HKUÅ03001U ÅU KUN Desgnpraksis og gymnasial didatik (efterår 2021)
Design: Upper-Secondary School Practice
Kurset henvendes til undervisere i billedkunst, og giver kompetence til at undervise i design / design og arkitektur i de gymnasiale uddannelser.
Forskellige tilgange og discipliner indenfor designpraksis og teori introduceres med henblik på anvendelse i gymnasial sammenhæng på en videnskabelig reflekterende måde.
Kursets formål er at kunne benytte konkrete erfaringer med kreative processer i designpraksis sammen med teorier og metoder fra designteori, og fagdidaktik i forbindelse med udviklingen af konkrete undervisningsforløb.
Faglige temaer er i overensstemmelse med Uddannelses- og Forskningsministeriets ”Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb” (design (og arkitektur).
Litteratur bliver fortrinsvis lagt på Absalon, og består af kunst-/design teoretiske tekster, tekster, der vedrører billedkunst praksis, og fagdidaktiske tekster.
Litteratur som læses til første mødegang er:
online:
læreplaner stx design og arkitektur valgfag b og vejledning (uvm.dk)
biblioteksadgang:
Stephen Temple, (2016): “Learning to Draw Through Digital Modelling”. I: Design and Technology Education: an International Journal, 21 (2016), 1. tilgængelig hos: URL: https://ojs.lboro.ac.uk/DATE/article/view/2079
Margot Brereton, (2004): “Distributed cognition in engineering design: Negotiating between abstract and material representations”. I: Design representation. Redigeret af Gabriela Goldschmidt,. Springer, s. 83–103.
Vinod Goel, (1995): 6.2 "Multiplicity of Symbol Systems" (128-135) 7. 1 “Modes of Reference” (157-161) i: Sketches of thought, Berkeley: MIT Press.
A.T. Purcell og John S Gero, (1998): “Drawings and the design process: A review of protocol studies in design and other disciplines and related research in cognitive psychology”. I: Design studies, 19 (1998), 4, s. 389–430
Timothy Samara, (2014): Design Elements: Understanding the Rules and Knowing When to Break Them - Updated and Expanded. Osceola: Quarto Publishing Group USA (s. 11-24 296-311
På Absalon:
Mart Tiemensma ”visualisering: ”at vekselvirke mellem praksis, teori og analyse” og fagdidaktisk ideologi. 2019.
De gennemgåede teorier anvendes således, at de studerende udvikler konkrete formidlingsopgaver og længere undervisningsforløb i design, som kan bruges i gymnasiale uddannelser og andre former for formidling som museale skoletjenester. De studerende gennemfører dele af undervisningsforløbets forventede analytiske og producerende handlinger.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 308
- Eksamen
- 84
- I alt
- 420
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HKUÅ03001U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidatsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Efterårssemsteret 2021
Fredag kl. 8-12 i ugerne 44-50 - Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Marten Theodoor Tiemensma (rwx581@hum.ku.dk)
Undervisere
Marten Tiemensma