HHIÅ03031U ÅU HIS 3. Demokratiets kilder
ÅU HIS 3. Demokratiets kilder
Område B: akademisk skriftlighed med fokus på kildeanalyse
(HHIK03831E) [kun for studerende med centralfag i Historie
- ikke muligt for ÅU-studerende]
[Kandidatuddannelsen i historie, 2019-ordningen]
Område B: akademisk skriftlighed med fokus på kildeanalyse
(HHIK03871E)
[Kandidatdelen af sidefaget i historie, 2019-ordningen]
KA-Område 3: Akademisk skriftlighed med fokus på kildeanalyse
(HHIK03911E) [kun for studerende med centralfag i Historie
- ikke muligt for ÅU-studerende]
[Kandidatuddannelsen i historie, 2022-ordningen]
KA-Område 3: Akademisk skriftlighed med fokus på
kildeanalyse (HHIK03911E)
[Kandidatdelen af sidefaget i historie, 2022-ordningen]
KA-område 9: historisk område med fokus på kildeanalyse
(HHIK03991E)
[Kandidatdelen af sidefaget i historie [kun for
studerende, hvis centrale fag hører under et andet hovedområde end
humaniora], 2022-ordningen], 2022-ordningen]
KA-Område 9: Akademisk skriftlighed med fokus på
kildeanalyse 2 (HHIK13991E)
[Kandidattilvalg i historie, 2022-ordningen]
Historisk tilvalgsområde 1 (HHIB10211E) [kun for
studerende med grundfag i Historie - ikke muligt for
ÅU-studerende]
[Bachelortilvalg i historie, 2022-ordningen]
ÅU HIS 3. Demokratiets kilder
Det danske demokrati er i udlandet på mange måder blevet betragtet
som en velfungerende idealtilstand: uden korruption, høj
deltagelse, høj folkeligt ejerskab, fri og kvalificeret debat, høj
inklusion og høj solidaritet. Men det danske demokrati er ikke
’kommet af sig selv’. Det er blevet til i en stadig dialog med
folkelige og sociale bevægelser organiseret omkring ideer, grupper,
klasser, særinteresser, sager og enkeltspørgsmål, som krævede en
løsning. De sociale bevægelsers indflydelse på demokratiet har
derfor været både mobiliserende i den demokratiske participation og
dagsordenfastsættende for den danske demokratiske samtale.
Forventningerne til demokratiet er blevet så stor, at forskere og
politikere konstant taler om demokratiets krise.
I undervisningsforløbet vil vi karakterisere udviklingen af den
danske demokratiske tradition ved bl.a. at undersøge konkrete
sociale bevægelsers udvikling, karakter og ’impact’. I forlængelse
heraf vil vi inddrage teorier om sociale bevægelser virke, dynamik,
rekruttering, ressourcemobilisering, aktivitetsrepertoire, medier,
politisk dagsordensfastsættelse og beslutningsprocesser.
Vi vil løbende arbejde med at stille strategiske og relevante
spørgsmål til forskelligt kildemateriale og dermed åbne op for
forståelsen af demokratiets vilkår. Særligt vil vi interessere os
for vilkårene for den ’demokratiske samtale’ gennem læsning af
uddrag fra småskrifter, magasiner og især gennem studier i
dagspressen. Dagspressen 1850-2022 er tilgængeliggjort
på Mediestream, hvor man med lidt opfindsomhed
og ihærdighed kan søges på emneord, begreber, navne og sager. Også
en digitalisering
af Folketingstidende (stenografisk
referat af Folketingets forhandlinger) er på vej og foreligger nu
digitalt fra 1953.
Videre vil vi undersøge, hvordan fortællingen om demokratiet er
præsenteret og problematiseret i forskellige historiske
fremstillinger og medier. Formålet er at forberede den studerende
på selvstændigt at undersøge, diskutere og præsentere ’vores’
demokratiske fortælling ud fra eget valg af fokus.
Baggrundslitteratur:
- Gyldendal og Politikens Danmarkshistorie bd.
10-14. Redaktion Olaf Olsen
[e-adgang].
* Bd. 10 (Claus Bjørn: Fra reaktion til grundlov, 1990)
* Bd. 11 (Kristian Hvidt: Det folkelige gennembrud og dets
mænd, 1850-1900, 1990)
Bd. 12 (Niels Finn Christiansen: Klassesamfundet organiseres
1900-1925, 1990)
* Bd. 13 Tage Kaarsted: Krise og krig 1925-1950, 1991.
Grundbøger:
- Jørn Loftager: Politisk offentlighed og demokrati i
Danmark. 2004
[
e-adgang].
- Jørn Loftager: Samtalens magt, IN: På sporet af
magten. Red.: Peter Munk Christiansen og Lise
Togeby. 2003 (p. 74-86)
[
e-adgang].
- Flemming Mikkelsen m.fl: Bevægelser i
Demokratiet [
e-adgang].
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 203
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- I alt
- 388,5
Dette kursus er et aften og/eller weekendkursus mod betaling [indskrevne fuldtidsstuderende betaler ikke for kurset, men tilmelder sig i Selvbetjeningen].
Læs mere om adgangskrav og tilmelding via Åbent Universitet
Gå til ansøgningsskema
Se flere kurser via Åbent Universitet
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Studiehåndbogen [KA] eller Studiehåndbogen [BA].
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIÅ03031U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg,Kandidatsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink [Torsdage kl. 17-21]
Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Sidsel Eriksen (6-7a706b7a6c73476f7c7435727c356b72)