HHIÅ03041U ÅU HIS 4. Demokratiet i brug
ÅU HIS 4. Demokratiet i brug
Område E: Mundtlig fremstilling og debat (HHIK03881E)
[Kandidatdelen af sidefaget i historie, 2019-ordningen]
KA-område 4: historiebrug og historiedidaktik
(HHIK03921E) [kun for studerende med centralfag i Historie
- ikke muligt for ÅU-studerende]
[Kandidatuddannelsen i historie, 2022-ordningen]
KA-område 4: historiebrug og historiedidaktik (HHIK03951E)
[Kandidatdelen af sidefaget i historie, 2022-ordningen]
Historisk tilvalgsområde 2 (HHIB10221E) [kun for
studerende med grundfag i Historie - ikke muligt for
ÅU-studerende]
[Bachelortilvalg i historie, 2022-ordningen]
ÅU HIS 4. Demokratiet i brug
Det danske demokrati er i udlandet på mange måder blevet betragtet
som en velfungerende idealtilstand: uden korruption, høj
deltagelse, høj folkeligt ejerskab, fri og kvalificeret debat, høj
inklusion og høj solidaritet. Men det danske demokrati er ikke
’kommet af sig selv’. Det er blevet til i en stadig dialog med
folkelige og sociale bevægelser organiseret omkring ideer, grupper,
klasser, særinteresser, sager og enkeltspørgsmål, som krævede en
løsning. De sociale bevægelsers indflydelse på demokratiet har
derfor været både mobiliserende i den demokratiske participation og
dagsordenfastsættende for den danske demokratiske samtale.
Forventningerne til demokratiet er blevet så stor, at forskere og
politikere konstant taler om demokratiets krise.
I undervisningsforløbet vil vi karakterisere udviklingen af den
danske demokratiske tradition ved bl.a. at undersøge konkrete
sociale bevægelsers udvikling, karakter og ’impact’. I forlængelse
heraf vil vi inddrage teorier om sociale bevægelser virke, dynamik,
rekruttering, ressourcemobilisering, aktivitetsrepertoire, medier,
politisk dagsordensfastsættelse og beslutningsprocesser.
Vi vil løbende arbejde med at stille strategiske og relevante
spørgsmål til forskelligt kildemateriale og dermed åbne op for
forståelsen af demokratiets vilkår. Særligt vil vi interessere os
for vilkårene for den ’demokratiske samtale’ gennem læsning af
uddrag fra småskrifter, magasiner og især gennem studier i
dagspressen. Dagspressen 1850-2022 er tilgængeliggjort på
Mediestream, hvor man med lidt opfindsomhed og
ihærdighed kan søges på emneord, begreber, navne og sager. Også en
digitalisering af
Folketingstidende
(stenografisk referat af Folketingets forhandlinger) er på vej og
foreligger nu digitalt fra 1953.
Videre vil vi undersøge, hvordan fortællingen om demokratiet er
præsenteret og problematiseret i forskellige historiske
fremstillinger og medier. Formålet er at forberede den studerende
på selvstændigt at undersøge, diskutere og præsentere ’vores’
demokratiske fortælling ud fra eget valg af fokus.
Øvelsen afsluttes med en fri mundtlig prøve á 30 minutter med
materiale. Det forventes, at den studerende midt i kurset har lagt
sig fast på et emneområde, som kan danne udgangspunkt for en
selvstændig fremstilling af en demokratisk problematik, som den
studerende samler i et skriftligt materiale på 6-7 sider.
Materialet tilrettelægges i en form egnet til
undervisning/formidling med en defineret målgruppe (f.eks.
gymnasieelever, seminarieelever, museumsgæster, radiolyttere).
Materialet kan indeholde tekst skrevet af den studerende, billeder,
slideshow, kildeuddrag, øvelser, undervisningsplan, sekvensering af
undervisningsmoduler, et produkt eleverne har lavet (tidslinje,
tegninger, sang), quiz, et cetera. Mindst 1 side skal være
refleksion over undervisningen/oplægget/programmet/andet set i
relation til den konkrete målgruppe.
Baggrundslitteratur:
- Gyldendal og Politikens Danmarkshistorie bd.
10-14. Redaktion Olaf Olsen
[e-adgang].
* Bd. 10 (Claus Bjørn: Fra reaktion til grundlov, 1990)
* Bd. 11 (Kristian Hvidt: Det folkelige gennembrud og dets
mænd, 1850-1900, 1990)
Bd. 12 (Niels Finn Christiansen: Klassesamfundet organiseres
1900-1925, 1990)
* Bd. 13 Tage Kaastsed: Krise og krig 1925-1950, 1991.
Grundbøger:
- Jørn Loftager: Politisk offentlighed og demokrati i
Danmark. 2004
[
e-adgang].
- Jørn Loftager: Samtalens magt, IN: På sporet af
magten. Red.: Peter Munk Christiansen og Lise
Togeby. 2003 (p. 74-86)
[
e-adgang].
- Flemming Mikkelsen m.fl: Bevægelser i Demokratiet
[
e-adgang].
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 203
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- I alt
- 388,5
Læs mere om adgangskrav og tilmelding på https://aabentuniversitet.hum.ku.dk/ og find dit ansøgningsskema.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Studiehåndbogen [KA] eller Studiehåndbogen [BA].
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIÅ03041U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg,Kandidatsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Sidsel Eriksen (6-7b716c7b6d7448707d7536737d366c73)