HIVB00083U Undersøgelsesdesign - Kultur og medier (valgfag og konstituerende)
Research Design - Culture and Media (elective and constituent)
Informationsvidenskab og kulturformidling, BA STO 2015
Kursets emne er metoder til studier og analyse af kultur og medier. Kursets tema tager udgangspunkt i metoder til undersøgelser af deltagelseskultur i forbindelse med sociale medier samt kulturinstitutioner.
På kurset tages der udgangspunkt i forskellige cases der bruger både kvalitative og kvantitative metoder til at undersøge hverdagslivet og deltagelseskultur på sociale medier, kulturinstitutioners online formidling og brugerinddragende strategier, borgernes brug af medier, mm. Gennem praktiske øvelser skal vi arbejde med metoder som interviews, spørgeskemaer, social media analysis, mapping, diskursanalyse, osv. Der sættes fokus på de studerendes eget arbejde med at designe en videnskabelig undersøgelse. Inden for temaet vælger de studerende det emne de ønsker at undersøge, og relevante teorier og metoder vurderes og anvendes i relation hertil.
Kompetencemål for modulet
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
kobling af teori og metode mhp. gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling
forskellige typer af indsamlings- og analysemetoder til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling
undersøgelsesdesign til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling med fokus på enten “Brugere og formidling”, ”Kultur og medier” eller ”Information og organisering”.
Færdigheder i at
reflektere over centrale indsamlings- og analysemetoder til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling
vurdere egnede indsamlings- og analysemetoder, og kombination af disse, til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
Kompetencer i at
tilrettelægge undersøgelsesdesign til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling
foretage relevante studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
Faglige mål
Eksaminanden kan
koble teori og metode til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling med særligt fokus på kultur og medier
vurdere egnede indsamlings- og analysemetoder, og kombinationen af disse, til gennemførelse af studier inden for kultur og medier
tilrettelægge undersøgelsesdesign til gennemførelse af studier inden for kultur og medier
foretage relevante studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling med særligt henblik på kultur og medier
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
Brinkmann, Svend, and Lene Tanggaard, eds. Kvalitative Metoder, En Grundbog. Kbh.: Hans Reitzel, 2015.
Juul Kristensen, Catharina, and M. Azhar Hussain. Metoder i samfundsvidenskaberne. Frederiksberg: Samfundsliteratur, 2016.
Gronemann, S. T., Kristiansen, E., & Drotner, K. (2015). Mediated co-construction of museums and audiences on Facebook. Museum Management and Curatorship, 30(3), 174–190. https://doi.org/10.1080/09647775.2015.1042510
Thorhauge, A. M., & Lomborg, S. (2016). Cross-media communication in context: A mixed-methods approach. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 32(60), 16. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v32i60.22090
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 90
- Eksamensforberedelse
- 72,9
- Holdundervisning
- 42,5
- I alt
- 205,4
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringEksaminationssprog: Dansk
Omfang: 12-15 normalsider ved en individuel besvarelse - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen 2017
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Februar 2018
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVB00083U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen
- Kursuskapacitet
- 50 studerende fordelt på 2 hold
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Informationsstudier (INF)
Udbydende institut
- Institut for Informationsstudier (INF)
Kursusansvarlige
- Laura Skouvig (13-71667a7766337870747a7b6e6c456d7a7233707a336970)
- Henriette Roued-Cunliffe (5-7471776766426a776f306d7730666d)