HIVK03391U Entreprenørskab, innovation og tværgående praksiskompetencer, Tilvalg
Entrepreneurship, innovation and multidisciplinary practice skills
Informationsvidenskab og kulturformidling, KA-StO 2016
Ideen med kurset er, at de studerende lærer at sætte deres faglighed i spil i forhold til entreprenørskab og innovation og på den baggrund tilegne sig og udvikler praksiskompetencer. Entreprenørskab handler bl.a. om at skabe værdi. Og denne værdi kan være økonomisk, men i lige så høj grad også social eller kulturel.
De studerende trænes i at udvikle tværgående kompetencer i forhold til teoretisk viden og praktiske færdigheder ved i samarbejde med andre (gennem kollaborativ læring) at blive fortrolige med og at gennemleve processerne i entreprenørielle projekter. De studerende skal arbejde med selvvalgte projekter, hvor det vil være hensigtsmæssigt at etablere tværgående samarbejde.
De studerende forventes at udvikle metodebevidsthed og -færdighed inden for entreprenørskab bl.a. ved lære at anvende og reflektere over (forholde sig til) forskellige paradigmer inden for entreprenørskab f.eks. anomali, designtænkning, bricolage, effektuation og kausation
Kompetencemål
Modulet giver den studerende
Viden om og forståelse af:
- Et specifikt emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
- Relevante teorier og metoder i tilknytning til modulets emne.
Færdigheder i at:
- Identificere og opstille faglige problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling og gøre dem til genstand for en selvstændig analyse.
- Reflektere kritisk over teoretiske og metodiske valg i forhold til en faglig problemstilling.
- Uddybe og perspektivere et udvalgt emneområde inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
Kompetencer i at:
- Anvende relevante teorier og metoder på et emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
- Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.
Faglige mål
Eksaminanden kan
- Afgrænse og behandle en problemstilling inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
- Selvstændigt og på et niveau, der afspejler indgående kendskab til og forståelse af fagets videnskabelige metoder, gøre rede for centrale teorier af relevans for det valgte emne.
- Forholde sig kritisk til egne teoretiske og metodiske valg.
- Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Kristiansson, MR (2017). Entreprenør, proces og projekt. København: Hans Reitzels Forlag
- Nielsen, SL; Klyver, K; Evald, M og Bager, T et al. (2017). Entrepreneurship in theory and practice. Paradoxes in play. Cheltenham, UK: Edward Elgar
- Sarasvathy, S. D., & Venkataraman, S. (2011). Entrepreneurship as Method: Open Questions for an Entrepreneurial Future. Entrepreneurship Theory and Practice, 35(1): 113-135.
- Spinosa, C.; Flores, F.; Dreyfus, H.L. (1997). Disclosing new
worlds. Entrepreneurship; democratic action, and the cultivation of
solidarity. Cambridge: The MIT Press
Opnå et fagligt begrundet og praksisbaseret fundament for entreprenørskab.
Udforske det entreprenørielle potentiale på det personlige, projekt- og samfundsmæssige niveau.
Tilegne sig metodisk viden og de færdigheder, der kræves for at skabe og udvikle entreprenørielle projekter.
Konkretisere projektets muligheder i samarbejde med relevante interessenter
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 36,5
- Forberedelse
- 329,3
- Holdundervisning
- 45
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30Eksamenssprog: Dansk eller Engelsk
Materialet er en skriftlig fremstilling, der kan suppleres af andet materiale fx i form af en egenproduktion. Se studieordning - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen 2017
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen, Februar 2018
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVK03391U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen.
- Kursuskapacitet
- 30 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Informationsstudier (INF)
Udbydende institut
- Institut for Informationsstudier (INF)
Kursusansvarlige
- Michael Rene Kristiansson (7-56726c716a6e7549717e7637747e376d74)
- Henrik Jochumsen (3-6d6f74456d7a7233707a336970)
- Hans Elbeshausen (3-4d4a51456d7a7233707a336970)