JJUA55212U Socialret - børn og unges sociale rettigheder
Children's and Young People's Social Rights and Welfare Rights
Faget sigter at give de studerende en forståelse af de principper og retsregler, der regulerer børn og unges rettigheder, herunder særligt ret til en tryg og forsvarlig opvækst set såvel i forhold til forældrenes som det offentliges forpligtelser. FNS Børnekonvention udgør den menneskeretlige ramme om børn som selvstændige rettighedeshaver, og danner i faget det retlige udgagnspunkt for en forståelse af afgrænsningen af børn og unge som en særlig retlig gruppe. Fagets perspektiv er børneretligt, med en vægtlægning på at udvikle barnet som selvstændig rettighedshaver. Beskyttelse og autonomi er de retlige poler i forståelse og udviklingen af denne gruppes rettigheder. Børns retlige reltion til forældrene er et gennemgående tema i faget, idet forældres forsørgelsespligt danner grundlaget for børns sociale rettigheder. De forskellige forældreskaber (sociale, biologiske, retlige) og deres retlige grundlag behandles og diskuterres.
Børns sociale rettigheder oparbejdes i faget gennem en række forskellige emner, der har barnets som det retlige udgangspunkt. De enkelte emner vedrører alle børns forsørgelses, herunder sociale rettigheder i bred forstand.
På den ene side er det et hovedprincip i vores retsorden, at forældre er de bedst egnede til at tage vare på deres børn. På den anden side er det de sociale myndigheders pligt at gribe ind overfor uforsvarlige forhold i barnet eller den unges hjem. Børn tilbringer i stigende grad deres tid uden for hjemmet. Dette rejser nye krav til beskyttelse af af børn i skole og fritid mod eksempelvis mobning og misbrug. Reglerne vedrørende foranstaltninger overfor børn og regler, der retter sig mod vanskeligt stillede børn er en del af den almindelige socialret og udgår et hovedtema for faget.
Børn udvikler og indgår gennem deres barn- og ungdom i række værdifulde menneskelige relationer. Disse relationer får i stigende omfang retlig anerkendelse i lovgivningen, gennem eksempelvis servicelovens samværsregler for anbragte børn, hvor ret samvær med venner og netværk indgår på lige fod med ret til samvær med forældre. Gennem fokus på relationers betydning for børn og unge analyseres hvilke retlig beskyttelse børn har i forhold til andre end de retlige forældre, herunder eksempelvis i forhold lærere, pædagoger andre omsorgspersoner, venner mv.
Retten til uddannelse er grundlæggende i velfærdssamfundet. Grundskolen har såvel et udvikling og uddannelsessigte som et samfundsbevarende sigte. Børn har traditionelt set ikke haft rettigheder i en skolesammenhæng. Gennem børneperspektivet behandler faget børns rettigheder i en skolesammenhænmg med fokus på uddannelsesindhold, værdigrundlag og børnenes ret til et godt skolemiljø.
Forsørgelsen i form af såvel penge som omsorg er grundlæggende for den enkeltes muligheder i samfundet. Traditionelt opfattes børn ikke som selvstændigt forsørgelsesberettiget, men indgår som elementer eller vedhæng til forældrenes forsørgelsesrettigheder. Børn har også ret til grundlæggende forselsesrettigheder i form af såvel penge som omsorg. Med dette afsæt analyseres barnets retlige placering i velfærdssamfundet. Retten til grundlæggende pengeforøsgelse i tilfælde af forældres forsørgelsessvigt behandles i denne sammenhæng. i forældres forsørge.
Fagets emner og problemstillinger behandles med afsæt i en case baseret tilgang. Faget inddrager en række afgørelser fra både nationale og internationale dosmtole, Ankestyrelsen, samt fra andre myndigheder.
- Redegøre for den sociale organisationss- og
opgavestruktur, der vedører børns rettigheder
- Redegøre for de socialretlige principper og værdier, der
har betydning for børns sociale rettigheder
- Forklare udviklingen af børns rettigheder i en national
og international sammenhæng
- Identificere børnertlige problemstillinger og deres
sammenhæng til socialretten
- Foklare og analysere retlige argumenter med
afsæt i et børneperspektiv
- Placere en børneretlig problemstilling i en socialretlig
sammenmhæng
- Analysere komplekse børneretlige problemstillinger og
foretage velbegrundede afvejninger af de retlige argumenter
- Kritisk stillingtagen til retlige grundfigurer og
grundelementer, der har en sammenhæng til børns rettigheder og
vurderer forskellige løsningsmuligheder
- Formidle sin viden og argumentation fagligt og sprogligt
korrekt på en struktureret og sammenhængende måde.
Kirsten Ketscher: Socialret, 4. udgave, Karnov Group, 2014
Kirsten Ketscher (red): Tekstsamling
Kirsten Ketscher (red): Afgørelsessamling (lægges på hjemmesiden).
Kirsten Ketscher (red): Regelsamling (lægges på hjemmesiden)
Kirsten Ketscher (red): Tekstsamling 2 (lægges på hjemmesiden)
Pensum omfatter i alt ca. 500 sider.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 356,5
- Seminar
- 56
- I alt
- 412,5
Tilmelding som deltids-/meritstuderende:
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøveProjekteksamen (herunder gruppeprojekt)
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
19. januar 2018
- Reeksamen
16. februar 2018
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- JJUA55212U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema for undervisningstid
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
DKK 15.000
- Studienævn
- Jura
Udbydende institut
- Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Stine Jørgensen (stine.joergensen@jur.ku.dk)