LBIB10127U Dyrs og planters diversitet
Diversity of Animals and Plants
Bacheloruddannelsen i bioteknologi
Bacheloruddannelsen i naturressourcer
Dette kursus giver den nødvendige baggrundsviden for alle, der
efterfølgende skal beskæftige sig med levende organismer i
forskellige sammenhænge. Det kan for eksempel være bæredygtig
produktion af fødevarer, klimaændringers påvirkning af
biodiversitet, samt fremtidige udfordringer med invasive arter. I
løbet af kurset får du et overblik over de levende organismers
formvariation og vi gennemgår de principielle forskelle på
Eubakterier, Archaea og Eukaryoter. Vi karakteriserer de store
grupper inden for Eukaryoter, alger, svampe, dyr og planter.
Derefter fokuserer vi på udvalgte grupper inden for dyr og planter.
Disse grupper bliver brugt som udgangspunkt for en gennemgang af
gruppernes morfologi, artskendskab, livscyklus, økologi og
evolution. De vigtigste morfologiske begreber samt analyse af
sammenhænge mellem organismers struktur, form og funktion bliver
gennemgået og afprøvet ved teoretiske og praktiske øvelser samt på
ekskursioner. På ekskursionerne vil kurset koble til de økologiske
grundprincipper, der er behandlet i kurset
"Naturressourcer og økologi". Inden for nogle få
udvalgte grupper af planter og dyr får I mulighed for at gå i
dybden og få en indgående forståelse af systematik,
slægtskabsforhold og arter i disse grupper. Inden for planter
fokuseres der på seks plantefamilier, der indeholder vigtige
kulturplanter. Inden for dyr lægger vi vægt på hvirveldyr, samt
insekter og andre hvirvelløse dyr af relevans for menneskepåvirkede
systemer. Vi fremlægger og diskuterer de grundlæggende principper
for navngivning af organismer. Både klassiske metoder til
karakterisering af organismer baseret på variation inden for
anatomi, morfologi og kromosomtal, og moderne metoder baseret på
molekylærbiologisk variation bliver præsenteret. Sammenhængen
mellem fylogenier og klassifikation bliver gennemgået og afprøvet
til øvelser.
I opnår færdigheder i at bruge bestemmelsesnøgler til danske
plantearter og insektordener og vil dermed kunne identificere
udvalgte danske plantearter og de væsentligste insektordener. Der
bliver lagt vægt på planter og insektarter, der er relevante inden
for skovbrug, landbrug, havebrug og andre menneskepåvirkede
systemer.
Efter kurset, vil den studerende være i stand til at kunne:
Viden
Vise overblik over slægtskabsforhold og forskelle mellem de store
grupper af levende organismer.
Kende centrale begreber inden for konstruktion af fylogenier.
Referere regler for navngivning af organismer.
Beskrive begreber og fagtermer inden for dyre- og plantemorfologi.
Genkende og beskrive seks danske kulturplante-familier.
Genkende og beskrive de vigtigste danske insektordener.
Kende mindst 50 danske plantearter .
Anvende identifikationsværktøj til udvalgte danske planter og
insekter.
Færdigheder
Formidle viden om morfologi og artsbestemmelse.
Analysere sammenhænge mellem organismers struktur, form, funktion
og klassifikation.
Forklare regler for navngivning af organismer.
Vurdere sammenhængen mellem klassifikation og fylogenier.
Forklare livscykler for udvalgte plante- og dyregrupper.
Korrekt bestemme et bredt udvalg af danske plantearter og
væsentligste danske insektordener ved hjælp af videnskablig
relevante bestemmelsesnøgler og litteratur
Kompetencer
Vurdere og anvende bestemmelsesnøgler til danske plantearter og
insektordener
Diskutere betydningen af korrekt bestemmelse af organismer i
forhold til anvendelse og taksonomisk niveau.
Asmussen-Lange, C.B. og Lange, C. Levende Verden - introduktion
til livets evolution og klassifikation.
Frederiksen S, Rasmussen F.N., Seberg O. Dansk Flora. Nyeste
udgave.
Jakobsen N. og Jensen, J. Systematisk Botanik.
Lange, C.B.A. og Jacobsen, N. Biologisk Nomenklatur.
Sømme, L. Hvirvelløse Dyr.
Hickman, C., Keen, S., Larson, A. og Eisenhour, D. Animal
Diversity, nyeste udgave.
Se Absalon for kursuslitteratur.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 42
- Forberedelse (anslået)
- 80
- Teoretiske øvelser
- 6
- Ekskursioner
- 14
- Laboratorie
- 28
- Projektarbejde
- 18
- Eksamen
- 18
- I alt
- 206
Det er dialogbaseret feedback som gives i forelæsninger, til øvelser og under ekskursioner.
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 2 timer
- Prøveformsdetaljer
- Skriftlig aflevering, 2 timer, online Quiz-eksamen. Eksamenssættet vil bestå af flere elementer. Der vil være en række spørgsmål indenfor alle kursusemner, inklusive bestemmelse af udvalgte planter og insekter.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Det er tilladt at anvende Large Language Models (LLM)/Large Multimodal Models (LMM) – fx ChatGPT og GPT-4.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Én intern bedømmer
- Reeksamen
Til reeksamen vil eksamensformen være mundtlig eksamination, 20 min. uden forberedelse.
Kriterier for bedømmelse
Eksamensbesvarelserne vil blive bedømt på baggrund af opfyldelse af målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LBIB10127U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- B
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning – medmindre du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer, Miljø og Husdyr
Udbydende institut
- Institut for Plante- og Miljøvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Conny Bruun Asmussen Lange (con@plen.ku.dk)
Undervisere
Henrik Hjarvard de Fine Licht (medansvarlig)
Nicolai Vitt Meyling
Niels Agerbirk