HRTB01131U Argumentation

Årgang 2023/2024
Engelsk titel

Practical and academic argumentation

Uddannelse

Fagstudieordning Bacheloruddannelsen i retorik 2019

Fagstudieordning Bachelortilvalg i retorik 2019

Kursusindhold

Et indførende kursus med henblik på at deltagerne skal kunne redegøre for grundlæggende principper og begreber i retorisk argumentationslære, herunder de enkelte argumenters og den samlede argumentations struktur og funktion, samt analysere og vurdere argumentationen i en given tekst og diskutere dens kvalitet og effekt. I løbet af kurset udarbejder hver deltager 2 bundne skriftlige hjemmeopgaver, der bedømmes som bestået/ikke bestået.

Målbeskrivelser

Ved prøven kan den studerende demonstrere:

 

Viden om og forståelse af

  • retorisk argumentationslære, herunder de enkelte argumenters og den samlede argumentations indhold, struktur og funktion samt formater og normer for debat og andre typer dialog.
  • den retoriske traditions bidrag til argumentationslære, herunder argumentmodeller.
  • forskellige traditioner inden for retorisk argumentationslære og vurderingskriterier.
  • retorisk argumentationslære i forhold til andre argumentationsteorier.
  • videnskabelig argumentation.

 

Færdigheder i at

  • beherske grundlæggende fagterminologi inden for retorisk argumentationslære.
  • analysere argumenter og sammenhængende argumentation i skriftlige, mundtlige tekster og multimodale tekster.
  • vurdere argumentation i en konkret kommunikationssituation
  • producere overbevisende argumentation i skrift og tale.
  • opfylde ovenstående i en form, der er sprogligt korrekt, klar, fagligt præcis og velstruktureret.
  •  

    Kompetencer til at

  • forholde sig kritisk reflekterende til arbejdet med argumenterende kommunikation.
  • løse mangeartede og komplekse kommunikationsopgaver i studie- og arbejdssammenhænge med blik for argumentationens rolle i samspillet med andre kommunikationsaspekter.
  • kunne gennemskue argumentation i akademiske tekster
  • samarbejde med andre om løsningen af konkrete arbejdsopgaver, herunder give konstruktiv feedback
Forelæsninger, gruppearbejde og holdundervisning med diskussion ud fra underviser- og studenteroplæg. Der veksles mellem teorigennemgang og analyseøvelser, og der indgår mundtlige og skriftlige øvelser, hvor de studerende træner deres egne argumentationsfærdigheder og kunsten at give peerfeedback.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 84
  • Forberedelse (anslået)
  • 325,5
  • I alt
  • 409,5
Mundtlig
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Prøveformsdetaljer
Bunden mundtlig prøve under forudsætning af aktiv undervis-ningsdeltagelse.
Krav til indstilling til eksamen

Aktiv undervisningsdeltagelse består af: • 2 godkendte bundne skriftlige øvelser á 4-8 normalsider, hvor de studerende med udgangspunkt i pensum skal analysere en tekst på 4-8 normalsider. • give feedback på medstuderendes opgaver

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

https://kunet.ku.dk/studie/retorik-ba/Sider/default.aspx

Reeksamen

Samme som den ordinære prøve.

 

Prøve ved ikke-godkendt aktiv undervisningsdeltagelse:

Prøveform: Bunden skriftlig hjemmeopgave.

Omfang: 21-25 normalsider. Der gives 14 dage til besvarelsen.

 

 
Kriterier for bedømmelse