LSLS10136U Bæredygtighed i grøn praksis

Årgang 2021/2022
Engelsk titel

Sustainability in green management

Uddannelse

Urban landskabsingeniør

Skov- og landskabsingeniør

Natur- og Kulturformidler

Kursusindhold

Formålet med kurset er at klæde de studerende på til at diskutere bæredygtighed og beslægtede begreber, reflektere over hvordan bæredygtighed kan bidrage til værdiskabelse i forvaltning/virksomhed og projekter, foreslå bæredygtige løsningsmuligheder og se konsekvenser heraf samt handle bæredygtigt inden for deres fag.

Kurset introducerer de studerende for begreber og koncepter relateret til en bæredygtig samfundsudvikling. På kurset arbejder de studerende med at transformere/oversætte begreber og koncepter til udviklingsforslag og løsninger inden for deres uddannelses fagområde.

Kurset træner de studerende i at reflektere, argumentere og diskutere bæredygtighed både som målsætning og som basis for konkrete indsatser og løsninger.

 

Kurset sætter fokus på

  • Begreber og koncepter relateret til en bæredygtig samfundsudvikling (fx FN’s verdensmål, økonomisk/økologisk/social bæredygtighed, økosystemtjenester, cirkulær økonomi, livscyklusanalyse, upcycling, recycling, CO2-regnskaber mfl.)
  • Oversættelse af begreber og koncepter inden for uddannelsens faglige rammer; hvad betyder bæredygtighed i urban park- og naturforvaltning (anlæg og drift), inden for skov- og naturforvaltning og/eller i forhold til kommunikation, mobilisering og læring.
  • Argumenter for bæredygtighed inden for fagområdet, herunder dialog med interessenter
  • Prioritering og implementering af bæredygtige løsninger, herunder målbeskrivelser og løsningsforslag
  • Evaluering og dokumentation af resultat og effekt
Målbeskrivelser

Viden:

Den studerende har kendskab til:

  • foreslå langsigtede, strategiske målsætninger for bæredygtighed i en forvaltning eller en virksomhed
  • analysere og vurdere et areals, en aktivitets eller en adfærds værdi og potentiale set i et bæredygtigt perspektiv
  • opstille udviklingsmål for et areal, en aktivitet eller adfærdsændringer set i et bæredygtigt perspektiv
  • opstille mål og plan for bæredygtighed i relation til et (mindre) konkret projekt, aktivitet eller virksomhed inden for eget fagområde
  • opstille nøgletal, indikatorer eller lignende mål med henblik på evaluering og dokumentation
  • foreslå aktiviteter til inddragelse, mobilisering og læring

 

Færdigheder:

Den studerende skal kunne:

  • foreslå langsigtede, strategiske målsætninger for bæredygtighed i en forvaltning eller en virksomhed
  • analysere og vurdere et friareals værdi og potentiale set i et bæredygtigt perspektiv
  • opstille udviklingsmål for et friareal set i et bæredygtigt perspektiv
  • opstille mål og plan for bæredygtighed i relation til et (mindre) anlægsprojekt
  • opstille mål og plan for bæredygtighed i relation til en (mindre) driftsopgave
  • opstille nøgletal, indikatorer eller lignende mål med henblik på evaluering og dokumentation

 

Kompetencer:

Den studerende skal kunne:

  • bidrage til udviklingen af en bæredygtig fagforvaltning eller faglig virksomhed, med inddragelse af økonomiske, sociale og miljømæssige aspekter
  • kvalificere den faglige diskussion og prioritering i forvaltningen, med fokus på social, økologisk og/eller økonomisk værdiskabelse
  • samarbejde med andre relevante faggrupper om bæredygtige løsninger ved forvaltnings-, anlægs- og/eller driftsopgaver
  • omsætte teori og metoder til praktiske løsninger
  • træffe selvstændige og fagligt kvalificerede beslutninger vedrørende bæredygtig udvikling, projektering og forvaltning af arealer
Sprogkundskaber til, at kunne læse og forstå engelsk litteratur
Holdundervisning, forelæsninger, projektarbejde, gruppearbejde, ekskursioner samt selvstudium.

Derudover vil den studerende:

- skulle opsøge en forvaltning/virksomhed i branchen med henblik på at undersøge og beskrive konkrete bæredygtighedstiltag, herunder eventuelt tilrettelægge en ekskursion for holdet
- skulle udpege et fagligt område, som den studerende finder interessant inden for kursets arbejdsområde og selv vælge litteratur. Dette præsenteres efterfølgende for resten af holdet. Afslutningsvis skrives en synopsis på baggrund af det valgte faglige område, som danner baggrund for eksamen.
Kurset foregår på Skovskolen, Nødebo Campus, Nødebovej 77a, 3480 Fredensborg.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 20
  • Forberedelse (anslået)
  • 95
  • Øvelser
  • 50
  • Ekskursioner
  • 8
  • Projektarbejde
  • 30
  • Eksamen
  • 1
  • I alt
  • 204
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Mundtlig prøve, 20 min
mundtlig eksamen, på baggrund af aflevering af synopsis over selvvalgt emne
Krav til indstilling til eksamen

Deltagelse i obligatoriske elementer

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen

Prøveformen på reeksamen kan afvige fra den ordinære eksamen.

Kriterier for bedømmelse

Kildeliste, undervisnings- og ekskursionsindhold samt målbeskrivelse danner grundlag for bedømmelse.