HSAXO0516U HELGA. Protreptikkens historie i antikken
HELGA. Protreptikkens historie i antikken
Forskningsområde
HELGA. Protreptikkens historie i antikken
Det ser ud til, at det græske ord ”philosophia” oprindeligt blev
brugt som et skældsord. ”Filosofi” dækkede dengang mere end det gør
i dag og omfattede bl.a. politisk rådgivning. Denne indblanding i
bystatens beslutningsprocesser gjorde filosoffer suspekte i
samtidens øjne. I dette forskningsseminar skal vi se på, hvordan
generationen efter Sokrates, repræsenteret ved Platon, Isokrates og
Aristoteles, forholder sig til studiet af filosofi i lyset af denne
negative vurdering af filosofien. I deres såkaldt protreptiske
tekster ansporer de til at studere filosofi og de forsvarer denne
beskæftigelse og prøver at vise, hvad filosofi gør godt for eller
hvad man får ud af at beskæftige sig med filosofiske studier. Deres
protreptiske tekster rækker ud over filosofien i snæver forstand og
handler i virkeligheden om, hvorfor man skal studere i det hele
taget. Vi forfølger protreptikkens videre udvikling ved at læse
Ciceros meget berømte (men fragmentarisk overleverede) dialog
Hortensius og eksempler på stoisk protreptik hos Seneca.
Læsningen af de antikke protreptiske tekster suppleres løbende med
senere perspektiver. Vi skal se på oplysningstidens tanker om
filosofiens rolle på universitetet (Immanuel Kant), på tænkningens
rolle i skyggen af totalitarismen i 20. årh. (Hannah Arendt) og på
helt nye forsøg på at anvende protreptik inden for coaching og
erhvervsliv i det 21. årh. (Kirkeby m.fl.).
Seminaret udspringer af mit arbejde med en forskningsbaseret
oversættelse af Aristoteles’ Protreptikos, som vil blive udleveret
og anvendt i seminaret. Alle tekster læses i oversættelse til enten
dansk eller engelsk. Tyske originaltekster kan findes i
oversættelse til dansk eller engelsk.
Jeg lægger vægt på, at deltagerne i seminariet kan være med til at
forme forløbet med oplæg og aktiv deltagelse med mindre
arbejdsopgaver, som løses i undervisningen.
OBS:
Forskningsområde indgår som en integreret del af:
- Metode 2: dokumentation og analyse (Arkæologistuderende, 2.
semester)
- Forhistorisk Arkæologisk metode 3: kritik og formidling
(Forhistorisk arkæologistuderende, 4.semester)
- Klassisk arkæologi: kulturmøde (Klassisk arkæologistuderende, 4.
semester)
- Græsk-romersk arkæologi og kunsthistorie (Græsk- og
latinstuderende, 2. semester)
- Sprogkundskab (Græsk- og Latinstuderende, 6. semester)
Blanketnavn: HELGA, Forskningsområde, forår
2025
Tekster (oversættelser mm. diskuteres ved første
undervisningsgang):
- Platon. Euthydemos
- [Ps.-]Platon. Kleitophon
- Isokrates. Nikokles. Til Nikokles
- Aristoteles. Protreptikos
- Cicero. Hortensius
- Seneca. Epistulae morales ad Lucilium 16 og 95
Perspektiv (oversættelser til dansk og engelsk diskuteres første
undervisningsgang):
- Hannah Arendt. The Human Condition (Chicago, 1958). Flere
udgaver.
- Immanuel Kant. Der Streit der Fakultäten (Königsberg, 1798).
Flere udgaver.
- Ole Fogh Kirkeby m.fl. Protreptik – filosofisk coaching i
ledelse (Frederiksberg, 2011)
Oversigtsværk:
- James H. Collins II. Exhortations to Philosophy: The
Protreptics of Plato, Isocrates, and Aristotle (Oxford,
2015).
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 42
- Forberedelse (anslået)
- 88
- Eksamensforberedelse
- 62
- I alt
- 192
- Point
- 0 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Prøveformsdetaljer
- Forskningsområdet indgår som del af samlet eksamen.
Portfoliobestemmelser for forskningsområde: fri hjemmeopgave á 8-10 normalsider. - Censurform
- Ingen ekstern censur
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HSAXO0516U
- Point
- 0 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Jakob Leth Fink (jlfink@hum.ku.dk)