HDAK0055EU DAN; Kulturmøder og kultursammenstød i Rigsfællesskabet - Branding og det antropologiske dobbeltblik i dansk, grønlandsk og færøsk litteratur
Cultural encounters and cultural clashes in ’Rigsfællesskabet’. (Re)branding and the anthropological double gaze in Danish, Greenlandic and Faroese literature
Dansk (dette kursus kan også tages under den gymnasierettede profil på kandidatuddannelsen i Dansk)
Kender vi hinanden i Rigsfællesskabet eller er vi ved at
(gen)opdage hinanden? I takt med en stadig stærkere
nordatlantisk/arktisk selvbevidsthed og i lyset af regionens
globale opmærksomhed f.eks. i klimadiskussionen er Rigsfællesskabet
blevet et aktuelt emne i litteraturen.
Kurset sætter fokus på kulturmøder og nye identitetspositioner
inden for Danmarks riges grænser med særligt henblik på
dansk-grønlandske og dansk-færøske kulturmøder i nyere dansk,
grønlandsk og færøsk litteratur.
Kurset gennemgår værker, som på forskellig vis fremstiller
litteraturens gentilegnelse af det koloniale-kontinentale blik på
Arktis og Nordatlanten som et antropologisk dobbeltblik og som
selveksotiseringer. Vi undersøger, hvordan de udvalgte værker
tematiserer rigets forestillede geografier som koloniale skygger og
som assymmetriske magtforhold. Et andet væsentligt aspekt bliver
rejsens og rejseperspektivets betydning, hvor kulturmøderne
beskrives som berigende. Rejse-temaet relateres både til ‘nye’
eksistentielle-antropologiske erkendelser og til den igangværende
rebranding af Nordatlanten som en ‘ny’, populær turistdestination i
litteratur og i tv-serier. I denne forbindelse ser vi på, hvordan
værkerne fremstiller et moderne Nordatlanten, hvor den gamle
‘nation building’ udvides til en kosmopolitisk ‘destination
building’ (Moberg, 2021). Litteraturens rejseperspektiver bærer
stærkt præg af en destinationsopbygning, der både repræsenterer en
ny selvopfattelse og en ny samfundsudvikling/økonomi.
Kurset gennemgår værker af Naja Maria Aidt, Siri Ranva Hjelm
Jacobsen, Iben Mondrup, William Heinesen, Jørgen-Frantz Jacobsen,
Lisbeth Nebelong.
Teoretisk er fokus på stedet herunder spatiale forhold, der
forbinder det lokale, det nationale, det regionale og det globale.
Af særlig interesse i denne kontekst er, hvordan forestillingen om
sted udfoldes i lyset af dimensionerne syd-nord, øer-kontinent,
metropole og ikke-metropole samfund. Foruden postkolonialisme
inddrages teoretiske tekster fra nyere ’studies’ som Island
Studies, Tourism Studies, Border Studies og Mobility
Studies.
Kursusspecifikke mål for KA-studerende:
Ved prøven kan den studerende
demonstrere:
Viden om:
Ændringer i Rigsfællesskabet, der danner grobund for nye narrativer, kulturmøder og selvforståelser i dansk, grønlandsk og færøsk litteratur herunder selveksotiseringer.
Centrale dele af postkolonialismens (litteraturgeografi/verdenslitterær kritik) begreber, teorier og metoder.
Hvordan postkolonialismen indgår i en større historisk sammenhæng i danskfaget.
Færdigheder i at:
- Præsentere og diskutere den eller de væsentligste problemstillinger inden for postkolonialismen og litteraturgeografien på en klar og nuanceret måde og med brug af områdets begreber.
- Redegøre for postkolonialismens og litteraturgeografiens teorier og metoder og diskutere begge dele selvstændigt.
- Anvende postkolonialismens og litteraturgeografiens analytiske værktøjer på en relevant materiale.
Kompetencer i at:
- Fokusere på og perspektivere postkolonialismen og litteraturgeografien i en samtidig og historisk dimension.
- Formulere og belyse nye problemstillinger inden for postkolonialismen og litteraturgeografien selvstændigt og på videnskabelig vis.
- Tage stilling til videnskabelige resultaters holdbarhed og rækkevidde.
- Sammenfatte og formulere sig med præcision og klarhed under overholdelse af fagets grundlæggende akademiske standarder.
Kursusspecifikke mål for BA-studerende:
Ved prøven kan den studerende
demonstrere:
Viden om:
Ændringer i Rigsfællesskabet, der danner grobund for nye narrativer, kulturmøder og selvforståelser i dansk, grønlandsk og færøsk litteratur.
Relevante teorier og metoder.
Færdigheder i at:
- Anvende postkolonialismens og litteraturgeografiens videnskabelige analyseredskaber og metoder samt begrunde anvendelsen af disse i forhold til de givne problemstillinger.
- Give en reflekteret og selvstændig analyse af væsentlige problemstillinger inden for postkolonialismen og litteraturgeografien m.s.h.p. stedet som en historisk foranderlig størrelse og hvordan værkernes kosmopolitiske forestillinger om stedet kæder forskellige stedsforestillinger sammen: det lokale, nationale, regionale og globale sammen.
- Formidle det faglige stof og de dermed forbundne faglige diskussioner på en klar og veldokumenteret måde i overensstemmelse med akademiske normer.
Kompetencer i at:
- Indplacere modernitetens forestillede geografier i en teoretisk sammenhæng og forholde sig til de metoder, der anvendes inden for postkolonialismen og litteraturgeografien.
- Arbejde selvstændigt med forskellige forestillinger om stedet.
Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:
Kandidatuddannelser:
2015-ordningen
2019-ordningen
KA-tilvalg
2019-ordningen
BA-tilvalg:
2019-ordningen (enkeltstående BA-tilvalg)
Alle studieordningerne findes her.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Bunden hjemmeopgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
- Reeksamen
Bunden hjemmeopgave
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK0055EU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Bergur Rønne Moberg (moberg@hum.ku.dk)