HIVK03362U Kulturformidling og kommunikation, Konstituerende tilvalg B
Dissemination of Culture and Communication, Elective and Constituent module B
Informationsvidenskab og kulturformidling, STO 2016
Modulet undersøger og diskuterer forskellige former for innovativ kulturformidling, der knytter sig til kultursektoren og dens institutioner. Feltet spænder fra diskussioner om kommunikationsprocesser, formidlings- og kulturbegreber til fremme af kulturelle entreprenører og netværk. Rammer for denne diskussion kan være deltagelseskulturer, biblioteksformidling, kulturelle budskaber formidlet i webmediet, betingelser af formidling og kommunikation i interkulturelle kontekster eller retorikken i analysen af formidlings- og kommunikationsprocesser. Der skal reflekteres over sprogets rolle i formidling og kommunikation, kommunikations- og kulturteorier samt formidlingens rolle i en nutidig kontekst.
Kompetencemål
Viden om og forståelse af
- Kommunikations- og formidlingsteorier og deres indflydelse på kulturfor-midlingen
- Forskellige former for innovativ kulturformidling, der knytter sig til kultur-sektoren og dens institutioner
- Den samfundsmæssige og kulturelle baggrund for formidlingsinitiativer inden for kultursektoren
- Formidlingsmæssige potentialer, der knytter sig til bl.a. brugerinddragelse, etablering af nye netværk, entreprenørskab og ekspressiv kulturformidling.
Færdigheder i at
- Analysere den samfundsmæssige og kulturelle baggrund for kulturformid-lingsinitiativer
- Anvende relevante teorier til at planlægge, udføre og vurdere forskellige former for kulturformidling.
Kompetencer i at
- På et videnskabeligt-metodisk grundlag udarbejde selvstændige analyser og vurderinger af konkrete eksempler på kulturformidling
- Udvikle strategier for innovativ formidling i kultursektoren
- Udføre forskellige former for formidlings- og/eller kommunikationsinitiativer.
Faglige mål:
Eksaminanden kan
- På et kritisk og teoretisk grundlag redegøre for forskellige former for formidling inden for kultursektoren og dens institutioner,
- På et videnskabeligt-metodisk grundlag udføre selvstændige analyser og vurderinger af konkrete eksempler på kulturformidling,
- På et videnskabeligt-metodisk kunne udvikle strategier for formidling i kultursektoren.
- På et strategisk og teoretisk grundlag planlægge og udføre selvstændige formidlings-/kommunikationsinitiativer
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Andersen, P.T. & Jacobsen, M.H. (red.)(2017). Kultursociologi og kulturanalyse. Hans Reitzels Forlag
- Gulbrandsen, Ib Tunby og Just, Sine Nørholm (2016). Strategizing Communication. Theory and Practice. Samfundslitteratur.
- Kortbek, H.B.; Schwartz, C.P.; Sørensen, A.S. & Thobo-Carlsen, M. (2016). The participatory agenda – a post-critical, anticipatory intervention. Nordisk Kulturpolitisk Tidskrift, vol.19 (1), s.19-35.
- Schiermer, B. (red.) (2016). Kulturteori og kultursociologi. Hans Reitzels Forlag.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 120
- Forberedelse
- 234,8
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringEksamensprog: Dansk eller engelsk
Omfang: 15-20 normalsider for en individuel besvarelse - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen 2018
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen, August 2018
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVK03362U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen.
- Kursuskapacitet
- 40 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Informationsstudier (INF)
Udbydende institut
- Institut for Informationsstudier (INF)
Kursusansvarlige
- Volkmar Paul Engerer (15-7c757271736778346b746d6b786b78466e7b7334717b346a71)
- Susanne Krogh Jensen (8-7934706b74796b74466e7b7334717b346a71)