HLIB0015FU Sprog og sprogprocessering

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

Language and Language Processing

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i kognitions- og datavidenskab 

Kursusindhold

På kurset introducerer vi udvalgte sprogteorier som har relevans for automatisk sprogprocessering og giver en introduktion til sprogteknologiske metoder. Vi ser på sproglige niveauer i form af morfologisk, syntaktisk og semantisk analyse og undersøger relevansen af disse i forhold til sprogteknologiske værktøjer og sprogprocessering med statistiske og neurale sprogmodeller. Vi drøfter metodiske antagelser i læsningen af forskningsartikler inden for sprogvidenskab og sprogprocessering. Undervejs afprøver vi sprogteknologiske ressourcer, værktøjer og sprogmodeller i forskellige brugsscenarier (i relation til fx informationssøgning, spørgsmål/svar-systemer, maskinoversættelse og sentiment-analyse), og vi bygger egne mindre sprogmoduler i programmeringssproget Python. Vi arbejder også med hvordan vi kan evaluere sådanne sprogteknologiske moduler og værktøjer ud fra formelle kriterier.

Målbeskrivelser

Viden

• redegøre for sproglige problemstillinger og analyseniveauer i lingvistikken, herunder morfologi, syntaks og semantik

• redegøre for sprogteknologiske metoder i form af regelbaserede og statistiske/neurale tilgange

• redegøre for sprogteknologiske applikationer som søgemaskiner samt applikationer til maskinoversættelse og sentiment-analyse

 

Færdigheder

• anvende sprogteknologiske værktøjer

• skrive sprogteknologiske rutiner i programmeringssproget Python

• evaluere et sprogteknologisk værktøj ud fra en baseline

 

Kompetencer

• identificere og diskutere metodiske antagelser i læsningen af forskningsartikler inden for sprogvidenskab og sprogprocessering

• analysere hvorvidt en sproglig problemstilling vedrører fx morfologiske, semantiske eller kommunikative aspekter og at relatere til relevante sprogprocesseringsmetoder.

Undervisningsmateriale

400 normalsider obligatorisk litteratur.

Programmering og problemløsning
Holdundervisning med aktiv inddragelse af de studerende
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 42
  • Forberedelse (anslået)
  • 105
  • Eksamensforberedelse
  • 59
  • I alt
  • 206
Mundtlig
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Portfolio
Prøveformsdetaljer
Eksamen aflægges individuelt. Omfang: 11-15 normalsider.

Reeksamen aflægges som den ordinære eksamen dog er omfanget: 16-20 normalsider.
Ved syge-/omprøven skal portefolien rumme et afsnit af 4-5 normalsiders længde, hvori der gøres rede for og reflekteres over den litteratur, der fremgår af kursets semesterplan. Afsnittet skal indeholde: 
•    En beskrivelse og sammenfatning af væsentlige dele af den litteratur, som den studerende forventes at sætte sig ind i tilknytning til undervisningen.
•    Refleksioner over de vigtigste problemstillinger, som denne litteratur beskæftiger sig med.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen.