JJUB55015U Privatlivsbeskyttelse og teknologi
Data Protection Law
Moderne teknologi sætter privatlivet under pres. Ud fra
forskellige juridiske indfaldsvinkler og forskellige teoretiske
opfattelser af det private sætter faget fokus på en række af de
retlige spørgsmål, der hermed bliver aktualiseret. Udviklingen af
den moderne informationsteknologi har på mange forskellige måder
sat fokus på spørgsmålet om hvorledes privatlivet i dets
forskellige afskygninger er og bør være retligt reguleret.
Teknologien har medført, at meget store mængder af
personoplysninger bliver gjort tilgængelige og spredt. Dette sker i
særlig grad på internettet. Teknologien har ført til, at der er
opstået nye former for overvågning samtidig med, at mennesket selv
er blevet mere overvågeligt. Teknologien har ligeledes skabt et
øget fokus på mennesket som et biologisk væsen og udfordrer vores
opfattelse af hvad det i denne henseende vil sige at være et
menneske. Dette tværjuridiske fag behandler sam- og modspillet
mellem teknologi og menneskets private sfære. Faget bygger videre
på den viden den studerende har erhvervet i løbet af
bacheloruddannelsen, herunder især figurer fra strafferetten,
forfatningsretten, forvaltningsretten, EU-retten m.v. og
introducerer retlige figurer, problemstillinger og grundprincipper,
som den studerende kan stifte nærmere bekendtskab med på
kandidatuddannelsen, bl.a. persondataret, bioret, sundhedsret,
arbejdsret, medieret, de menneskeretlige fag m.v. De tråde der
således trækkes både frem og tilbage kædes sammen under fagets
tematikker for at bibringe de studerende evnen til at foretage en
sammenhængende retlig analyse, der går på tværs af forskellige
retlige discipliner.
• Dybere forståelse for den juridiske metodes særpræg i forhold
til fagets emner og problemstillinger
• Dybere forståelse for de bagvedliggende hensyn og værdier, der
betinger den retlige regulering af fagets tematikker
• Dybere forståelse for sam- og modspillet mellem de retskilder,
der har relevans for fagets tematikker og hvad der karakteriserer
dem både nationalt, regionalt og internationalt, herunder deres
retskildeværdi og fortolkning.
• Dybere forståelse for privatlivet som retlig figur, herunder de
relevante bestemmelser i den internationale og europæiske
menneskeret, de relevante forordninger og direktiver og de
forskellige teoretiske og retsvidenskabelige perspektiver på
privathed. Den studerende skal opnå disse færdigheder:
• Anvendelse af den juridiske metode i forhold til fagets emner og
problemstillinger med henblik på at forebygge retlige problemer,
argumentere for mulige løsninger og kritisk afveje disse med
henblik på at træffe en afgørelse.
• Anvendelse af de retskilder og grundlæggende hensyn/værdier, der
især har relevans for fagets problematikker
• Fortolke og retskildemæssigt vurdere fagets retskilder, herunder
sætte dem i relation til forskellige teoretiske perspektiver på
privathed og privatliv
• Anvende figurer og elementer fra emner behandlet i tidligere fag
på dette fags problemstillinger
• Formidling og formulering af viden og argumentation fagligt og
sprogligt korrekt på en sammenhængende og struktureret måde. Den
studerende skal opnå disse kompetencer:
• Med udgangspunkt i viden og færdigheder selvstændigt kunne
identificere og kritisk afveje forskellige fagligt begrundede
løsninger, relevante argumenter og mulige teoretiske og praktiske
løsninger
• At kunne identificere tværgående juridiske problemer og forklare
hvilke grundhensyn, der er afvejet og lagt til grund i forskellige
regler
• Med udgangspunkt i viden og færdigheder at kunne forklare,
analysere og vurdere spørgsmål om privatlivsbeskyttelse i forhold
til moderne teknologi sådan som den studerende præsenteres for
disse, fx i form af konkrete cases.
• En vis tilegnelse af faglig viden på et fremmedsprog gennem
inddragelse af EMD domme på engelsk
• Arbejde individuelt og kollektivt på faglige
løsninger
Blume & Rothmar Herrmann: Ret, privatliv og teknologi, DJØFs forlag, 3. udg, 333 sider og som supplerende litteratur ca. 10 udvalgte EMD domme, der dels fremlægges i grupper og dels indgår i undervisningen
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 229
- Praktiske øvelser
- 8,5
- Seminar
- 29
- Teoretiske øvelser
- 8,5
- I alt
- 275,0
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 1 døgnStillet individuel opgave, 1 døgn
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
8 - 9 december 2016
- Reeksamen
2 - 3 februar 2017
Kriterier for bedømmelse
Se ovenfor om målbeskrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- JJUB55015U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema for undervisningstid
- Studienævn
- Jura
Udbydende institut
- Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Janne Rothmar Herrmann (22-706774746b3478757a6e736778346e6b78787367747446707b7834717b346a71)