HDAK0008FU DAN; Dansk som andetsprog: Andetsprogstilegnelse
Second Language Learning Theories
Dansk, Dansk som andet- og fremmedsprog
Målet med kurset er, at den studerende opnår reflekteret indsigt i centrale teorier om andetsprogstilegnelse samt bliver i stand til at diskutere teoriernes relevans og implikationer for undervisningen, herunder indsigt i tilegnelsesspørgsmål i forbindelse med alfabetisering. Der arbejdes med analyser af sproglige data ud fra et tilegnelsesteoretisk perspektiv.
Undervisningen på Andetsprogstilegnelse i forårssemestret 2021 vil køre efter en 50/50-model, hvor halvdelen af undervisningsgangene vil foregå fysisk på Campus, og den anden halvdel vil foregå online.
Faglige mål for KA-studerende
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- centrale teorier om andet- og fremmedsprogstilegnelse,
- fagets videnskabsteoretiske historie samt dets sammenhæng med tilgrænsende fagområder,
- videnskabelige problemstillinger inden for fagområdet dansk som andet- og fremmedsprog,
- terminologi og videnskabsteoretiske paradigmer knyttet til kursets emne.
Færdigheder i at
- analysere sproglige data ud fra et tilegnelsesteoretisk perspektiv,
- analysere sprogsyn, indlærersyn og tilegnelsessyn i faglige tekster med henblik på autentiske sammenhænge, hvor dansk som andet- og fremmedsprog indgår,
- anvende faglig terminologi præcist og relevant i sproglige analyser.
Kompetencer i at
- vurdere tilegnelsesteoriers anvendelighed, rækkevidde og relevans i forhold til konkrete eksempler på forskellige aspekter (morfologi, syntaks, leksikon, udtale, pragmatik) af dansk talt eller skrevet som andet- og fremmedsprog,
- vurdere og diskutere tilegnelsesteori og -modeller på kvalificeret akademisk niveau,
- planlægge og udføre mindre, empiriske undersøgelser.
Faglige mål for BA-studerende
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- centrale teorier om andet- og fremmedsprogstilegnelse,
- fagets videnskabsteoretiske historie samt dets sammenhæng med tilgrænsende fagområder.
Færdigheder i at
- analysere sprogsyn, indlærersyn og tilegnelsessyn i faglige tekster,
- analysere konkrete eksempler på brug af dansk talt eller skrevet som andet- og fremmedsprog eller et konkret undervisningsmateriale med udgangspunkt i en teoretisk problemstilling.
Kompetencer i at
- vurdere tilegnelsesteoriers anvendelighed, rækkevidde og relevans i forhold til konkrete eksempler på forskellige aspekter (morfologi, syntaks, leksikon, udtale, pragmatik) af dansk talt eller skrevet som andet- og fremmedsprog,
- vurdere og diskutere tilegnelsesteori og -modeller på kvalificeret akademisk niveau,
- planlægge og udføre mindre empiriske undersøgelser.
Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:
Kandidatuddannelser:
2019-ordningen
2015-ordningen
KA-tilvalg:
Dansk som andet- og fremmedsprog 2020-ordningen
BA-tilvalg:
Dansk som andet- og fremmedsprog 2020-ordningen
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 42
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 160,5
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveFri mundtlig prøve med materiale
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur
- Reeksamen
Fri mundtlig prøve med materiale
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK0008FU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Martha Sif Karrebæk (6-7f7384867a73527a877f407d8740767d)