HFPÅ03081U ÅU MIF: Evaluering, testning og praksisnær professionsudvikling

Årgang 2025/2026
Engelsk titel

ÅU MIF: Evaluation, Assessment and Professional Development

Kursusindhold

Hvordan evaluerer vi elevernes produktive og receptive færdigheder i en tid, hvor kunstig intelligens (AI) har gjort sit indtog? Skal vi vende tilbage til skriftlig evaluering på papir for at undgå snyd? Skal digitale færdigheder betragtes som sproglige delfærdigheder?

Dette kursus introducerer til grundlæggende overvejelser om sprogevaluering med henblik på de seneste udviklinger i AI, der påvirker vores traditionelle undervisnings- og evalueringspraksis. Vi præsenterer og diskuterer teori og empiri, såsom forsknings- og analysemetoder med relevans for evaluering af konkrete materialer og metoder i sprogundervisning, herunder udvikling og brug af AI-baserede digitale sprogevalueringsredskaber til forskellige formål, f.eks. diagnostiske prøver og indplaceringsprøver. Kurset vil også introducere til forskellige former for formativ og summativ evaluering af sprog samt forskellige former for formidling af sprogtestning og evalueringsresultater, f.eks. karakterer, norm-baserede resultater og skriftlig og mundtlig feedback. Endeligt vil kurset give en indføring i teorier og metoder med relevans for evaluering af interkulturelle kompetencer og praksisnær professionsudvikling.

 

Undervisningsdatoer i efteråret 2025

  • Torsdag den 11/9, kl. 16-20
  • Lørdag den 20/9, kl. 10-15
  • Torsdag den 2/10, kl. 16-20
  • Torsdag den 23/10, kl. 16-20
  • Lørdag den 1/11, kl. 10-15
  • Torsdag den 13/11, kl. 16-20
  • Lørdag den 22/11, kl. 10-15
  • Torsdag den 4/12, kl. 16-20

 

Se også www.mif.ku.dk

Grundbog: Dimova, S., Yan, X., & Ginther, A. (2020). Local language testing: Design, implementation, and development. Routledge.

Herudover videnskabelige artikler på Absalon.

Holdundervisning. Kurset består af arbejdsformer, der støtter deltagernes aktive medvirken.

Undervisningen vil bestå af 8 seminarrækker kombineret med individuel vejledning.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 35
  • Forberedelse (anslået)
  • 374,5
  • I alt
  • 409,5
Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Kriterier for bedømmelse