HDAK0014EU DAN; Kommunikation: Strategisk Kommunikation
Strategic Communication
Dansk
Vil du gerne arbejde med strategisk kommunikation? Hvordan laver
man en kommunikationsstrategi? Hvornår giver det mening at søsætte
en netværkskampagne? Hvordan sætter man en dagsorden? Hvordan
håndterer man sine stakeholdere? Hvornår er autokommunikation det
rigtige valg? Hvordan designer man en kommunikationsarkitektur?
Hvordan ændrer man sit image? Hvordan positionerer man sit brand?
Det er nogle af de spørgsmål, som vi beskæftiger os med i løbet af
dette kursus om strategisk kommunikation.
Vi vil beskæftige os med emner som branding, storytelling,
troværdighed, stakeholder-relationer, public relations, issues
management, krisekommunikation, offentlighed og legitimitet,
politisk kommunikation, diffusionsteori, autokommunikation, sociale
medier, agenda setting, målgrupper, segmentering og
kampagnetilrettelæggelse.
Strategisk kommunikation er med andre ord et centralt fag at
beskæftige sig med, hvis du gerne vil arbejde i en
kommunikationsafdeling efter endt studie. Vi kommer omkring de
fleste af de begreber og metoder, du skal kende, og du får prøvet
kræfter med en del af dem i praksis. Efter endt kursus er du ikke
kun i stand til at bruge teorier og metoder fra strategisk
kommunikation, du er også bevidst om udfordringerne ved arbejdet i
praksis, og det gør dig i stand til at arbejde i en
kommunikationsafdeling eller som konsulent.
Du bliver ikke dygtig til at arbejde med kommunikation blot ved at
læse og diskutere. Derfor kobler vi kursets teori og faglige
diskussioner op på en konkret case, der består i en
kommunikationsopgave, som I studerende skal løse for en given
caseorganisation. I undervisningsforløbet skal du udføre
feltarbejde hos caseorganisationen.
Professionelt lægger kurset op til fremtidigt arbejde med
strategisk kommunikation, kampagnetilrettelæggelse og
pressehåndtering. Vi arbejder som konsulenter og løser (for
caseorganisationen) en eller flere kommunikative problemstillinger.
Det vil sige, at vi bruger det teoretiske fundament i
virkeligheden, til at analysere problemstillingerne og udarbejde
løsninger, der virker i den virkelige verden. Formålet er at bruge
teori i praksis.
Kurset er lagt an på en stor grad af engagement fra jeres side, og
du kan roligt forvente at få travlt, lære meget og få redskaber,
som du kan bruge bagefter. Studenteroplæg og øvelser på kurset er
teambaseret. Underviserne vil både fungere som facilitatorer, og
vil supplere med en række cases og praksisoplæg, som kan hjælpe med
at forme egen proces og caseorganisationens løsninger samt holde
oplæg om relevante teorier.
Det forventes, at du som studerende kan mødes med dit team udenfor
normal undervisningstid for at afholde møder, udføre feltarbejde,
planlægge kommunikationstiltag, -kampagner og –produkter m.m. Da
størstedelen af eksamensportfolioen udarbejdes undervejs i kurset,
må der påregnes et tidsforbrug på kurset på ca. 18,5 time ugentligt
hele efterårssemesteret.
Der er booket et lokale hver uge hele semesteret, på den faste
undervisningsdag. Det betyder, at I har et sted at arbejde, også
selvom der ikke er seminar den pågældende dag. Da kurset er knyttet
op på en virkelig case, er det en betingelse for deltagelse i
kurset, at du underskriver en aftale om tilknytning til kurset,
samt NDA (Non-disclosure agreement).
Vær forberedt på, at vi skal bruge en eller to dage udover
seminarerne på feltarbejde hos casevirksomheden.
Grundbogen på kurset er Mie Femøs “Strategisk Kommunikation”.
Kurset Strategisk Kommunikation har lidt overlap med kurset
Formidling, men hvor Formidling er et generelt introduktionskursus
på BA-niveau til formidlingsgenrer i organisationen, er Strategisk
Kommunikation et KA-kursus, der arbejder mere dybdegående med
discipliner inden for strategisk kommunikation.
Kursusspecifikke mål
Eksaminanden kan:
redegøre for de centrale teorier og metoder i strategisk kommunikation, samt hvad argumenterne er for at bruge dem i praksis. Dvs. demonstrere et teoretisk overblik og en teoretisk dybde i udvalgte emne
argumentere både teoretisk og praktisk for, i hvilken kontekst og situation de forskellige metoder og teorier kan anvendes, og hvad man som organisation kan forvente af både resultater og udfordringer
sammensætte en analyse af en organisations afsæt for strategisk kommunikation, herunder hvilke kommunikative og organisatoriske styrker og svagheder organisationen har. Denne analyse tager afsæt i kommunikationsstrategiske teorier og metoder
sammensætte kommunikative løsningsforslag til en organisation og argumentere teoretisk for dem
kende forskel på strategi, plan og kampagne
Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:
Kandidatuddannelser:
2015-ordningen
2019-ordningen
KA-tilvalg
2019-ordningen
Studieordningerne findes her.
56 konfrontationstimer, fordelt på 7 heldagsseminarer á 7 timer, plus 7 timers feltarbejde der planlægges udenfor seminardagene.
Seminarerne ligger hver anden uge, men tager hensyn til ferier og helligdage.
Der forventes arbejde mellem seminarerne, i grupper og individuelt.
Anders Ferdal er cand.soc i politisk kommunikation og ledelse og har sit eget firma Polygraphic, der laver strategisk og visuel kommunikation for primært offentlige kunder. Han har tidligere været teamleder i Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune med ansvar for ca. 20 kommunikationsmedarbejdere. Se mere på polygraphic.dk
Katrine Thielke er cand.mag i Informationsvidenskab og er selvstændig kommunikationsrådgiver. Hun har tidligere været områdedirektør hos bureauet Advice A/S. Hun har særligt fokus på digital kommunikation, og laver forsat kommunikationsstrategier og -planer for en række forskellige kunder. Se mere på emme.dk
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- Holdundervisning
- 56
- Undervisningsforberedelse
- 210
- I alt
- 412,5
Er din kandidatstudieordning fra 2019?
Så skal du tilmelde dig kandidattilvalg i Selvbetjeningen.
Er din kandidatstudieordning fra 2018 eller tidligere?
Så skal du tilmelde dig kandidattilvalg via en elektronisk blanket. Blanketten er kun tilgængelig i selvbetjeningsperioderne.
- Link til KA-tilvalgsblanket (ordinær tilmelding)
- Link til KA-tilvalgsblanket (eftertilmelding)
Studerende fra andre fakulteter/universiteter kan finde vejledning og ansøgningsskema her.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveFri mundtlig prøve med materiale
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
- Reeksamen
Fri mundtlig prøve med materiale
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK0014EU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Anders Ferdal Rasmussen (13-657268697677326a6976686570446c7971326f7932686f)
- Katrine Mølgaard Thielke (6-767572393a3a446c7971326f7932686f)