JKRD14011U Forebyggelse af kriminalitet
Crime prevention
Formål: at den studerende får viden om teorier om årsager til kriminalitet samt om mulighederne for at forebygge kriminalitet.
Indhold:
•Teorier om årsager til kriminalitet
•Teorier om forebyggelse af kriminalitet
•Metoder i det forebyggende arbejde
Læringsudbytte: Viden: Den studerende har
•viden om årsager til kriminalitet
•viden om teori og metoder i forebyggelse af kriminalitet
•evne til at reflektere over, hvordan teorier om forebyggelse kan bringes i spil i forhold til egen professionspraksis
Færdigheder: Den studerende kan
•mestre informationsindsamling vedr. teorier og metoder i det forebyggende arbejde
•indsamle information om og analysere en konkret forebyggelsesmæssig problemstilling
•vurdere konkrete forebyggelsesmæssige problemstillinger og anbefale løsninger ud fra teorier og metoder i det forebyggende arbejde
•formidle viden om forebyggelse til samarbejdspartnere og andre relevante personer Kompetencer: Den studerende kan
•indgå i samarbejde om iværksættelse og evaluering af forebyggende indsatser i komplekse arbejdssammenhænge inden for rammerne af en professionel etik
•kunne udvikle egen praksis på baggrund af teorier om kriminalitetsårsager og forebyggelse
Balvig, F. & Holmberg, L. (2014): Når forebyggelse ikke virker. I Balvig & Holmberg: Flamingoeffekten. Jurist- og Økonomforbundets Forlag, s. 295-320.
Clausen, Djuurhus og Kyvsgaard (2009): Udredning til brug for Kommissionen vedrørende Ungdomskriminalitet. Justitsministeriets Forskningskontor. Kapitel 13, s. 81-134.
Ejrnæs, M. (2008): Pædagoger, forskere og diskursen om social arv. Tidsskrift for Socialpædagogik, 21, s. 6-13.
Felson & Clarke (1998): Opportunity Makes the Thief Practical theory for crime prevention. Police Research Series Paper 98, London, Home Office. Hansen (2010), S.J.: Professioner, de professionelle og deres opgaver. Kapitel 3 (s. 70-109) i: Professionelle i velfærdsstaten. Hans Reitzels Forlag. 2010.
Jacobsen, R. H. (2013): Samfundsøkonomisk cost-benefit-analyse af kriminalpræventive indsatser. CEBR, CBS. Mik-Meyer, N. & Villadsen, K. (2007): Nyinstitutionel teori: Myter og legitimitet. Kapitel 6 (s.117-145) i: Magtens former – Sociologiske perspektiver på statens møde med borgeren. Hans Reitzels Forlag.
Rasmussen, B.M. (2012): Samarbejde på tværs. Tværprofessionelt og tværfagligt samarbejde. (s. 25-45) i: Hånd om helheden. Jepsen, Kronborg Pedersen og Morthorst Rasmussen. Klim. 2012. SFI Campbell: Vejledning i at læse & forstå Campbell forskningsoversigter.
Supplerende litteratur er: Myten om faglig enighed. Morten Ejrnæs i Uden for nummer. Tidsskift for forskning og praksis i socialt arbejde. Årgang 5. 2004. nr. 9. (kan hentes på Dansk Socialrådgiverforenings hjemmeside, Publikationer, Uden for nummer).
Justitsministeriets Forskningskontor (2012): RISIKOFAKTORER, EFFEKTEVALUERINGER OG BEHANDLINGSPRINCIPPER. EN FORSKNINGSOVERSIGT.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 54
- I alt
- 54
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 12 dage
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
28. november - 9. december 2015
Kriterier for bedømmelse
Den studerende skal ved eksamen demonstrere den/de tidligere nævnte viden, færdigheder og kompetencer på en konkret problemstilling, i det omfang, det er relevant for opgaven.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- JKRD14011U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- -
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
DKK 17.500
- Studienævn
- Jura
Udbydende institut
- Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Lars Holmberg (13-54697a7b36507774756a6d7a6f48727d7a36737d366c73)
Undervisere
Lektor Lars Holmberg