HIVB10073U Aal: Kulturformidling i en digital tid

Årgang 2017/2018
Engelsk titel

Aal: Cultural Mediation in a Digital Age

Kursusindhold

Kurset omhandler kulturformidling i et kulturteoretisk og kultursociologisk perspektiv. Et særligt fokuspunkt vil være digitalitet som udfordring af teorier, rationaler og formidlingsformer inden for aktuel kulturformidling. I arbejdet med kulturteoretisk og kultursociologisk funderet design vil kurset være struktureret i fire dimensioner:

- En kulturteoretisk og begrebsorienteret ramme

- en deltagelsesorienteret, kultursociologisk og medieteoretisk ramme

- en by- og institutionsramme

- en design- og formidlingsramme, hvor teori- og praksisrelationer sættes i samspil.

Aalborg vil være kursets grundcase, fordi byen kan ses som eksponent for den performative urbanisme, der vægter interaktions- og deltagelseselementet i alle led i æstetiske og kulturelle processer. I forbindelse med undervisningen etableres der et samarbejde med nordjyske udviklingskonsulenter, institutioner og kulturformidlere inden for kulturformidlingsfeltet. 

Målbeskrivelser

Kompetencemål for modulet

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af

  • relevante teorier om nye medie- og formidlingsformer og nye brugerroller
  • udviklingen inden for kulturformidling set i lyset af nye medie- og formidlingsformer og nye brugerroller
  • forskellige aktørers og institutioners vilkår, intentioner og udfordringer med formidling
  • betydningen af krop, rum og materialitet i formidlingssituationen.

 

Færdigheder i at

  • undersøge forskellige aktørers og institutioners formidlingsstrategier i både teori og praksis, herunder anvendelsen af digitale medieprodukter (inkl. mobile og sociale medier) og brugerinddragelse
  • diskutere konsekvenserne af ændrede roller hos forskellige aktører og institutioner
  • analysere, hvad materialitet og socialitet betyder for udførelse og modtagelse af kulturformidling, herunder når fysiske og digitale formidlingsformer blandes i samme rum
  • reflektere over forskellige fysiske og digitale modaliteters styrker og svagheder i relation til formidling og bruger-engagement.

 

Kompetencer i at

  • diskutere kulturformidlingens vilkår og udfordringer i en digital tid
  • planlægge og gennemføre en afgrænset undersøgelse af aktørers og institutioners konkrete og potentielle formidlingsformer
  • designe, på prototypeniveau, formidlingselementer i et medieprodukt for en given aktør eller institution.

 

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • redegøre for og reflektere over kulturformidlingens udfordringer og udvikling historisk og aktuelt set i lyset af nye medie- og formidlingsformer og nye brugerroller
  • diskutere centrale perspektiver, herunder medie- og formidlingsteorier med relevans for kulturformidling i en digital tid
  • identificere relevante problemstillinger og udvælge teorier og metoder med henblik på at gennemføre en afgrænset undersøgelse af aktørers og institutioners konkrete og potentielle formidlingsformer
  • reflektere over styrker og svagheder ved forskellige fysiske og digitale modaliteter anvendt i kulturformidling
  • designe, på prototype-niveau, formidlingselementer i et medieprodukt for en given aktør eller institution.

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset: (4 ex)

  • Andersen, John (2012): Byen i bevægelse. Mobilitet - politik - performativitet. Roskilde Universitetsforlag
  • Bennett, Tony (2013): Making Culture, Changing Society. Routledge
  • Sanderhoff, Merete (red., 2014): Sharing Is Caring - Åbenhed og deling i kulturarvssektoren. Statens Museum for Kunst
  • Schiermer, Bjørn (red., 2016): Kulturteori og kultursociologi. Hans Reitzel 
Holdundervisning, gruppearbejde, studenteroplæg, ekskursioner, gæsteundervisere fra kulturformidlende institututioner
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 150
  • Eksamensforberedelse
  • 175,8
  • Holdundervisning
  • 85
  • I alt
  • 410,8
Kollektiv

Designdimensionen vil være i fokus igennem hele kursets forløb, så de studerende deltager aktivt ved ekskursioner, udarbejdelse af designforlæg m.v. Feedback indgår som et fast element i denne proces.

Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Eksaminationssprog: Dansk
Omfang 20-25 normalsider for individuel besvarelse
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Sommereksamen 2018

Reeksamen

Samme prøveform som ved ordinær eksamen. August 2018