HHIB03751U HIS 75. Demokratiske problemstillinger i historieformidling
HIS 75. Demokratiske problemstillinger i historieformidling
Område 3: historieformidling med formidlingsteori og
forskningsområde (HHIB00751E)
[Bacheloruddannelsen i historie, 2022-ordningen]
Få overblik på
Historie,
BA, lektionskatalog efterår 2023
HIS 75. Demokratiske problemstillinger i
historieformidling
Det danske demokrati er i udlandet på mange måder blevet betragtet
som en velfungerende idealtilstand: uden korruption, høj
deltagelse, høj folkeligt ejerskab, fri og kvalificeret debat, høj
inklusion og høj solidaritet. Men det danske demokrati er ikke
’kommet af sig selv’. Det er blevet til i en stadig dialog med
folkelige og sociale bevægelser organiseret omkring ideer, grupper,
klasser, særinteresser, sager og enkeltspørgsmål, som krævede en
løsning. De sociale bevægelsers indflydelse på demokratiet har
derfor været både mobiliserende i den demokratiske participation og
dagsordenfastsættende for den danske demokratiske samtale.
Forventningerne til demokratiet er blevet så stor, at forskere og
politikere konstant taler om demokratiets krise.
I undervisningsforløbet vil vi karakterisere udviklingen af den
danske demokratiske tradition ved bl.a. at undersøge konkrete
sociale bevægelsers udvikling, karakter og ’impact’. I forlængelse
heraf vil vi inddrage teorier om sociale bevægelser virke, dynamik,
rekruttering, ressourcemobilisering, aktivitetsrepertoire, medier,
politisk dagsordensfastsættelse og beslutningsprocesser.
Videre vil vi undersøge, hvordan fortællingen om demokratiet er
præsenteret og problematiseret i forskellige historiske
fremstillinger og medier. Formålet er at forberede den studerende
på selvstændigt at undersøge, diskutere og præsentere ’vores’
demokratiske fortælling ud fra eget valg af fokus.
I undervisningen vil vi diskutere spørgsmålet om, hvad der skal
formidles, hvordan og med hvilke retoriske greb. Vi vil diskutere,
hvordan vi skaber formidlingshøjde ud fra de studerendes egne
produkter.
OBS: kurset består tillige af et nærmere
afgrænset historisk forskningsområde. Se
lektionskatalog.
Baggrundslitteratur:
- Gyldendal og Politikens Danmarkshistorie bd.
10-14. Redaktion Olaf Olsen
[e-adgang].
* Bd. 10 (Claus Bjørn: Fra reaktion til grundlov, 1990)
* Bd. 11 (Kristian Hvidt: Det folkelige gennembrud og dets
mænd, 1850-1900, 1990)
Bd. 12 (Niels Finn Christiansen: Klassesamfundet organiseres
1900-1925, 1990)
* Bd. 13 Tage Kaarsted: Krise og krig 1925-1950, 1991.
Grundbøger:
- Jørn Loftager: Politisk offentlighed og demokrati i
Danmark. 2004
[
e-adgang].
- Jørn Loftager: Samtalens magt, IN: På sporet af
magten. Red.: Peter Munk Christiansen og Lise
Togeby. 2003 (p. 74-86)
[
e-adgang].
- Flemming Mikkelsen m.fl: Bevægelser i
Demokratiet [
e-adgang].
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 42
- Forberedelse (anslået)
- 77
- Teoretiske øvelser
- 10
- Eksamensforberedelse
- 67,5
- I alt
- 196,5
Se relevant lektionskatalog for blanketnavn.
Henvendelse med spørgsmål vedr. tilmelding til Historiekurser på
mail: nxp344@hum.ku.dk.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Krav til indstilling til eksamen
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB03751U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Sidsel Eriksen (6-766c6776686f436b7870316e7831676e)