HBIB00093U Kbh: Projektarbejde B: Entreprenørskab og partnerskab
Cph: Project B: Entrepreneurship and partnership
Der er i disse år et stort fokus på entreprenørskab og på entrepenørielle kompetencer. Det hænger ikke mindst sammen med et arbejdsmarked, hvor man i vidt omfang selv skal skabe sin egen ”position”. Desuden hænger det også sammen med, at entreprenørskab i dag er andet og meget mere end managementtænkning og forestillinger om økonomisk vækst. Entreprenørskab handler således grundlæggende om at skabe værdi. Og denne værdi kan selvfølgelig være økonomisk, men i lige så høj grad også social eller kulturel.
Entreprenørskab forudsætter kendskab til håndtering af kommunikation og videndeling, at man kan tænke og agere kreativt og innovativt og ikke mindst, at man tør sætte sig selv og sin faglighed i spil. Dette vil derfor være udgangspunktet for kurset Entreprenørskab og partnerskaber.
Det primære entreprenørielle paradigme som kurset trækker på er Effectuation som formuleret af Sarasvathy. Ud fra principperne bag effectuation skal de studerende på egen hånd skabe 'pre-commitments' for partnerskaber i forhold til et virkeligt entreprenørielt projekt. Det kan f.eks. være et kulturprojekt, et socialt projekt eller handle om at skabe sin egen virksomhed. Erfaringer fra tidligere undervisningsforløb viser, at flere projekter bliver realiseret efter forløbets afslutning.
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- Anvendte teorier og metoder.
- Videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder.
Færdigheder i at
- Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
- Anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
- Analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
Kompetencer i at
- Demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang.
- Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling.
Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:
- Andersen, NÅ (2006). Partnerskabelse. København: Hans Reitzels Forlag.
- Løwe Nielsen m.fl. (2014). Entreprænørskab i teori og praksis. Idea.
- Sarasvathy, SD (2008). Effectuation: Elements of Entrepreneurialz Expertise. Cheltenham, UK: Edward Elgar, New Horizons in Entrepreneurship Series.
- Sørensen, E. & Torfing, J. (2011). Samarbejdsdrevet innovation i den offentlige sektor. København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 120
- Forberedelse
- 307,7
- Holdundervisning
- 120
- I alt
- 547,7
- Point
- 20 ECTS
- Prøveform
- Mundtligt forsvarPrøveform: Fri mundtlig prøve (sagsfremstilling) med materiale.
Omfang: Mundtlig prøve: 30 min. inkl. votering, hvoraf 15 min. til eksaminandens
sagsfremstilling og 10 min. til dialog mellem eksaminator og eksaminand.
Ved gruppeprøve gives 20 minutter ekstra pr. deltager ud over én.
Projektopgave: Maks. 20 normalsider. Ved gruppeprøve forøges omfanget
med 8 sider ekstra pr. deltager ud over én.
Materiale: Projektopgave, der afleveres til den i eksamenplanen fastsatte
termin inden den mundtlige prøve. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Hjælpemidler: Alle hjælpemidler er tilladt. Eksaminanden medbringer det indleverede materiale til eksaminationen. Andre hjælpemidler er ikke tilladt.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Maj/juni 2015
- Reeksamen
- Samme prøveform som ordinær eksamen. August 2015
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB00093U
- Point
- 20 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema
- Kursuskapacitet
- 25 deltagere
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Henrik Jochumsen (3-6b6d72436b7870316e7831676e)
- Michael Rene Kristiansson (7-506c666b64686f436b7870316e7831676e)