HIVK03302U Informations- og kulturstudiers teorier og traditioner, Obligatorisk modul
Information and Cultural Studies’ Theories and Traditions
Informationsvidenskab og kulturformidling STO 2016
Kurset giver en introduktion til og udforskning af udvalgte teoretiske traditioner og teorier, som har været og stadig er konstituerende for informations- og kulturstudiers forskning og praksis. Introduktionen og udforskningen vil ske gennem et særligt fokus på begreber som f.eks. viden, kultur, information, data, genre, tegn, tradition, bruger, teori og kontekst. På kurset vil teoretiske traditioner og begreber blive undersøgt, idet eksempler fra den eksisterende informations- og kulturstudiers forskning vil blive taget op. Kurset vil give de studerende en forståelse for bredden og variationen i informations- og kulturstudiers forskning såvel som en færdighed i at diskutere denne forskning på baggrund af teoretiske traditioner og teorier.
Modulet giver den studerende
Kompetencemål:
viden om og forståelse af:
informations- og kultursstudier som tværfaglig forskningsfelt,
centrale begrebs- og teoridannelser inden for informations- og kulturstudier.
færdigheder i at:
definere og beskrive udvalgte begreber, traditioner eller teorier inden for informations- og kulturstudier som et tværfagligt forskningsfelt
vurdere udvalgte begreber, traditioner eller teorier og deres indbyrdes relationer.
kompetencer i at:
diskutere og analysere begreber, traditioner og teorier i videnskabshistoriske og videnskabsteoretiske sammenhænge,
- analysere og reflektere over begrebers, traditioners og teoriers betydning og indflydelse inden for informations- og kulturstudier.
Faglige mål:
Eksaminanden kan
- Vurdere og selvstændigt analysere begreber, traditioner og teorier indenfor informations- og kulturstudier som et tværfaglig forskningsfelt
- Generere ideer for samspillet mellem begreber, teorier og traditioner indenfor informations- og kulturstudier som et tværfagligt forskningsfelt.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Hjørland, Birger (2015). The Phrase “Information Storage and Retrieval” (IS&R): An Historical Note. Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(6):1299–1302.
- Sundin, O. (2011). Janitors of knowledge: Constructing knowledge in everyday life of Wikipedia editors. Journal of Documentation, 67(5):840-862.
- Tredinnick, L. (2006). Digital information contexts: Theoretical approaches to understanding digital information. Oxford: Chandos Publishing.
- Tredinnick, L. (2009). Complexity theory and the web. Journal of Documentation, 65(5):797 - 816.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 36,5
- Forberedelse
- 329,3
- Holdundervisning
- 45
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30Den studerende får 24 timer før eksaminationen udleveret et eller flere spørgsmål, som den studerende skal forberede at besvare I form af et mundtlig oplæg.
Eksaminationssprog: Dansk / Engelsk - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen 2017
- Reeksamen
Februar 2018
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVK03302U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen
- Kursuskapacitet
- 1 hold á 40 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Informationsstudier (INF)
Udbydende institut
- Institut for Informationsstudier (INF)
Kursusansvarlige
- Birger Hjørland (15-656c756a6875316b6d72756f647167436b7870316e7831676e)
- Trine Louise Schreiber (15-77756c71683176666b75686c656875436b7870316e7831676e)
- Lorna Elizabeth Wildgaard (4-70737b6d446f6632686f)