HKVK00018U KØN; Fra Queer til crip - Nye udfordringer til queer teorier
From Queer to Crip
De seneste år har en række nye køns- og seksualitetsanalytiske
retninger udfordret og udvidet det queer-teoretiske felt og dets
tænkemåder. Selvom de deler væsentlige udgangspunkter har
retningerne også kritiseret blindheder og normativiteter i queer
teori og har gennem dette markeret sig som selvstændige
discipliner. Med udgangspunkt i en introduktion til ’queer
classic’ tager kurset på en rejse gennem forskellige
discipliners begrebsliggørelser af, hvad det særligt ’queer’ er for
noget. Vi skal se på, hvordan queer teori både er inspireret af og
i kritisk opposition til homoseksualitetsstudier og
forskelsfeminisme og på begreber som homofobi og
heteronormativitet. Analyser af homonormativitet,homonationalisme og nekropolitiske studier ser på
betydningen af natonalisme og racialisering i seksualitetspolitik
og på, hvad der sker, når det queer fra at være det ekskluderede,
selv bliver en udgrænsende norm. Crip Theory tager
udgangspunkt i den kropslige vending i feminisme og queer teori,
men spørger også kritisk til, hvilken krop disse retninger
fremstiller som den ideelle? Er nogle kroppe i sig selv
handicappede – eller er det snarere samfundet, som er
’handicappende’? Queer affektstudier
tilbyder et queer blik på ellers idealiserede følelser som
glæde og kærlighed og
furturisme-kritikken sætter kursets foreløbige punktum ved
simpelthen at aflyse fremtiden! Vi skal bl.a. læse tekster af: Lisa
Duggan, Susan Stryker, Rosemary Garland Thomson, Robert McRuer, Eli
Clare, Jasbir Puar, Sara Ahmed, Achille Mbembe, Michel Foucault,
Judith Butler, Eve Sedgwick og Lee Edelman.
Kurset sigter på at sætte kursisterne i stand til at kunne:
1) identificere og karakterisere hovedpointer, som kendetegner de enkelte teoretiske retninger, deres relation til queer teori og deres indbyrdes ligheder og forskelle og
2) omsætte de nævnte positioners tænkning i konkrete analyser af udvalgte kulturprodukter af forskellig art. Der vil i undervisningen blive givet eksempler på mulige analyseområder og empiri.
Faglige mål:
Findes i den relevante studieordning, som i dette tilfælde kan være:
BA-tilvalg:
2007-ordningen
KA-tilvalg:
2008-ordningen
Alle studieordningerne findes her: http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/koensstudier/
Bøger som skal anskaffes:
Kompendium - købes i kompendieudsalget I KUA2.
Hertil kommer e-kompendium. => Se Absalon for materiale og supplerende litteratur: adgang via punkt KU.
BEMÆRK: Kurset er udformet som et arbejdsfællesskab (bestående af underviseroplæg, diskussioner og praktisk analytisk arbejde) snarere end som en forelæsningsrække. Det forventes derfor at deltagere:
1) møder op til alle 14 kursusgange.
2) møder velforberedte og har læst kursuslitteraturen til den pågældende gang (forberedelsestid: ca. 10 timer).
OBS: Det er en forudsætning for deltagelse, at man møder op til første kursusgang, så man er bekendt med de øvrige krav, som gælder på kurset, mht. studenteroplæg, arbejdsopgaver og lignende.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- Holdundervisning
- 56
- Undervisningsforberedelse
- 210
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveMundtlig prøve med materiale
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HKVK00018U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Kursusansvarlige
- Mons Bissenbakker (6-867a75444343527a877f407d8740767d)