HHIB01614U HIS 61. Demokrati i Athen. Institutioner og ideologi 508/7 - 322/1 f.v.t.
HIS 61. Demokrati i Athen. Institutioner og ideologi 508/7 - 322/1 f.v.t.
Historie
Område 1: Introduktion til historievidenskab (HHIB00611E)
[Bacheloruddannelsen, 2019-ordningen]
Få overblik
på
Historie, BA, lektionskatalog efterår 2021
HIS 61. Demokrati i Athen. Institutioner og ideologi 508/7 - 322/1
f.v.t.
I året 508/7 f.v.t kastede borgerne i den græske bystat Athen sig
ud i et bemærkelsesværdigt eksperiment, der tog udgangspunkt i en
simpel, men også radikal, tanke nemlig borgernes politiske
ligestilling. På trods af både ydre og indre kritikere og fjender
holdt athenerne i de næste 200 år fast i deres demokratia
gennem epidemi, nederlag i krig, og oligarkiske kup. Et
altafgørende spørgsmål for vores forståelse af det klassiske
athenske demokrati er derfor, hvordan athenerne opretholdt
tilslutningen til demokratiet i såvel kriser som triumfer? Og
svarene har potentielt langtrækkende konsekvenser for vores
forståelse af demokrater og demokratier til andre tider – ikke
mindst vores eget.
Målet med dette kursus er at give deltagerne en grundig indføring i
det klassiske Athens historie og på den baggrund foretage en fælles
udforskning af en velafgrænset og for perioden central
problemstilling.
Kurset består af to dele. Den første del er en indføring i
periodens vigtigste begivenheder, med særlig fokus på udviklingen
af demokratiske institutioner i bystaten Athen. I den forbindelse
skal vi (1) stifte bekendtskab med både hovedstrømninger og nybrud
i den moderne historieskrivning om emnet og (2) begynde
udforskningen af det store og varierede kildemateriale (i
oversættelse), der danner grundlaget for vores viden. I kursets
anden del vil vi fokusere på spørgsmålet om grundlaget for det
athenske demokratis bemærkelsesværdige levedygtighed og i
fællesskab forsøge at besvare spørgsmålet: hvordan blev det
athenske demokrati levedygtigt?
Vores fælles undersøgelse vil tage udgangspunkt i en eller to
historiske fremstillinger om emnet, som vi diskuterer på baggrund
af egne studier af kildemateriale. Især to delemner vil optage os:
(1) Hvilken roller spiller demokratiske institutioner? Hvordan blev
de til, og hvad var deres betydning for demokratiets robusthed? (2)
Hvilken rolle spiller demokratisk ideologi? Hvor kom den fra, og
hvad vedligeholder den?
Undervisningen vil tage to hovedformer: Underviser-ledte seminarer
(her tager vores diskussion udgangspunkt i et oplæg af
underviseren) og studenter-ledte seminarer (her planlægger grupper
af studerende på skift og under vejledning undervisningen). Begge
former forudsætter en høj grad af aktiv undervisningsdeltagelse.
Verden og Danmark
Parallelt med områdeundervisningen skal man følge en række
forelæsninger om Verdens og Danmarks historie (koordinator: Jes
Fabricius Møller). Deltagelse i forelæsningerne og de tilknyttede
tests er en del af aktivitetskravet før man kan gå til eksamen i
Område 1.
I løbet af forelæsningerne kan man møde de fleste af fagets lærere. Hver forelæser vil gennemgå en vigtig problemstilling i Danmarks og/eller Verdens historie. Som regel en, som forelæseren selv har været med til at udforske. Forelæsningsrækken skal hjælpe med at give overblik over historien, og den skal give indblik i de spørgsmål og svar, der knytter sig til forståelsen af centrale historiske begivenheder, fænomener, epoker og processer.
Område 1:
Kursusdeltagere modtager nærmere besked om kursuslitteratur forud
for undervisningens begyndelse. Kurset tager udgangspunkt i
følgende moderne fremstillinger:
- M. Barbato: The Ideology of Democratic Athens.
Institutions, Orators and the Mythical Past. Edinburgh
University Press, 2020.
- F. Carugati: Creating a Constitution: Law, Democracy,
and Growth in Ancient Athens. Princeton University Press,
2019.
- M. H. Hansen: The Athenian Democracy in the Age of
Demosthenes. Structure, Principles, and Ideology. Bristol
Classical Press (og andre), 1999.
Der vil blive udfærdiget et kompendie til brug på kurset.
Verden og Danmark:
Anbefalet litteratur:
- Danmarkshistorien. Red.: Gunner Lind og Palle
Roslyng-Jensen. Gads Forlag, 2019. [ISBN 978-87-12-05725-3]
- A History of World Societies. Eds.: McKay m.fl.
Macmillan (ikke nødvendigvis seneste udgave).
Læs dem, og så har du overblik – også ud over det, som
forelæsningerne dækker.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 40
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 175
- Eksamensforberedelse
- 117,5
- I alt
- 388,5
Tilmelding: Nystartede studerende kontaktes og holdsættes
af studievejledningen på SAXO.
Område 1 styrer holdplacering på Historisk metode med
studieteknik [=HMS]:
* HIS 61. Opbruddenes tid - Danmark i internationalt perspektiv,
1960-2020 / HMS Hold 1
* HIS 61. Overvågningens historie, 1500-2020 / HMS Hold 2
* HIS 61. Enevældens offentligheder 1660-1848 / HMS Hold 3
* HIS 61. Demokrati i Athen. Institutioner og ideologi 508/7 -
322/1 f.v.t. / HMS Hold 4
Øvrige studerende: "løse" tilmeldinger foretages i
Eftertilmeldingsperioden på hverdage kl. 10-12 på tlf.: 51 29 98
32. Holdsætning først på plads fredag inden
semesterstart.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Krav til indstilling til eksamen
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB01614U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Christian Ammitzbøll Thomsen (5-74727e7e855179867e3f7c863f757c)