HDAK0073FU DAN Sprog, køn og seksualitet

Årgang 2024/2025
Kursusindhold

Køn og seksualitet har den seneste tid været omdrejningspunktet for en lang række offentlige diskussioner og opgør lige fra transkønnedes rettigheder til #metoo-bevægelsen. Til trods for at vi ofte tænker på ligestilling og seksuelt frigørelse som noget, der foregik engang tilbage i 1970’erne, viser de mange nutidige debatter, at køn og seksualitet langtfra er noget alle er enige om, og områder der ofte bringer stærke meninger i spil. 

 

Samtidig har køn og seksualitet fået ny opmærksomhed i sociolingvistikken, hvor den tredje bølge forsøger at se på hvordan kønsidentitet og seksuel orientering gøres med sprog fremfor at være makrosocial demografiske træk der determinerer sproglig variation.

 

På dette kursus vil vi beskæftige os med nyere kønsteorier i relation til sprogforskning. Vi undersøger, hvordan sprog bruges til at skabe, forhandle, bedømme og fortolke køn og seksualitet i diverse kontekster. Det sprog-begreb, der vil blive anvendt på kurset, ser sprog i dets bredeste forstand. Det vil sige, at alle former for tegn (tale, billeder, tekst, emojies m.m.) vil indgå som en del af undersøgelsesfeltet. Kurset er både teoretisk og praktisk. Undervejs kommer vi bl.a. ind på udviklingen inden for forskning i sprog og køn og konkrete metoder inden for denne type forskning. Derudover ser vi – ud fra så forskellige typer data som f.eks. hverdagssamtaler, sociale medier, TV-programmer, undervisningsmateriale og perceptionseksperimenter – på specifikke begreber så som: identitet, begær, heteronormativitet, magt, homosocialitet, kolonialitet, femonationalisme mv.

 

Arbejdsformen bliver en vekslen mellem teoretiske diskussioner i plenum og i grupper og hands-on-analyser af sprogligt materiale.

Målbeskrivelser

Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:
 

Kandidatuddannelser:
2015-ordningen
2019-ordningen


KA-tilvalg
2019-ordningen
 

Studieordningerne findes her.

En vekslen mellem teoretiske diskussioner i plenum og i grupper og hands-on-analyser af sprogligt materiale.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 210
  • Eksamensforberedelse
  • 146,5
  • I alt
  • 412,5
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Prøveformsdetaljer
Fri hjemmeopgave
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur