ASTK15679U SEMINAR: Videregående kvantitative metoder i studiet af politisk adfærd
SEMINAR: Advanced quantitative methods in the study of political behavior
Kernekursus i ''Specialisering i politisk adfærd og anvendt videregående kvantitativ metode".
Kurset kan søges af alle kandidatstuderende
Seminaret er en obligatorisk del af specialiseringen Politisk Adfærd og anvendt videregående kvantitative metode.
Seminaret dækker videregående kvantitative metoder, der anvendes i studiet af politisk adfærd. Det er tilrettelagt til at spille tæt sammen med Politisk adfærd, substansfaget i specialiseringen Politisk Adfærd og anvendt videregående kvantitative metode. Seminaret vil således inddrage tekster og temaer Politisk adfærd. Vi tager fat i centrale studier af politisk adfærd og spørger: hvordan er forfatteren nået frem til sit resultat? Kan vi genskabe resultatet? Og hvor følsomt er det over for andre metodiske valg? Vi lægger også stor vægt på hvordan studerende kan bruge metoderne til selv at besvare politologiske spørgsmål.
Seminaret forventes struktureret omkring tre tematiske blokke. Første blok, Brush-up, samler op på centrale elementer fra Metode 2, herunder multivariat (OLS og logistisk) regressionsanalyse. Blokken introducerer også metoder til at håndtere multilevel-data ved hjælp af fixed effects og random effects-modeller.
Anden blok, Kausal inferens handler om at undersøge om ét fænomen påvirker et andet – og hvor stor en eventuel påvirkning er. I de senere år har man inden for samfundsvidenskaben oplevet en sand ‘credibility revolution’ med et stadig stigende fokus på, hvordan man kan udtale sig om kausale effekter. I tråd med denne udvikling er formålet med blokken at introducere de studerende til forskellige forskningsdesigns og statistiske metoder til at drage kausale slutninger. Der vil især blive lagt stor vægt på designs, da et veldesignet studie ofte mindsker behovet for at anvende avancerede statistiske teknikker.
Tredje blok, Utraditionelle dataformater, introducerer til hvordan man kan udtrække og analysere data fra andre kilder end traditionelle, flade tabelformater. Blokken introducerer til hvordan man kan ‘skrabe’ data fra internettet og metoder til at analysere tekstdata og spatiale data.
Seminaret forventes struktureret på følgende måde:
Introduktion til R
Multivariat (OLS og logistisk) regressionsanalyse
Fixed og random effects modeller
Identifikationsproblemer i regressionsmodeller
Kausal inferens
Introduktion til logikken bag kausal inferens
Felt-eksperimenter og naturlige eksperimenter
Difference-in-difference designs
Regression discontinuity designs
Utraditionelle dataformater
Scraping af data fra online-kilder
Tekst som data
- Geodata
Kompetencebeskrivelse
Faget giver en bedre forståelse af politisk adfærd og politiske processer: Mange politiske tiltag har som formål at påvirke borgernes adfærd og i den sammenhæng bidrager den politiske adfærdsforskning med en forståelse af, hvilke konsekvenser den førte politik kan forventes at have for menneskers adfærd. Som eksempel kan nævnes betydningen af politiske kampagner, anvendelse af performance mål i den offentlige sektor. Her kan den politiske adfærdsforskning bidrage med viden om, hvordan befolkningen reagerer på information og dermed udgøre et oplyst grundlag at føre politik på.
Der lægges vægt på, at de studerende opnår kompetencer til at forstå, udføre, tolke og præsentere undersøgelser med udgangspunkt i de forskningsdesigns og metoder, der fremgår af pensum, og at denne anvendelse sker i sammenhæng med teorier om politisk adfærd.
Seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til
efter endt undervisning at kunne:
• Fortolke studier og videreformidle resultaterne til et
bredere publikum.
• Identificere relevante designs og teknikker for at løse
politologiske problemstillinger.
• Analysere empiriske politologiske problemstillinger og
formidle resultaterne.
• Reflektere over fordele og ulemper ved de forskellige
designs og teknikker fra kursets pensum og kritisk vurdere andres
og eget arbejde i forhold til analytiske mål.
Det vil til undervisningsstart forelægge et endeligt pensum. Seminaret vil anvende nyeste artikler fra førende politologiske videnskabelige tidsskrifter i kombination med tekster der introducerer de enkelte metoder. Som et par artikler kan nævnes:
Enos, R. D. (2015). What the Demolition of Public Housing Teaches Us about the Impact
of Racial Threat on Political Behavior. American Journal of Political Science, 60(1):123–142
Hopkins, D. J. (2009). The Diversity Discount: When Increasing Ethnic and Racial Diversity
Prevents Tax Increases. The Journal of Politics, 71(01):160
Bhatti, Y. and Hansen, K. M. (2015). The Effect of Residential Concentration on Voter
Turnout among Ethnic Minorities. International Migration Review
Bhatti, Y. and Hansen, K. M. (2012). Leaving the Nest and the Social Act of Voting: Turnout
among First-TimeVoters. Journal of Elections, Public Opinion&Parties, 22(4):380–406
Dinesen, P. T. and Sonderskov, K. M. (2015). Ethnic Diversity and Social Trust: Evidence from the Micro-Context. American Sociological Review, 80(3):550–573
Sonderskov, K. M. and Dinesen, P. T. (2014). Danish Exceptionalism: Explaining the Unique Increase in Social Trust Over the Past 30 Years. European Sociological Review, 30(6):782–795
LaCour, M. J. and Green, D. P. (2014). When contact changes minds: an experiment on transmission of support for gay equality. Science (New York, N.Y.), 346(6215):1366–9
Gerber, A. S., Green, D. P., and Larimer, C. W. (2008). Social Pressure and Voter Turnout: Evidence from a Large-Scale Field Experiment. American Political Science Review, 102(01):33–48
Nickerson, D. W. (2008). Is Voting Contagious? Evidence from Two Field Experiments. American Political Science Review, 102(01):49–57
Bond, R. M., Fariss, C. J., Jones, J. J., Kramer, A. D. I., Marlow, C., Settle, J. E., and Fowler, J. H. (2012). A 61-million-person experiment in social influence and political mobilization. Nature, 489(7415):295–8
Seminaret afsluttes med en karakterbedømt skriftlig opgave.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 28
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringIndividuel seminaropgave
- Krav til indstilling til eksamen
En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
- Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
- Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
- Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTK15679U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- .
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Kursusansvarlige
- Frederik Georg Hjorth (2-696b436c6976316e7831676e)