HIVK03571U Kommunikation og kulturformidling, Konstituerende tilvalg B

Årgang 2019/2020
Engelsk titel

Communication and Dissemination of Culture, Elective and Constituent module B

Kursusindhold

Modulet undersøger og diskuterer forskellige former for innovativ kulturformidling, der knytter sig til kultursektoren og dens institutioner. Feltet spænder fra diskussioner om kommunikationprocesser, formidlings- og kulturbegreber hen til kulturpolitiske initiativer til fremme af kulturelle entreprenører og netværk. Rammer for denne diskussion kan være deltagelseskulturer, biblioteksformidling, kulturelle budskaber formidlet i webmediet, betingelser af formidling og kommunikation i interkulturelle kontekster eller retorikken i analysen af formidlings- og kommunikationsprocesser. Der skal reflekteres over sprogets rolle i formidling og kommunikation, kommunikations- og kulturteorier samt formidlingens rolle i en nutidig kontekst

Målbeskrivelser

Faglige mål

Ved prøven kan den studerende demonsterer:

Viden om og forståelse af

  • Kommunikations- og formidlingsteorier og deres implikationer for kulturformidling
  • Forskellige former for innovativ kulturformidling, der knytter sig til kultur-sektoren
  • Formidlingsmæssige potentialer i tilknytning brugerinddragelse, etablering af netværk og entreprenørskab. 

 

Færdigheder i at

  • Analysere den samfundsmæssige og kulturelle baggrund for kulturformid-lingsinitiativer
  • analysere specifikke, herunder særligt digitale, formidlingsprojekter
  • Anvende relevante teorier til at planlægge, udføre og vurdere forskellige former for kulturformidling.

 

Kompetencer til at

  • På et videnskabeligt-metodisk grundlag udarbejde selvstændige analyser og vurderinger af konkrete eksempler på kulturformidling
  • Udvikle strategier for innovativ formidling i kultursektoren
  • Udføre forskellige former for formidlings- og/eller kommunikationsinitiativer.

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • Fink, H. (1988). Et hyperkomplekst begreb: Kultur, kulturbegreb og kulturrelativisme I. In H. Hauge, & H. Horstbøll (Eds.), Kulturbegrebets kulturhistorie (pp. 9-23). Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.
  • Gulbrandsen, I. T., & Just, S. N. (2016). Strategizing communication, theory and practice. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
  • Hjørdis Brandrup Kortbek, Charlotte Præstegaard Schwartz, Anne Scott Sørensen, & Mette Thobo-Carlsen. (2016). The participatory agenda - A post-critical, anticipatory intervention. Nordisk kulturpolitisk tidsskrift, (01), 19–35. 
  • Sorin, G. S., & Sessions, L. A. (2015). Case studies in cultural entrepreneurship, how to create relevant and sustainable institutions. Lanham: Rowman & Littlefield.
Holdundervisning, gruppearbejde, workshop, oplæg og evt. ekskursioner.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 120
  • Eksamensforberedelse
  • 234,8
  • Holdundervisning
  • 56
  • I alt
  • 410,8
Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Eksamensprog: Dansk
Omfang: 16-20 normalsider for en individuel besvarelse
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Sommereksamen 2020

Reeksamen

Samme prøveform som ved ordinær eksamen, August 2020