HDAK0009FU DAN; Dansk som andetsprog: Andetsprogspædagogik
Second Language Teaching
Dansk (Dansk som andet- og fremmedsprog)
Kurset giver den studerende:
Viden om og forståelse af:
- fagdidaktiske og metodiske diskussioner i historisk perspektiv.
Færdigheder i at:
- analysere og diskutere sprogpædagogisk materiale eller praksis i lyset af reflekteret teoretisk indsigt i fremmedsprogs-, andetsprogs- eller kulturpædagogiske tilgange
- opstille og diskutere kriterier for vurdering af metoder, materialer og prak-sis inden for emneområdet
- analysere kommunikation i undervisning eller andre former for sprogpæda-gogisk arbejde, herunder identificere forskellige deltagerroller.
Kompetencer i at:
- analysere og diskutere form og indhold i en given undervisnings- eller sprogpædagogisk praksis i relation til en defineret målgruppe
- observere og evaluere eller udvikle, afprøve og evaluere konkrete pædagogiske forløb inden for et sprogpædagogisk område, hvor indlærere eller to-sprogede er defineret som målgruppe
- undervise unge og voksne i dansk som andet- og fremmedsprog under for-udsætning af, at den studerende også har bestået de øvrige elementer i studiemønsteret dansk som andet- og fremmedsprog (Elevsprogsbeskri-velse, Kultur og sprog samt Andetsprogstilegnelse), udbudt under denne og/eller andre studieordninger.
Faglige mål
Eksaminanden kan:
- beherske emnekursets begrebsdannelser og bruge dem nuanceret og præ- cist
- redegøre for centrale teorier og metoder inden for emnet og diskutere dem selvstændigt
- anvende emnekursets analytiske og metodiske værktøjer sikkert og præ-cist på relevant materiale.
Studieordning
Kurset kan læses under følgende studieordning på Dansk:
Kandidatuddannelser:
2019-ordningen
2015-ordningen
KA-tilvalg:
Dansk som andet- og fremmedsprog 2019-ordningen
Kurset afvikles som en kombination af seminar, workshop og feltarbejde. Pga. kursets form som projektrettet kursus forudsættes det, at den studerende er indstillet på at deltage aktivt og opsøgende. Arbejdsformen er en blanding af oplæg (underviser, interessenter, studerende) og workshops, hvor de studerende fordyber sig i relevante problemstillinger inden for fagets område. Der tilstræbes en flydende skemaform med seminardage suppleret med work-shopdage og feltarbejde.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 160,5
- Holdundervisning
- 42
- Undervisningsforberedelse
- 210
- I alt
- 412,5
Er din kandidatstudieordning fra 2019?
Så skal du tilmelde dig kandidattilvalg i Selvbetjeningen.
Er din kandidatstudieordning fra 2018 eller
tidligere?
Så skal du tilmelde dig kandidattilvalg via en elektronisk blanket. Blanketten er kun tilgængelig i selvbetjeningsperioderne.
- Link til KA-tilvalgsblanket (ordinær tilmelding)
- Link til KA-tilvalgsblanket (eftertilmelding)
Studerende fra andre fakulteter/universiteter kan finde vejledning og ansøgningsskema her.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringFri hjemmeopgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
- Reeksamen
Fri hjemmeopgave, jf. de særlige bestemmelser i studieordningen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK0009FU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg,Master
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 30
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Elina Maslo (6-6e766a7c757849717e7637747e376d74)