HFAB00721U F. ARK. Metode 3: kritik og formidling med forskningsområde
F. ARK. Method 3: Critique and Communication with Research Topic
Forhistorisk arkæologi
Kurset fokuserer på materiel kultur i Sydskandinavien mellem 1000 og 1700 e.Kr. (middelalder- og renæssancearkæologi).
Vi skal primært undersøge den viden, som forskellige kildetyper og materialer leverer – og sekundært analysere, hvordan denne viden formidles på flere niveauer og i flere sammenhænge. Undervisningen består af forelæsninger til aktuelle udstillinger og seminarer. Målet er, at I skal kunne analysere forskellige forskningsresultaters formidlingsmæssige potentiale og vurdere de problemstillinger, der knytter sig hertil. I den afsluttende portfolio-eksamen skal I ud fra undervisningens eksempler og diskussioner formulere en velafbalanceret kritik af kommunikationen af akademisk viden.
OBS: kurset består tillige af et nærmere afgrænset forskningsområde - søg på HELGA i kursusdatabasen og se alle forskningsområderne.
Formidlingscases:
- Solberg, G.H. 2022. The axe in medieval Denmark. Kapitel 4. 54-89. (s. 36)
- Rimstad, C. 2017. Dragtfortællinger fra voldgraven. Klædedragten i 1600-tallets København, baseret på arkæologiske tekstiler fra Københavns Rådhusplads. Phd-afhandling. Københavns Universitet. Læs siderne 219-290 (”håndbeklædning” & ”fodbeklædning” – frem til ”såler”). (s. 71)
- Larsen, M. 2018. Danmarks middelalderlige tiggerklostre. Højbjerg: Jysk Arkæologisk Selskab. 125-146. (s. 21)
Formidlingsteknik:
- Jensen, L.B. 2007. Den sproglige dåseåbner – om at formidle faglig viden forståeligt. Kapitel 7-10. 103-152. (s. 50)
- Jensen, L.B. 2011. Ud af elfenbenstårnet – fortælleteknik for fagfolk der vil skrive en god historie. Kapitel 4. 37-58 & Kapitel 8. 113-117. (s. 24)
- Jensen, L.B. 2012. Fra patos til logos. Videnskabsretorik for begyndere. Kapitel 1. 11-40. Kapitel 5 + Efterord. 117-139. (s. 51)
Kritik:
- Bertelsen, T. 2011: Træ fortæller. Dendrokronologiske undersøgelser af Sorø Klosterkirkes tagværk, Sorø.
- Bertelsen, T. 2012. Abbedens tagværk - Dendrokronologiske undersøgelser af Sorø Klosterkirkes tagværk. hikuin 39. 93-106.
- Iversen, R. B. 2012. Skolepenge spildt på god latin – en kommentar til Ulf Näsman, Kuml 2012. 231-258.
- Näsman, U. 2012. Krig og rigsdannelse. Kuml 2012. 217-230.
- Wienberg, J. 2005. Arkeologi och helig geometri. I: J. Jerkert, & S.-O. Hansson (red.), Vetenskap eller villfarelse. Stockholm. 1-13.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 0
- I alt
- 0
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Krav til indstilling til eksamen
Portfoliobestemmelser:
8-10 sider (ifgl. studieordningen) fordelt på to tekster, der skrives i kladdeform i løbet af kurset: 1. refleksion over skriftlig formidling ud fra 3-4 cases, der præsenteres i undervisningen - 2. refleksion over mundtlig formidling/en udstilling (alt efter om der er aktuelle seminarer eller udstillinger, der kan anvendes).
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HFAB00721U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Henriette Syrach Lyngstrøm (lyngst@hum.ku.dk)