HHIB14282U HIS 28. (BA-tilvalg) Slaveri i den antikke græske verden
HIS 28. (BA-tilvalg) Slaveri i den antikke græske verden
Historie
Område 4: akademisk skriftlighed (HHIB10281E) [ikke for
studerende med grundfag i Historie]
[Bachelordelen af sidefaget i historie, 2022-ordningen]
Område 4: akademisk skriftlighed (HHIB10281E) [ikke for
studerende med grundfag i Historie]
[Bachelortilvalg i Historie, 2022-ordningen]
Få overblik på
Historie,
BA-tilvalg, lektionskatalog forår 2024
HIS 28. (BA-tilvalg) Slaveri i den antikke græske
verden
Slaveri var endemisk i den antikke græske verden. I alle dele af
økonomien, i hjemmet og i det offentlige liv arbejdede slavergjorte
mennesker for og ved siden af de frie, og der er almindelig enighed
om blandt forskere, at antikkens Grækenland udgjorde et af de få
historiske slavesamfund, dvs. at et flertal af indbyggerne var
afhængige af slavegjortes arbejde for livets opretholdelse.
Vi undersøger slaveriet i den antikke græske verden fra ca. 700
f.v.t. til ca. 100 f.v.t. i første omgang med særligt henblik på de
slavegjordes forhold, deres oprindelse og deres betydning for den
antikke græske økonomi. Derudover vil tre hovedproblemer, som netop
nu har forskningens interesse, stå centralt for vores undersøgelse:
1. Hvad præcis var en slave i antikkens Grækenland? Spørgsmålet kan
virke simpelt, men forskningen har over de seneste årtier være delt
mellem historikere, der ser slaveri som en grundlæggende økonomisk
og juridisk institution og andre, der betragter slaveri som en
social relation, tvetydig og fuld af gråzoner. I forlængelse heraf
udestår et interessant spørgsmål om selve begrebet slaveri, der
normalt forstås som et universelt, socialt og økonomisk fænomen.
Men i hvilken grad ligner slaveriet i den antikke græske verden
slaveriet i den senere transatlantiske verden? Og hvordan kan den
komparative vinkel støtte eller komplicere vores fortolkninger?
2. Hvilke forestillinger knyttede sig til de slavegjorte? Vi
forsøger at tegne et billede af ”l'esclave imaginaire" og
undersøger i hvilket omfang og hvordan forskellige
stereotyper—herunder både etniske og sociale—understøttede og
legitimerede slaveriet.
3. Et sidste vigtigt spørgsmål knytter sig til slaveriets betydning
for de græske bystaters sociale og politiske udvikling og
indretning. De græske bystater regeredes af deres frie mandlige
borger, og de institutioner—domstole, råd, forsamlinger, osv.—de
udviklede til at ordne deres fælles anliggender og løse indbyrdes
konflikter har haft dyb indflydelse på ikke blot bystatssamfundenes
historie og de livsvilkår de bød deres indbyggere, de har også
været et spejl for udviklingen af moderne, liberale demokratier som
vores eget. Men i hvilket omfang var de frie mandlige borgeres
deltagelse i politik afhængig af slaver og deres arbejde? Og hvad
betød idéer og slaveri og frihed for udviklingen af verdens første
demokratier?
- K. Vlassopoulos: Historicising Ancient Slavery.
Edinburgh, 2023.
- D. Lewis: Greek Slave Systems in their Eastern Mediterranean
Context, c.800-146 BC. Oxford, 2018.
- R. Zelnick-Abramovitz: Not Wholly Free. The Concept of
Manumission and the Status of Manumitted Slaves in the Ancient
Greek World. Leiden, 2005.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 12
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 191
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- I alt
- 388,5
Se relevant lektionskatalog for blanketnavn.
Henvendelse med spørgsmål vedr. tilmelding til Historiekurser på
hverdage kl. 10-12 på tlf.: 51 29 98 32.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Krav til indstilling til eksamen
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB14282U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg,Bachelorsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Christian Ammitzbøll Thomsen (5-65636f6f76426a776f306d7730666d)