LSLS10136U Bæredygtighed i grøn praksis
Sustainability in green management
Urban landskabsingeniør
Skov- og landskabsingeniør
Natur- og Kulturformidler
Formålet med kurset er at klæde de studerende på til at diskutere bæredygtighed og beslægtede begreber, reflektere over hvordan bæredygtighed kan bidrage til værdiskabelse i forvaltning/virksomhed og projekter, foreslå bæredygtige løsningsmuligheder og se konsekvenser heraf samt handle bæredygtigt inden for deres fag.
Kurset introducerer de studerende for begreber og koncepter relateret til en bæredygtig samfundsudvikling. På kurset arbejder de studerende med at transformere/oversætte begreber og koncepter til udviklingsforslag og løsninger inden for deres uddannelses fagområde.
Kurset træner de studerende i at reflektere, argumentere og diskutere bæredygtighed både som målsætning og som basis for konkrete indsatser og løsninger.
Kurset sætter fokus på
- Begreber og koncepter relateret til en bæredygtig samfundsudvikling (fx FN’s verdensmål, økonomisk/økologisk/social bæredygtighed, økosystemtjenester, cirkulær økonomi, livscyklusanalyse, upcycling, recycling, CO2-regnskaber mfl.)
- Oversættelse af begreber og koncepter inden for uddannelsens faglige rammer; hvad betyder bæredygtighed i urban park- og naturforvaltning (anlæg og drift), inden for skov- og naturforvaltning og/eller i forhold til kommunikation, mobilisering og læring.
- Argumenter for bæredygtighed inden for fagområdet, herunder dialog med interessenter
- Prioritering og implementering af bæredygtige løsninger, herunder målbeskrivelser og løsningsforslag
- Evaluering og dokumentation af resultat og effekt
Viden:
Den studerende har kendskab til:
- foreslå langsigtede, strategiske målsætninger for bæredygtighed i en forvaltning eller en virksomhed
- analysere og vurdere et areals, en aktivitets eller en adfærds værdi og potentiale set i et bæredygtigt perspektiv
- opstille udviklingsmål for et areal, en aktivitet eller adfærdsændringer set i et bæredygtigt perspektiv
- opstille mål og plan for bæredygtighed i relation til et (mindre) konkret projekt, aktivitet eller virksomhed inden for eget fagområde
- opstille nøgletal, indikatorer eller lignende mål med henblik på evaluering og dokumentation
- foreslå aktiviteter til inddragelse, mobilisering og læring
Færdigheder:
Den studerende skal kunne:
- foreslå langsigtede, strategiske målsætninger for bæredygtighed i en forvaltning eller en virksomhed
- analysere og vurdere et friareals værdi og potentiale set i et bæredygtigt perspektiv
- opstille udviklingsmål for et friareal set i et bæredygtigt perspektiv
- opstille mål og plan for bæredygtighed i relation til et (mindre) anlægsprojekt
- opstille mål og plan for bæredygtighed i relation til en (mindre) driftsopgave
- opstille nøgletal, indikatorer eller lignende mål med henblik på evaluering og dokumentation
Kompetencer:
Den studerende skal kunne:
- bidrage til udviklingen af en bæredygtig fagforvaltning eller faglig virksomhed, med inddragelse af økonomiske, sociale og miljømæssige aspekter
- kvalificere den faglige diskussion og prioritering i forvaltningen, med fokus på social, økologisk og/eller økonomisk værdiskabelse
- samarbejde med andre relevante faggrupper om bæredygtige løsninger ved forvaltnings-, anlægs- og/eller driftsopgaver
- omsætte teori og metoder til praktiske løsninger
- træffe selvstændige og fagligt kvalificerede beslutninger vedrørende bæredygtig udvikling, projektering og forvaltning af arealer
Derudover vil den studerende:
- skulle opsøge en forvaltning/virksomhed i branchen med henblik på at undersøge og beskrive konkrete bæredygtighedstiltag, herunder eventuelt tilrettelægge en ekskursion for holdet
- skulle udpege et fagligt område, som den studerende finder interessant inden for kursets arbejdsområde og selv vælge litteratur. Dette præsenteres efterfølgende for resten af holdet. Afslutningsvis skrives en synopsis på baggrund af det valgte faglige område, som danner baggrund for eksamen.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 20
- Forberedelse (anslået)
- 95
- Øvelser
- 50
- Ekskursioner
- 8
- Projektarbejde
- 30
- Eksamen
- 1
- I alt
- 204
Er du ikke indskrevet på en professionsbacheloruddannelse -
kontakt pcj@ign.ku.dk
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
Alle bachelor- og kandidatstuderende skal søge hhv. forhåndsgodkendelse eller dispensation i deres respektive studienævn for at kunne deltage i professionsbachelorkurser på Skovskolen.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringMundtlig prøve, 20 minmundtlig eksamen, på baggrund af aflevering af synopsis over selvvalgt emne
- Krav til indstilling til eksamen
Deltagelse i obligatoriske elementer
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
Prøveformen på reeksamen kan afvige fra den ordinære eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Kildeliste, undervisnings- og ekskursionsindhold samt målbeskrivelse danner grundlag for bedømmelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LSLS10136U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Professionsbachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- SCIENCE Professionsbachelor
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Christine Nuppenau (2-717c4e77757c3c79833c7279)