HHIK07747U HIS 74. Institutionalisering og økonomisk vækst i Danmark ca. 1000-1300
HIS 74. Institutionalisering og økonomisk vækst i Danmark ca. 1000-1300
Historie
Historisk kerneområde 2: Akademisk skriftlighed med fokus på
kildeanalyse (HHIK03741E)
[Det centrale fag i Historie med gymnasierettet profil:
Studieordning for det centrale fag på kandidatniveau i Historie,
2015-ordningen]
Historisk kerneområde 2: Akademisk skriftlighed med fokus på
kildeanalyse (HHIK03741E)
[Studieordning for sidefaget på kandidatniveau i Historie,
2015-ordningen]
Historie (KUN BA-tilvalg for studerende med grundfag i
Historie)
Modul T5: Historisk tilvalgsprojekt (HHIB10511E)
[Bachelortilvalg, 2013-ordningen]
HIS 74. Institutionalisering og økonomisk vækst i
Danmark ca. 1000-1300
Middelalderens intellektuelle var klar over, at et kongedømme og
dets herskers styrke i høj grad hvilede på økonomi. Den italienske
jurist, Azo, opfordrede f.eks. i det første årti af den 13.
århundrede herskere til at stimulere økonomisk vækst til det fælles
bedste i deres riger. Giles af Rom hævdede ligeledes omkring 1300,
at lov og dyd kun blev fremmet understøttet af en sund økonomi. Det
praktiske livs mænd kendte også til den betydning, økonomisk
fremgang havde for styrkelsen af den politisk magt. Den engelske
Kong Edward 1 gav således udenlandske købmænd privilegier mod
betaling af en ny told i 1303, fordi kongen var ” particularly
concerned how within our dominion the benefit of transquillity and
complete security may be provided for those merchants in days to
come, so that they may be readier to serve us and our realm...”
Kongen ønskede ikke blot indtægter af handelen, han var klar over,
at ved at give udenlandske købmænd friheder og beskyttelse ville
deres aktiviteter bidrage til rigets fremgang og kongens magt.
I middelalderen var intellektuelle og herskere altså helt på det rene med, at et kongeriges succes afhang af økonomiske vækst. Spørgsmålet er om det omvendte forhold også gjorde sig gældende – om de middelalderlige kongerigers tiltagende institutionalisering stimulerede økonomisk vækst? Dette spørgsmål vil blive undersøgt i løbet af dette kursus. Kurset vil behandle samspillet mellem institutionaliseringen af den verdslige og gejstlige magt, dvs. kongemagten og den romerske-katolske kirke, og udviklingen af de økonomiske konjunkturer med særligt henblik på tiden fra omkring 1000 til 1300.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
•
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 203
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 388,5
[KA] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ka/undervisning/historie/Sider/default.aspx
[KA tilvalg] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ka/tilvalg/ka-tilvalg/tilvalghistorie/Sider/default.aspx
[BA tilvalg (kun for Historiestuderende)] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ba/undervisning/historie/Sider/default.aspx
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Uddannelseshåndbog for Historie; Pensumbestemmelser for kandidatuddannelsen i Historie; Kronologiske spredningskrav for kandidatuddannelsen i Historie
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK07747U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Nils Hybel (5-6a7b64676e426a776f306d7730666d)