HIVK03362U Kulturformidling og kommunikation, Konstituerende tilvalg B

Årgang 2017/2018
Engelsk titel

Dissemination of Culture and Communication, Elective and Constituent module B

Kursusindhold

Modulet undersøger og diskuterer forskellige former for innovativ kulturformidling, der knytter sig til kultursektoren og dens institutioner. Feltet spænder fra diskussioner om kommunikationsprocesser, formidlings- og kulturbegreber til fremme af kulturelle entreprenører og netværk. Rammer for denne diskussion kan være deltagelseskulturer, biblioteksformidling, kulturelle budskaber formidlet i webmediet, betingelser af formidling og kommunikation i interkulturelle kontekster eller retorikken i analysen af formidlings- og kommunikationsprocesser. Der skal reflekteres over sprogets rolle i formidling og kommunikation, kommunikations- og kulturteorier samt formidlingens rolle i en nutidig kontekst.

Målbeskrivelser

Kompetencemål

Viden om og forståelse af

  • Kommunikations- og formidlingsteorier og deres indflydelse på kulturfor-midlingen
  • Forskellige former for innovativ kulturformidling, der knytter sig til kultur-sektoren og dens institutioner
  • Den samfundsmæssige og kulturelle baggrund for formidlingsinitiativer inden for kultursektoren
  • Formidlingsmæssige potentialer, der knytter sig til bl.a. brugerinddragelse, etablering af nye netværk, entreprenørskab og ekspressiv kulturformidling.

 

Færdigheder i at

  • Analysere den samfundsmæssige og kulturelle baggrund for kulturformid-lingsinitiativer
  • Anvende relevante teorier til at planlægge, udføre og vurdere forskellige former for kulturformidling.

 

Kompetencer i at

  • På et videnskabeligt-metodisk grundlag udarbejde selvstændige analyser og vurderinger af konkrete eksempler på kulturformidling
  • Udvikle strategier for innovativ formidling i kultursektoren
  • Udføre forskellige former for formidlings- og/eller kommunikationsinitiativer.

 

Faglige mål:

Eksaminanden kan

  • På et kritisk og teoretisk grundlag redegøre for forskellige former for formidling inden for kultursektoren og dens institutioner,
  • På et videnskabeligt-metodisk grundlag udføre selvstændige analyser og vurderinger af konkrete eksempler på kulturformidling,
  • På et videnskabeligt-metodisk kunne udvikle strategier for formidling i kultursektoren.
  • På et strategisk og teoretisk grundlag planlægge og udføre selvstændige formidlings-/​kommunikationsinitiativer

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • Andersen, P.T. & Jacobsen, M.H. (red.)(2017). Kultursociologi og kulturanalyse. Hans Reitzels Forlag
  • Gulbrandsen, Ib Tunby og Just, Sine Nørholm (2016). Strategizing Communication. Theory and Practice. Samfundslitteratur.
  • Kortbek, H.B.; Schwartz, C.P.; Sørensen, A.S. & Thobo-Carlsen, M. (2016). The participatory agenda – a post-critical, anticipatory intervention. Nordisk Kulturpolitisk Tidskrift, vol.19 (1), s.19-35.
  • Schiermer, B. (red.) (2016). Kulturteori og kultursociologi. Hans Reitzels Forlag.
Holdundervisning, gruppearbejde, workshop, oplæg og evt. ekskursioner.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 120
  • Forberedelse
  • 234,8
  • Holdundervisning
  • 56
  • I alt
  • 410,8
Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Eksamensprog: Dansk eller engelsk
Omfang: 15-20 normalsider for en individuel besvarelse
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Sommereksamen 2018

Reeksamen

Samme prøveform som ved ordinær eksamen, August 2018