til diverse planer og udviklingsstrategier
- Kunne medvirke til at gennemføre blå og grønne strategier
- Kunne udpege og analysere særlige problemfelter inden for udviklingen af blå/grønne områder i forhold til forskellige målgruppers natursyn, æstetikopfattelse og værdimæssige baggrund
- Kunne analysere et givent udviklingsprojekt med hensyn til baggrund, aktører, konflikter, konkrete tiltag og evt. resultat
Kompetencer:
- Kunne reflektere over forskellige blå og grønne byområders kvalitet og hvilke virkemidler, der i udviklingen af et område underbygger stedets sociale kvaliteter, historie og/eller æstetiske idé
- Kunne reflektere over forskellige aktører og interessenters syn på byens blå/grønne områder, byrum og boligområder
- Kunne deltage i den overordnede planlægning af de blå og grønne områder
- Kunne formidle klare faglige budskaber i relation til egen faglighed og blå/grøn byudvikling
- Kunne fremme helhedsorienterede løsninger for udvikling af byens blå og grønne områder med indsigt i forskellige personers natursyn, æstetiske opfattelse og værdimæssige baggrund
- Kunne argumentere for løsningsmodeller for planlægningen af byens blå og grønne områder
Bøger, artikler, film, hjemmesider og planlægningsstrategier.
Ekskursioner foregår som heldagsturer, og her vil det være godt at have cykel med.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 40
- Forberedelse (anslået)
- 70
- Øvelser
- 53
- Ekskursioner
- 40
- Eksamen
- 1
- I alt
- 204
Er du ikke indskrevet på en professionsbacheloruddannelse - kontakt studenterservice@science.ku.dk
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
Alle bachelor- og kandidatstuderende skal søge hhv. forhåndsgodkendelse eller dispensation i deres respektive studienævn for at kunne deltage i professionsbachelorkurser på Skovskolen.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 minSkriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Mundtlig eksamen på baggrund af en skriftlig opgave.
- Krav til indstilling til eksamen
Deltagelse i obligatoriske elementer
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Prøveformen på reeksamen kan afvige fra den ordinære eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Kildeliste, undervisnings- og ekskursionsindhold samt målbeskrivelse danner grundlag for bedømmelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LSLS10139U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Professionsbachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
Studienævn
- SCIENCE Professionsbachelor
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Maja Steen Møller (4-73677973466f6d7434717b346a71)