HKUB00822U Kunsthistorie: Valgfag med formidlingsprojekt, Emne 1: White Cube, Black Box … Greenhouse? Modeller for udstillingsrummet
White Cube, Black Box ... Greenhouse?
White Cube, Black Box … Greenhouse? sætter fokus på
udstillingsrummet før, nu og i fremtiden. Vi skal både opleve,
analysere og læse teoretisk om udstillingsrummets mange udtryk og
formater gennem historien, såsom kuriositetskabinetter,
salonophængning, kunstnersammenslutningsudstillinger, den hvide
kube, den sorte boks, biennalen, det diskursive rum og
forskningsudstillingen. Formålet er at give et kunsthistorisk
kendskab til udstillingsformater og samtidig udvikle
udstillingsanalytiske redskaber og forståelse for udstillingens
kuratoriske proces og de nyeste modeller for udstillingsrummet i
dag.
Hovedvægten ligger på tiden efter 1960.
Kurset veksler mellem forelæsninger, skriveøvelser,
gruppeopgaver og ekskursioner (blandt andet til Louisiana, DIAS og
Medicinsk Museion) med stor vægt på aktiv deltagelse. I den første
del introducerer Kristian Handberg til udstillingsrummets historie,
før under og efter modernismens ’hvide kube’.
Herefter belyses hvilke typer af formater, der er kommet efter de
antaget neutrale rum for kunstobjekter som ’the white cube’ eller
’the black box’ og de nye forhold for udstillingen, der viser sig
når kunsten vender sig fra at være objekt-baseret og i stedet
bliver proces-orienteret. Endelig vil vi undersøge den rolle, som
de såkaldt ’nye medier’ spiller og hvilke udstillingsformater, der
fremkommer, når disse ’nye medier’ rækker ud over det elektroniske
og computerbaserede. Hvilke typer af laboratorier og drivhuse skal
de nye bioteknologiske kunstværker i dag ’dyrkes’ i?
Der vil foreligge kompendium ved kursets start.
Undervisningen foretages af:
Kristian Handberg, ph.d. og postdoc-forsker ved Institut for Kunst
og Kulturvidenskab med et forskningsprojekt om nye perspektiver på
efterkrigstidens billedkunst i samarbejde med Louisiana, Museum for
Moderne Kunst. Skribent og anmelder ved bl.a. Kunsten.nu og kurator
af udstillingsrækken ”The Piccadilly Exhibition Company” (2009-).
Jens Hauser, ph.d, kurator og postdoc-forsker ved Institut for
Kunst og Kulturvidenskab og Medicinsk Museion, fokuserer på
interaktionen mellem kunst og teknologi og har kurateret en lang
række udstillinger og festivaller internationalt siden
2003.
Claire Bishop: Radical Museology. Or, What’s ’Contemporary’ in Museums of Contemporary Art? London: Koenig Books, 2014
Bettina Messias Carbonell (ed.): Museum Studies. An Anthology of Contexts. Oxford: Blackwell, 2004.
Reesa Greenberg, Bruce W. Ferguson & Sandy Nairne (ed.): Thinking about Exhibitions. London: Routledge, 1996.
Filipovic, Elena, Marieke Van Hal, og Solveig Øvstebø. The Biennial Reader. Ostfildern: Hatje Cantz, 2010
Rune Gade: ”Hvad er udstillingsanalyse?” i Udstillinger – mellem fokus og flimmer. København: Multivers, 2006
Lucy R. Lippard: Six Years: The Dematerialization of the Art Object. New York: Praeger, 1973.
Rosalind Krauss: ”The Cultural Logic of Late Capitalist Museum” i October, no. 54, Fall 1990
Kuratering af samtidskunst, Museet for Samtidskunst
2011
Brian O’Doherty: Inside the White Cube: The Ideology of
the Gallery Space. Berkeley: University of California Press,
1999
Georg Simmel. ”On Art Exhibitions” i Theory
Culture& Society, 32 no. 1, 2015. 87-92
Terry Smith: Thinking Contemporary Curating, Independent
Curators International, 2011.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 84
- Forberedelse
- 293
- Forelæsninger
- 42
- Vejledning
- 1
- I alt
- 420
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kursusinformation
- Sprog
- Engelsk - Delvist på dansk.
- Kursuskode
- HKUB00822U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorKandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Forårssemesteret 2017
- Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Kursusansvarlige
- Kristian Handberg (8-6e67746a686b786d466e7b7334717b346a71)
Undervisere
Kristian Handberg og Jens Hauser