HSAXO0516U HELGA. Protreptikkens historie i antikken

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

HELGA. Protreptikkens historie i antikken

Uddannelse

Forskningsområde

Kursusindhold

HELGA. Protreptikkens historie i antikken
Det ser ud til, at det græske ord ”philosophia” oprindeligt blev brugt som et skældsord. ”Filosofi” dækkede dengang mere end det gør i dag og omfattede bl.a. politisk rådgivning. Denne indblanding i bystatens beslutningsprocesser gjorde filosoffer suspekte i samtidens øjne. I dette forskningsseminar skal vi se på, hvordan generationen efter Sokrates, repræsenteret ved Platon, Isokrates og Aristoteles, forholder sig til studiet af filosofi i lyset af denne negative vurdering af filosofien. I deres såkaldt protreptiske tekster ansporer de til at studere filosofi og de forsvarer denne beskæftigelse og prøver at vise, hvad filosofi gør godt for eller hvad man får ud af at beskæftige sig med filosofiske studier. Deres protreptiske tekster rækker ud over filosofien i snæver forstand og handler i virkeligheden om, hvorfor man skal studere i det hele taget. Vi forfølger protreptikkens videre udvikling ved at læse Ciceros meget berømte (men fragmentarisk overleverede) dialog Hortensius og eksempler på stoisk protreptik hos Seneca.

Læsningen af de antikke protreptiske tekster suppleres løbende med senere perspektiver. Vi skal se på oplysningstidens tanker om filosofiens rolle på universitetet (Immanuel Kant), på tænkningens rolle i skyggen af totalitarismen i 20. årh. (Hannah Arendt) og på helt nye forsøg på at anvende protreptik inden for coaching og erhvervsliv i det 21. årh. (Kirkeby m.fl.).

Seminaret udspringer af mit arbejde med en forskningsbaseret oversættelse af Aristoteles’ Protreptikos, som vil blive udleveret og anvendt i seminaret. Alle tekster læses i oversættelse til enten dansk eller engelsk. Tyske originaltekster kan findes i oversættelse til dansk eller engelsk.

Jeg lægger vægt på, at deltagerne i seminariet kan være med til at forme forløbet med oplæg og aktiv deltagelse med mindre arbejdsopgaver, som løses i undervisningen.

OBS:
Forskningsområde indgår som en integreret del af:
- Metode 2: dokumentation og analyse (Arkæologistuderende, 2. semester)
- Forhistorisk Arkæologisk metode 3: kritik og formidling  (Forhistorisk arkæologistuderende, 4.semester)
- Klassisk arkæologi: kulturmøde (Klassisk arkæologistuderende, 4. semester)
- Græsk-romersk arkæologi og kunsthistorie (Græsk- og latinstuderende, 2. semester)
- Sprogkundskab (Græsk- og Latinstuderende, 6. semester)
Blanketnavn: HELGA, Forskningsområde, forår 2025

Undervisningsmateriale

Tekster (oversættelser mm. diskuteres ved første undervisningsgang):
- Platon. Euthydemos
- [Ps.-]Platon. Kleitophon
- Isokrates. Nikokles. Til Nikokles
- Aristoteles. Protreptikos
- Cicero. Hortensius
- Seneca. Epistulae morales ad Lucilium 16 og 95

Perspektiv (oversættelser til dansk og engelsk diskuteres første undervisningsgang):
- Hannah Arendt. The Human Condition (Chicago, 1958). Flere udgaver.
- Immanuel Kant. Der Streit der Fakultäten (Königsberg, 1798). Flere udgaver.
- Ole Fogh Kirkeby m.fl. Protreptik – filosofisk coaching i ledelse (Frederiksberg, 2011)

Oversigtsværk:
- James H. Collins II. Exhortations to Philosophy: The Protreptics of Plato, Isocrates, and Aristotle (Oxford, 2015).

Holdundervisning / forelæsninger / øvelser
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 42
  • Forberedelse (anslået)
  • 88
  • Eksamensforberedelse
  • 62
  • I alt
  • 192
Ikke relevant
Point
0 ECTS
Prøveform
Andet
Prøveformsdetaljer
Forskningsområdet indgår som del af samlet eksamen.
Portfoliobestemmelser for forskningsområde: fri hjemmeopgave á 8-10 normalsider.
Censurform
Ingen ekstern censur