LSLS10106U Strategisk ledelse og kommunikation
Strategic Management and Communication
Skov- og landskabsingeniør
Urban landskabsingeniør
Kurset indeholder 1 obligatorisk element og 3 hovedemner, som alle bliver introduceret i begyndelse af kurset.
Videnskabsteori (obligatorisk):
Introduktion til videnskabsteori med vægt på problemformulering, metode (herunder undersøgelsesdesign) og teori.
Strategisk ledelse (hovedemne)
Der arbejdes med begreberne Netværksteori, Strategizing, strategisk offentlig- og privat ledelse, offentlige styringsparadigmer, værdier og identitet.
Strategisk kommunikation (hovedemne)
Der arbejdes med begreberne kommunikationsteori, borger- og interessent inddragelse, konflikthåndtering, rådgivning i den grønne sektor, mødeledelse, psykologi i naturforvaltningen og præsentation/formidling.
Innovation og entrepreneurship (hovedemne)
Der arbejdes med innovationsprocesser, barrierer i innovation, kilder til innovation., marketingværktøjer, co-creation, forretningsmodeller og processer og crowd funding/finansiering
Kursusforløbet:
De studerende inddeles i grupper. Størrelsen af gruppen er på 3-5 medlemmer.
Der er obligatorisk deltagelse i emnet videnskabsteori, samt de 3 hovedemner som præsenteres af underviserne, ud fra et underviservalgt pensum.
Indenfor hovedemnerne, vælges der litteratur på minimum 500 normal sider og maksimum 750 normal sider. Litteraturvalg skal godkendes af underviserne.
Indenfor valg af hovedemnerne skal grupperne afholde 3 oplæg, som tager udgangspunkt i litteraturvalget. Ligeledes skal grupperne være opponenter på 3 fremlæggelser. De tre fremlæggelser/opponentvalg er forudsætning for indstilling til eksamen, dvs. fremlægger man ikke 3 gange og er opponentgruppe 3 gange kan gruppen ikke gå til eksamen.
På baggrund af gruppens litteraturvalg og den obligatoriske kursuslitteratur, skriver gruppen et selvvalgt problemorienteret projekt på maksimalt 30 normal sider (2400 anslag) inden for et af de tre hovedemner eller på tværs af et eller flere af hovedemnerne.
Formålet med kurset er:
1)at den studerende opnår grundlæggende viden om
de fire elementer i introduktionsforløbet.
2)at når introduktionsforløbet er gennemført, er den studerende selv ansvarlig for, at pege på det pensum, som den studerende finder interessant inden for de tre hovedemner. Den studerende skal vælge pensum inden for de tre emner; strategisk ledelse, kommunikation samt innovation og entrepreneurship.
3) at den studerende i grupper kan præsentere
eget valgte pensum for de andre studerende. Der skal afholdes 3
indlæg, der er et oplæg om pensum (fra de 3 emnegrupper) og gruppen
skal være opponent på andre 3 indlæg.
Formålene indebærer, at den studerende kan
Viden:
- med udgangspunkt i teorien/teorierne - identificere,
navngive, definere og beskrive praktiske problemstillinger inden
for fagets områder, herunder samspillet mellem individ, gruppe og
organisation, sammenhængen mellem organisationer og deres omverden
samt organisationers rolle i samfundet
- demonstrere overblik over mulige løsninger på problemstillinger
inden for fagets områder
- sammenfatte problemstillinger inden for fagets områder
- forstå, at der ikke nødvendigvis kun findes én løsning på givne
problemstillinger
Færdigheder:
- analysere problemstillinger inden for fagets områder
- anvende teorien/teorierne i sin analyse af de givne
problemstillinger
- sammenligne effekten af anvendelsen af forskellige teorier på de
givne problemstillinger
- forklare den/de teorier, der anvendes på de givne
problemstillinger
- diagnosticere problemstillinger inden for fagets områder
- vurdere forskellige mulige løsninger på de givne
problemstillinger
- vælge mellem forskellige mulige løsninger på de givne
problemstillinger og begrunde det/de trufne valg
- formidle mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets
områder til overordnede, fagfæller, andre kolleger, underordnede,
myndigheder, samarbejdspartnere og brugere
- kommunikere om mulige løsninger på problemstillinger inden for
fagets områder med såvel overordnede, kolleger/fagfæller,
underordnede og myndigheder, som med samarbejdspartnere og brugere
uanset deres faglige forudsætninger
Kompetencer:
- generalisere ud fra konkrete problemstillinger, diskutere
forskellige løsningsmuligheder, forklare og perspektivere de valgte
løsningsmuligheder og anvende (overføre) de indvundne erfaringer på
andre/nye (og evt. ukendte) problemstillinger
- samarbejde med fagfæller og tværfagligt om løsning af
problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder
- styre løsning af problemstillinger inden for fagets og
tilgrænsende områder
- på eget initiativ igangsætte løsning af problemstillinger inden
for fagets og tilgrænsende områder
- tage selvstændigt ansvar for løsning af problemstillinger inden
for fagets og tilgrænsende områder
- arbejde selvstændigt med løsning af problemstillinger inden for
fagets og tilgrænsende områder
- indgå i arbejdsgrupper/(projekter) om løsning af
problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder
- reflektere over de etiske rammer for anvendelsen af fagets
teori/teorier-
-demonstrere evne til at reflektere over mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets områder
Litteratur er både dansk- og engelsksproget
Litteraturliste uploades på Absalon
Kendskab til ledelsesteorier svarende til deltagelse i kurset Projektledelse
Erfaring fra arbejde i organisationer, eksempelvis praktikperiode svarende til praktik A på professionsbacheloruddannelserne
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 30
- Forberedelse (anslået)
- 120
- Øvelser
- 90
- Projektarbejde
- 159
- Vejledning
- 10
- Eksamen
- 1
- I alt
- 410
Er du ikke indskrevet på en professionsbacheloruddannelse -
kontakt pcj@ign.ku.dk
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
Alle bachelor- og kandidatstuderende skal søge hhv. forhåndsgodkendelse eller dispensation i deres respektive studienævn for at kunne deltage i professionsbachelorkurser på Skovskolen.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 1 timeSkriftlig afleveringDer afleveres en skriftlig opgave, som danner grundlag for den mundtlige gruppeeksamen. Både den mundtlige eksamensfremlæggelse og opgaven indgår i bedømmelsen.
- Krav til indstilling til eksamen
Deltagelse i obligatoriske elementer.
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Prøveformen på reeksamen kan afvige fra den ordinære eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Kildeliste, undervisnings- og ekskursionsindhold samt målbeskrivelse danner grundlag for bedømmelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LSLS10106U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Professionsbachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17) og C
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsninger
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- SCIENCE Professionsbachelor
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Michael Hasse Schacht (4-726d7868456e6c7333707a336970)
- Steen Rasmussen (3-777876446d6b72326f7932686f)
Undervisere
Michael Hasse Schacht
Steen Rasmussen