LPLB10328U Tema: Plantevidenskab
Plant Science
Bacheloruddannelsen i naturressourcer
De overordnede emner for temakurset er plantevækstfaktorer,
afgrødefysiologi, plantedyrkning og planteforædling. Følgende
delelementer indgår:
- Plantevækst i relation til jordbund og klima.
- Planteproduktion (bæredygtighed, dyrkningsmæssige
foranstaltninger etc.).
- Planteforædling til bedre afgrøder (genetisk diversitet,
forædlingsteknikker, bioteknologi m.v.).
- Plantekvalitet i relation til foder, human ernæring, bioenergi og
prydplanter.
Temakurset omfatter en teoretisk del (35%) og et eksperimentelt
temaprojekt (65%). Det eksperimentelle projekt er problemorienteret
og vil enten være baseret på laboratoriearbejde og/eller
analyse af eksisterende datamateriale.
Temakursets formål er:
- at give tværfaglig viden om det naturgivne og biologiske grundlag
for plantevækst, planteproduktion og planteforædling.
- at give integreret viden om planters genetik og fysiologi i
relation til vækst, kvalitet og ressourceudnyttelse under
forskellige kombinationer af ydre vækstfaktorer.
- at give redskaber til en helhedsvurdering af mulighederne for at
forbedre planters produktivitet, ressourceudnyttelse, kvalitet og
tolerance over for ufavorable eller ændrede jordbunds- og
klimaforhold.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at
kunne:
Viden
- Referere grundlæggende fysisk-kemiske og biologiske parametre i
jord-plante-atmosfære systemet.
- Beskrive sammenhængen mellem plantevækstfaktorer,
afgrødefysiologi og plantevækst.
- Beskrive interaktionen mellem genetiske, biologiske og edafiske
nøglefaktorer, som styrer afgrødeplanters ressourceudnyttelse,
modstandsdygtighed over for ufavorable vækstvilkår og kvalitet som
fødemidler, foder eller prydplanter.
Færdigheder
- Integrere viden om biologiske processer, fysisk-kemiske
miljøfaktorer og naturgivne ressourcer til en operationel helhed.
- Anvende bæredygtighedsbegrebet på planteproduktionssystemer,
herunder low-input dyrkningssystemer.
- Vurdere betydningen af genetisk diversitet og mulighederne for at
frembringe nye og bedre sorter af kulturplanter gennem traditionel
forædling og bioteknologi.
- Identificere, analysere, formulere og bearbejde en konkret faglig
problemstilling i forhold til jord, planter, klima og miljø.
- Demonstrere en forståelse af anvendelsesområdet for specifikke
analysemetoder og eksperimentelle resultater, inkl.
modelanvendelse, til målrettet analyse og vurdering af konkrete
problemstillinger i dyrkede terrestriske økosystemer.
Kompetencer
- Reflektere og reagere på problemstillinger med
ressourceudnyttelses- og miljømæssig relevans.
- Diskutere og overskue problemstillinger indenfor brug af genteknologi på planter.
- Formidle skriftligt, samt gennemføre og fremlægge et projekt.
- Samarbejde indenfor en gruppe og sikre en god
kommunikation.
Videnskabelige artikler og udvalgte bogkapitler. Nærmere information på Absalon.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 30
- Forberedelse
- 62
- Forelæsninger
- 26
- Kollokvier
- 38
- Projektarbejde
- 256
- I alt
- 412
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 1,5 time med opsyn.Mundtlig prøveEksamen er sammensat af en skriftlig del-eksamen (1½ time) og et afsluttende mundtligt projektforsvar. Karakter efter 7-trinsskala med ekstern censur. Del-eksamen afholdes ca. 3-4 uger efter kursusstart som afslutning på en forelæsningsrække på grundlag af specificeret pensum, hvorefter der fokuseres på projektarbejdet i den resterende del af blokken.
Den mundtlige eksamen består af gruppe-baseret fremlæggelse (30 min), hvorefter der er en gennemgang af rapporten og fremlæggelsen i henhold til generelle formalier og overordnede faglige kommentarer. Eksamen afsluttes med en individuel eksamination (20 min), der tager udgangspunkt i projektrapporten.
Vægtning: skriftlig del-eksamen (33,3 %), mundtlig eksamen (66,7 %) - Krav til indstilling til eksamen
Gennemførelse af temaprojekt
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Den skriftlige del-eksamen er uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Temarapport afleveres 2 uger før re-eksamen. Der er ikke projektfremlæggelse men derimod en mundtlig eksamination i både projektrapport og fuldt pensum. Resultat fra tidligere skriftlig deleksamen medtages ikke.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LPLB10328U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- B og C
- Kursuskapacitet
- 999
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer, Miljø og Husdyr
Udbydende institutter
- Institut for Plante- og Miljøvidenskab
- Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
Kursusansvarlige
- Kristian Holst Laursen (5-7a817e858652827e7780407d8740767d)
Undervisere
Conny Bruun Asmussen Lange
Vagn Olsen