HIVK03642U Teknologiforståelse (Obligatorisk og konstituerende for profilen i Information og IT)
Technology and Culture (Compulsory and constituent for the profile in Information and IT)
Studieordning Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab og kulturformidling https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/informationsstudier/informationsvidenskab_og_kulturformidling_ka.pdf
I dette kursus skal vi beskæftige os med den historiske, kulturelle og samfundsmæssige indlejring af teknologier, med særligt fokus på de digitale teknologier. I en vekselvirkning mellem teoretiske og tekniske perspektiver skal vi diskutere hvad teknologi er, hvordan forskellige teknologier spiller ind på vores hverdag samt hvordan vi som mennesker former teknologier. Vi skal analysere konkrete digitale teknologier og diskutere forskellige teoretiske indgangsvinkler – filosofiske, historiske og kulturelle perspektiver.
Undervisningen vil primært være diskussionsbaseret med individuelle øvelser, gruppeøvelser, mundtlige oplæg og peer feedback. Halvdelen af undervisningen vil være på engelsk, den anden halvdel på dansk. Eksamen kan aflægges på dansk eller engelsk.
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- den historiske, kulturelle og samfundsmæssige indlejring af digitale teknologier til produktion, lagring, cirkulation og anvendelse af information og data.
- teorier og metoder til analyse af de måder hvorpå udvalgte systemer, medier og platforme strukturerer information og data og gør disse søgbare via fx algoritmer og søgemaskiner.
Færdigheder i at
- analysere og diskutere udvalgte systemer, medier og platforme i historisk, kulturelt, teknologisk og samfundsmæssigt perspektiv.
- forklare og vurdere valget af og sammenhængen mellem teorier og metoder til analyse af udvalgte systemer, medier og platforme.
Kompetencer til at
- diskutere forskellige teoretiske perspektiver i forhold til hinanden og vurdere de metodiske og analytiske konsekvenser forbundet med at anvende forskellige teorier til analyse af en konkret digital teknologi.
- gennemføre og formidle en analyse af en konkret digital teknologi.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Ekbia,H. et al. (2015). Big data, bigger dilemmas: A critical review.Journal ofthe Association for Information Science and Technology,66(8),1523–1545.
- Mößner, N., & Kitcher,P. (2017). Knowledge, democracy, and the internet. Minerva ,55(1), 1–24.
- Winner, L. (1984). Mythinformation. In The Whale and the Reactor, 1986. Chicago and London: The University of Chicago Press. 98-117
- Søe, S. O. (forth.). A Story of Surveillance? Past, Present, Prediction. SATS – Northern European Journal of Philosophy.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 353,5
- I alt
- 409,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 minSe Prøvebestemmelser og Særlige bestemmelser i studieordningen Fagstudieordning for Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab og kulturformidling 2021
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Noter fra undervisningen
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen 21/22
- Reeksamen
Ved godkendt aktiv undervisningsdeltagelse - Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Februar 2022
Ved ikke-godkendt aktiv undervisningsdeltagelse - Bunden hjemmeopgave. Februar 2022
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVK03642U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema i kursusbeskrivelsen
- Kursuskapacitet
- 1 hold á max. 35 studerende
- Studienævn
- Studienævnet for Informationsstudier (INF).
Udbydende institut
- Institut for Informationsstudier (INF)
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Sille Obelitz Søe (13-7a7073736c3576696c73707b81476f7c7435727c356b72)
- Frans van der Sluis (5-4b77667378456d7a7233707a336970)