HHIB01673U HIS 67. Salah ad-Din og Richard Løvehjerte

Årgang 2020/2021
Engelsk titel

HIS 67. Salah ad-Din og Richard Løvehjerte

Uddannelse

Historie 
Kulturel afstand og historisk forståelse med akademisk skriftlighed (område 4) (HHIB00671E)
[Bacheloruddannelsen, 2019-ordningen]

 

 

Kursusindhold

Få overblik på Historie, BA, lektionskatalog forår 2021

HIS 67. Salah ad-Din og Richard Løvehjerte
Den tredje korstog har siden dets begyndelse i 1096 fascineret historikere så vel som læsere og seere. Fra middelalderlige krønikeskrivere til moderne Hollywoodfilm blev Richard Løvehjerte og hans modpart Salah al-Din skildret efter tidens smag og behov. Richard blev over lang tid stiliseret som den store ridderlige helt, mens Saladins rolle svingende fra den onde troldmand til den gode, humane og kristne (sic!) hersker.

I løbet af semesteret skal vi derfor på den ene side se på de historiske begivenheder med nedslag i historiske kilder og på den anden side analysere brugen af de to antagonister i forskellige historiske sammenhænge op til i dag, fra romantiske romaner, via krigsretorikken under den første og anden verdenskrig til Saddam Hussein og Hollywood. 

Som grundbøger skal vi bruge den nyeste biografi af Salah al-Din af Jonathan Philips og en af standardbiografierne om Richard I af John Gillingham. Samtidig skal vi se på kilderne fra forskellige tider.

Ved siden af den historiske arbejde skal kurset introducere til det historiske håndværk og frem for alt til at skrive en historisk opgave. I løbet af semesteret skal deltagerne finde deres egen problemformulering, søge litteratur på forskellige sprog, skrive en forskningsdiskussion  og lære sig at koncipere og skrive et akademisk opgave.

- Jonathan Philips: Sultan Saladin - En mellemøstlig legende. Kristeligt Dagblads Forlag, 2020.
- John Gillingham: Richard I, The English Monarchs Series. Yale, 2002.
- Peter W. Edbury, The Conquest of Jerusalem and the Third Crusade: Sources in Translation. Ashgate, 1996.

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 84
  • Forberedelse (anslået)
  • 175
  • Eksamensforberedelse
  • 129,5
  • I alt
  • 388,5
Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Krav til indstilling til eksamen

Aktuelle studieordninger for Historie og Studiehåndbogen (2019).

Kriterier for bedømmelse