HDAK0010EU DAN; Dansk som andetsprog: Elevsprogsbeskrivelse
Learner Language Analysis
Dansk, Dansk som andet- og fremmedsprog (dette kursus kan også tages under den gymnasierettede profil på kandidatuddannelsen i Dansk)
Kurset giver indføring i sprogbeskrivelse af voksne og unges
brug af dansk som andet- og fremmedsprog. Der arbejdes med analyse
af træk i dansk brugt som andetsprog i tale og skrift på alle
sprogets niveauer (ortografi, fonologi, prosodi, morfologi,
syntaks, ordforråd, tekstlingvistik og pragmatik) og med
inddragelse af blandt andet et tilegnelsesteoretisk perspektiv.
Undervisningen på Kultur og sprog i efterårssemestret 2021 vil
køre efter en 50/50-model, hvor halvdelen af undervisningsgangene
vil foregå fysisk på Campus, og den anden halvdel vil
foregå online.
kursusspecifikke mål for KA-studerende
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- det danske sprogsystem gennem inddragelse af såvel sprogtypologiske vinkler som sociolingvistiske begreber, herunder sprogbrug, sprogsamfund og sprognorm,
- videnskabelige problemstillinger inden for fagområdet dansk som andet- og fremmedsprog,
- terminologi og videnskabsteoretiske paradigmer knyttet til kursets emne.
Færdigheder i at
- analysere og forklare sproglige træk i dansk som andet- og fremmed-sprog i tale og skrift,
- anvende relevante sprogvidenskabelige redskaber til at beskrive og forklare dansk som andet- og fremmedsprog talt eller skrevet af såvel voksne som unge tosprogede eller indlærere,
- anvende faglig terminologi præist og relevant i sproglige analyser.
Kompetencer i at
- udvælge og anvende metoder og redskaber til analyse af talt og skrevet dansk sprog produceret af indlærere på selvstændig og systematisk vis,
- anvende grundlæggende lingvistiske, tekstlingvistiske og sociolingvistiske begreber.
kursusspecifikke mål for BA-studerende
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- det danske sprogsystem gennem inddragelse af sprogtypologiske vinkler,
- dansk sprogbrug i sociolingvistisk belysning.
Færdigheder i at
- analysere og forklare sproglige træk i dansk som andet- og fremmed-sprog i tale og skrift,
- anvende relevante sprogvidenskabelige redskaber til at beskrive og forklare dansk som andet- og fremmedsprog talt eller skrevet af såvel voksne som unge tosprogede eller indlærere.
Kompetencer i at
- udvælge og anvende metoder til analyse af dansk talt og anvendt sprog på selvstændig og systematisk vis,
- anvende grundlæggende lingvistiske, tekstlingvistiske og sociolingvistiske
Studieordning
Kurset kan læses under følgende studieordning på Dansk:
Kandidatuddannelser:
2019-ordningen
2015-ordningen
KA-tilvalg:
Dansk som andet- og fremmedsprog 2020-ordningen
BA-tilvalg:
Dansk som andet- og fremmedsprog 2020-ordningen
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 39
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 163,5
- I alt
- 412,5
Studerende fra andre fakulteter/universiteter kan finde vejledning og ansøgningsskema her.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringBunden hjemmeopgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
- Reeksamen
Bunden hjemmeopgave
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK0010EU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Martha Sif Karrebæk (6-6f6374766a63426a776f306d7730666d)