HHIK07773U HIS 77. Reformationen
HIS 77. Reformationen
Historie
Historisk kerneområde 3: Mundtlig fremstilling og debat
(HHIK03771E)
[Det centrale fag i Historie med gymnasierettet profil:
Studieordning for det centrale fag på kandidatniveau i Historie,
2015-ordningen]
Historisk kerneområde 3: Mundtlig fremstilling og debat
(HHIK03771E)
[Studieordning for sidefaget på kandidatniveau i Historie,
2015-ordningen]
Historie (KUN BA-tilvalg for studerende med grundfag i
Historie)
Modul T4: Historisk tilvalgsområde (HHIB10501E)
[Bachelortilvalg, 2013-ordningen]
HIS 77. Reformationen
Reformationen var i snæver forstand en religiøs splittelse i
1500-tallets Europa, der førte til dannelsen af en række
protestantiske kirker i et opgør med den katolske kirke. I bred
forstand var det en serie af samfundsmæssige begivenheder, der
fundamentalt påvirkede hele den historiske udvikling. Reformationen
havde derfor ikke kun teologisk betydning, men også vidtrækkende
politisk, kulturel, social og økonomisk betydning. Kurset vil med
læsning af forskningslitteratur og udvalgte kilder tage forskellige
tolkninger af reformationen og dens enkelte dele op til debat. Var
den fx en folkelig bevægelse eller et elitært projekt? Handlede den
mere om politik og penge end religion og fromhed? Var den udtryk
for en individualisering og frisættelse af mennesket eller betød
den blot øget kontrol og disciplinering? Tolkningerne rejser også
spørgsmålet om reformationens betydning på langt sigt og frem til i
dag. Det er således blevet hævdet, at reformationen var en
forudsætning for senere tiders sekulariserede samfund. I
forlængelse af disse spørgsmål vil det være muligt på kurset at
tilgodese studiets spredningskrav både før og efter 1700.
Hovedvægten i kurset vil ligge på den lutherske reformation i
primært Danmark og Tyskland ca. 1517-1600, men også med udblik til
reformationsbevægelserne i det øvrige Europa.
Undervisningen vil inddrage de studerendes egne diskussioner og mundtlige fremlæggelser med henblik på forberedelse til kursets afsluttende studenterkonference, jf. studieordningen.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• identificere, redegøre for og diskutere de væsentligste
faghistoriske problemstillinger knyttet til et væsentligt område af
historien
• placere samt vælge et relevant problemkompleks inden for det
historiske område og begrunde valget
• vælge og anvende relevante metodiske og teoretiske tilgange til
analyse af afgrænsede historiske problemfelter og begrunde valget
• formidle sin viden og sine refleksioner mundtligt, veldisponeret
og med sprogbeherskelse, præcision og klarhed
• diskutere konkurrerende fortolkninger af historiske
problemstillinger
• reflektere kritisk over historiske argumentationsformer og
fortolkningsfigurer
- C. Scott Dixon: Contesting the Reformation. Wiley-Blackwell, 2012 [bl.a. online via REX].
Yderligere kursuslitteratur og kilder meldes ud i forbindelse med kursusstarten.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 203
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 388,5
[KA] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ka/undervisning/historie/Sider/default.aspx
[KA tilvalg] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ka/tilvalg/ka-tilvalg/tilvalghistorie/Sider/default.aspx
[BA tilvalg (kun for Historiestuderende)] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ba/undervisning/historie/Sider/default.aspx
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Uddannelseshåndbog for Historie; Pensumbestemmelser for kandidatuddannelsen i Historie; Kronologiske spredningskrav for kandidatuddannelsen i Historie
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK07773U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Morten Fink-Jensen (10-727477796a736b6e737045707a336970)