HDAK0067FU DAN; Kvindelige klassikere fra det globale nord og det globale syd, fra romantikken til samtidig spekulativ fiktion
Female Classics from the Global North and the Global South, from Romanticism to Contemporary Speculative Fiction
Dansk (dette kursus kan også tages under den gymnasierettede profil på kandidatuddannelsen i Dansk)
Vores fokus på dette kursus er kvindelige forfattere og
kvindelige karakterer, kønsroller og forskellige feminismer. På
kurset sammenligner vi vestlige klassikere med kanoniske
og ikke-kanoniske litterære værker fra både Norden og det
indiske subkontinent, og vi undersøger udviklingen af
genremæssige og narrative strategier i kvindelige værker fra
romantikken til samtidig spekulativ fiktion.
Den foreløbige læseliste inkluderer (uddrag af) Madame de Staëls
Corinne ou l'Italie (1807), Jane Austens Pride and
Prejudice (1813), Mary Shelleys Frankenstein (1818),
Thomasine Gyllembourgs To Tidsaldre (1845), Georg
Brandes' Emigrantlitteraturen (1872), Henrik
Pontoppidans Mimoser (1886), Anita Desais Clear Light
of Day (1980), Margaret Atwoods The Handmaid's
Tale (1985), Arundhati Roys The God of Small Things
(1997), Mahasweta Devis Breast Stories (1997), Manjula
Padmanabhans Escape (2015), Vandana Singhs The Woman
who Thought She was a Planet (2008) og Rakel Haslund-Gjerrilds
Alle himlens fugle (2020).
Vi vil på tværs af tid og rum udforske temaer som kvindelig
handlekraft, kreativ frihed, ægteskab og moderskab, seksualitet
samt kønsbestemt vold. Gennem vores sammenligning af nordisk og
international litteratur, af litteratur fra det globale nord og det
globale syd, er ambitionen at forstå nuancerne i kønsdiskurser og
deres krydsning med klasse og race.
Teoretisk planlægger vi at læse nogle af feminismens nøgletekster
af forskere som Gayatri Spivak, Toril Moi og Donna Haraway.
Kurset vil blive undervist på både dansk og engelsk.
English text on course content:
The focus of this course are female writers and female characters,
gender roles, and different feminisms. During the course, we
compare Western classical works with canonical and
non-canonical literary works from both the Nordic region
and the Indian subcontinent, and we shall explore the
evolution of generic and narrative strategies in the writings of
the women from romanticism to contemporary speculative fiction.
The proposed list of readings will include (excerpts from) Madame
de Staël’s Corinne ou l’Italie (1807), Jane Austen’s
Pride and Prejudice (1813), Mary Shelley’s
Frankenstein (1818), Thomasine Gyllembourg’s To
Tidsaldre (1845), Georg Brandes’ Emigrantlitteraturen
(1872), Henrik Pontoppidan’s Mimoser (1886), Anita Desai’s
Clear Light of Day (1980), Margaret Atwood’s The
Handmaid’s Tale (1985), Arundhati Roy’s The God of Small
Things (1997), Mahasweta Devi’s Breast Stories
(1997), Manjula Padmanabhan’s Escape (2015), Vandana
Singh’s The Woman who Thought She was a Planet (2008),
Rakel Haslund-Gjerrild’s Alle himlens fugle (2020).
We shall be exploring themes such as female agency, creative
freedom, marriage and motherhood, sexuality, and gendered violence
across time and space. Through our comparison of Nordic and
international literature, of literature from the Global North and
the Global South, authored by female writers, we seek to better
understand the nuances of gender discourse and its intersection
with class and race.
Theoretically, we plan to read some of the key texts in feminism by
scholars such as Gayatri Spivak, Toril Moi, and Donna Haraway.
The course will be taught in both Danish and
English.
Kursusspecifikke mål for KA-studerende
Kurset giver den studerende følgende:
Viden om:
- temaer som kvindelig handlekraft, kreativ frihed, ægteskab og moderskab, seksualitet samt kønsbestemt vold i nordisk og international litteratur
- nuancerne i kønsdiskurser og deres krydsning med klasse og race i litteratur fra det globale nord og det globale syd
- centrale dele af feminismens begreber, teorier og metoder
- udviklingen af genremæssige og narrative strategier i kvindelige kanoniske såvel som ikke-kanoniske værker fra romantikken til samtidig spekulativ fiktion
Færdigheder i at:
- præsentere og diskutere den eller de væsentligste problemstillinger inden for emnet kvindelige klassikere fra det globale nord og det globale syd, fra romantikken til samtidig spekulativ fiktion, på en klar og nuanceret måde og med brug af områdets begreber
- redegøre for feminismens teorier og metoder og diskutere begge dele selvstændigt
- anvende feminismens analytiske værktøjer på relevant materiale
Kompetencer i at:
- fokusere på og perspektivere emnet kvindelige klassikere i en samtidig og historisk dimension
- formulere og belyse nye problemstillinger inden for emnetkvindelige klassikere selvstændigt og på videnskabelig vis
- tage stilling til videnskabelige resultaters holdbarhed og rækkevidde
- sammenfatte og formulere sig med præcision og klarhed under overholdelse af fagets grundlæggende akademiske standarder
Kursusspecifikke mål for BA-studerende
Kurset giver den studerende følgende:
Viden om:
- temaer som kvindelig handlekraft, kreativ frihed, ægteskab og moderskab, seksualitet samt kønsbestemt vold i nordisk og international litteratur
- nuancerne i kønsdiskurser og deres krydsning med klasse og race i litteratur fra det globale nord og det globale syd
- centrale dele af feminismens begreber, teorier og metoder
- udviklingen af genremæssige og narrative strategier i kvindelige kanoniske såvel som ikke-kanoniske værker fra romantikken til samtidig spekulativ fiktion
Færdigheder i at:
- anvende feminismens videnskabelige analyseredskaber og metoder samt begrunde anvendelsen af disse i forhold til den givne problemstilling
- give en reflekteret og selvstændig analyse af væsentlige problemstillinger inden for emnet kvindelige klassikere
- formidle et fagligt stof og en faglig diskussion på en klar og veldokumenteret måde i overensstemmelse med akademiske normer
Kompetencer i at:
- indplacere emnet kvindelige klassikere i en relevant teoretisk sammenhæng og forholde sig til de metoder, der anvendes på det pågældende felt
- arbejde selvstændigt med et emne
Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:
Kandidatuddannelser:
2015-ordningen
2019-ordningen
KA-tilvalg
2019-ordningen
BA-tilvalg:
2019-ordningen (enkeltstående BA-tilvalg)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Fri hjemmeopgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
- Reeksamen
Fri hjemmeopgave, jf. de særlige bestemmelser i studieordningen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK0067FU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Søren Frank (s.frank@hum.ku.dk)
- Tanushree Ghosh (tgh@hum.ku.dk)