HHIB03713U HIS 71. Folkedrab i det 20. århundrede
HIS 71. Folkedrab i det 20. århundrede
Område 1: introduktion til historievidenskab med humanistisk
videnskabsteori (HHIB00711E)
[Bacheloruddannelsen i historie, 2022-ordningen]
Få overblik på
Historie,
BA, lektionskatalog efterår 2023
HIS 71. Folkedrab i det 20. århundrede
’Never again’ står der i dag på en mindesten foran den tidligere
nazistiske udryddelseslejr Treblinka i Polen. Her mistede mere end
en halv million mennesker livet i årene 1942 og 1943 som led i
nazisternes plan om at udrydde jøder og andre uønskede mennesker
fra tyskernes ’Lebensraum’.
Holocaust rystede verden og ændrede forståelsen af menneskelig
grusomhed, men Holocaust var ikke det 20. århundredes første
folkedrab, og det viste sig heller ikke at blive det sidste.
For som historiker Yehuda Bauer har påpeget: "The horror
of the Holocaust isn’t that it deviated from human norms; the
horror is that it didn’t.”
På dette kursus undersøges hvordan og hvorfor folkedrab har fundet
sted i det 20. århundrede, og hvordan de defineres og erindres.
På kurset arbejdes med fokus på to forskellige eksempler på
folkedrab i det 20.århundrede:
- Holocaust (1933-1945), verdenshistoriens mest kendte folkedrab, der kort tid efter ledte til en international konvention mod folkedrab, omfattende forskning for at finde frem til årsagerne og dynamikkerne i folkedrabet, vidnesbyrdlitteratur og kunst og en omfattende mindekultur.
- Det armenske folkedrab (1915-1918), der også kaldes ’det glemte folkedrab’, og som bliver aktivt benægtet af den tyrkiske stat i dag.
De to folkedrab vil både blive undersøgt som enkeltstående
historiske begivenheder og som eksempler, der kan sammenlignes med
henblik på at undersøge forskellene og lighederne mellem dem.
Kursets fokusområder er:
- Hvilke historiske begivenheder og processer ledte frem til folkedrabene?
- Folkedrabenes forløb: begivenheder, aktører og faser.
Folkedrabenes efterspil: retsopgør, benægtelse, erindringspolitik
og mindekultur.
Humanistisk videnskabsteori
I tilknytning til Introduktion til Historievidenskab følges en
forelæsningsrække om humanistisk videnskabsteori. Her får du et
kendskab til grundlæggende videnskabsteoretiske begreber og
problemstillinger inden for humaniora, og forelæsningerne vil
behandle relationen mellem humanistisk videnskab på et generelt
plan og de mere fagspecifikke videnskabelige praksisser.
Forelæsninger giver således indblik i de forskellige fagligheder og
faglige identiteter, der findes på instituttet, og du stifter
bekendtskab med fagenes forskellige videnskabsteoretiske
traditioner og udfordringer. Du får herunder viden om, hvordan
fagene er forskellige, og hvad de har til fælles ud fra de helt
grundlæggende spørgsmål: Hvad er viden? og Hvordan bliver viden
til?
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 42
- Holdundervisning
- 42
- Forberedelse (anslået)
- 187
- Eksamensforberedelse
- 117,5
- I alt
- 388,5
Tilmelding: Nystartede studerende kontaktes og holdsættes
af studievejledningen på SAXO.
Område 1 styrer holdplacering på Metode 1. Se lektionskatalog.
Øvrige studerende: "løse" tilmeldinger foretages
i Eftertilmeldingsperioden på mail: nxp344@hum.ku.dk.
Holdsætning først på plads fredag inden
semesterstart.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Krav til indstilling til eksamen
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB03713U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Christian Ammitzbøll Thomsen (5-74727e7e855179867e3f7c863f757c)
Humanistisk videnskabsteori - Anne Folke Henningsen (5-77807d7c765179867e3f7c863f757c)
Humanistisk videnskabsteori - Ulla Nedergård Pedersen (6-867c7a434447527a877f407d8740767d)
Område 1