ASOK15802U Projektledelse i organisationer
Project management in organizations
Valgfag
Fagpakke (KA 2015):
Viden, organisation og politik
Undervisningen i foråret 2021 vil køre i et rent online
format frem til 1. april på grund af covid19 situationen.
Så snart det herefter er tilladt og forsvarligt, er det op til den
enkelte underviser om denne ønsker at overgå til et blended format
eller ønsker at fortsætte med fuld online undervisning resten af
semesteret.
Den enkelte underviser vil give besked om ovenstående valg
i Absalon-rummet for hvert enkelt kursus.
Kurser med mundtlige eksamener vil blive afholdt online,
hvis ikke relevante restriktioner er blevet løftet senest fire uger
før den enkelte eksamen.
Besked herom vil da komme i Absalon.
Kurser med skriftlig eksamen vil ikke opleve nogen ændring i forhold til den normale eksamensform.
Kursets indhold er søgt bygget op omkring en praktisk og caseorienteret tilgang til projektledelsesredskaber og projektdiscipliner. Indholdet på seminaret vil berøre:
• Redegørelse for feltet hovedemner, samt begrebet projektledelse og dets betydning for organisationer.
• Anvendelse samt diskussion af forskellige metoder/redskaber til at lede projekter og processer af en divers karakter
• Konkrete redskaber til systematisk at planlægge, strukturere, budgetlægge, tidsestimere, dokumentere, ressourceallokere, og evaluere projektindsatser samt større events og kampagner.
• Herunder: Praktisk brug af bl.a. Gantt chart, WBS (Work Breakdown Structure), Business cases.
• Gennemgå og diskutere faser i et projektforløb
• Diskussion af betydningen af god (projekt)ledelse
• Diskussion af (teori og praksis) Management vs. ledelse
• Anvende og kombinere viden om organisationers struktur, kultur og processer til at forklare, hvordan projekter i givne omgivelser ledes bedst muligt
• Organisations- og arbejdspsykologi (herunder coaching)
• Teams: Teamroller, teamdynamik og ledelse af teams
Faget er relevant for studerende, der ønsker at:
• Tilegne sig relevant teori og metode til at kunne styre og
lede projekter i rammerne af organisationer
• Opnå praktisk erfaring med: Projekttyper- og modeller,
planlægning, projektfaser, work-flow-management, budgetlægning,
ressourceallokering, team-ledelse, dokumentation, evaluering og
opfølgning. • I praksis at arbejde med konkrete projekter/cases. De
studerende arbejder i teams
• Introduceres til projektlederrollen: herunder: Hvad er god
ledelse, Ledelsesformer, ” Manager vs. Leder”
• Introduceres til elementer fra organisationspsykologien og
management teori.
Der lægges vægt på at deltagerne får en anvendelsesorienteret tilgang til arbejdet med ledelse af projekter. Endvidere lægges vægt på at styrke færdigheder inden for præsentationsteknik, strukturering af projektforløb.
På denne baggrund ruster valgfaget den studerende til at indgå i jobfunktioner som indbefatter projektarbejder, arbejde i teams og ikke mindst ledelse af netop projekter og teams. Derudover sigter seminaret på at gøre øvrige faglige kompetencer tilegnet på studiet anvendelige i rammerne af dominerende arbejdsformer i det private og i organisationer.
Viden:
• Redegøre for hovedemner indenfor Projektledelse, herunder (projektstyring, planlægning, præsentation, mødeledelse, teamsammensætning og coaching).
• Redegøre for projektledelsens betydning for organisationer i forskellige organisationstyper
• Forklare og diskutere over hvorledes teams, teamroller, teamdynamik bidrager til gennemførelse af projekter med flere personer involvere
Færdigheder:
• Anvende, diskutere, analysere forskellige (konkrete) metoder/redskaber til at lede projekter og processer af en divers karakter.
• Formidle og præsentere løsninger på konkrete projekter/cases
• Diskutere betydningen af- samt aspekter ved Projektledelse
• Diskutere af betydningen af god (projekt)ledelse
• Perspektivere mellem teori og praktis i forhold til projektledelse
• Debattere forskelle mellem management vs. ledelse
Kompetencer:
• Omsætte og kombinere viden og teori om organisationers struktur, kultur og processer til at håndtere, hvordan projekter i givne omgivelser ledes bedst muligt.
• Overføre teori og emner fra Organisations- og arbejdspsykologien (herunder coaching) til at skabe bedre forståelse for projektarbejde og projektledelse.
• Koordinere samarbejde i rammerne af teams for at sikre optimalt udbytte af projektprocesser og projektforløb
• Styre forskellige projektopgaver effektivt og set i relation til potentielle projekters specifikke mål.
• Stå i spidsen for særskilte projekter projekter (internt og eksternt af privat såvel som offentlig organisation)
• Evaluere særskilte projektdele/indsatsers effekt i at opnåe opstillede mål
Lindegaard & Ryding Olsson: Power in Projects, Programs and Portfolios, DJØF Publishing 2018
HBR Guide to Project Management, Harvard Business Review Press 2012
Kelley, T. The Art of Innovation
Hersey, P., Blanchard K., Johnson, D. Management of
Organizational Behavior, Prentice Hall 2001
Dweck, Carol. Mindset, Balantine Books, 2008
Briggs Myers, I. & Myers P. B. Gifts differing, Understanding Personality Type,1995
West, M. Effective Teamwork, Excel books, 2010
Starr, J. The Coaching Manual, Prentice Hall business, 2011
Allen, David, Getting Things Done. Penguin Books. 2003
Mintzberg, H.: Managing, Prentice Hall 2009
Kelley, T.: Ten Faces of innovation, Doubleday, 2005
Kotter, J.P. Leading Change, Harvard Business Review Press, 1996
E. Schein: Organizational Culture and Leadership 5ed, Wiley 2017
Barker, A.: how to manage Meetings 2ed, Koganpage 2016
Al undervisningen vil i efteråret 2020 som udgangspunkt være med fysisk tilstedeværelse. På grund af covid19 situationen vil al undervisningen dog også kunne følges online af studerende, der ikke kan deltage i undervisningen fysisk pga. deres forøgede risiko for covid19.
Husk altid at tjekke Absalon for de nyeste opdateringer.
-
Undervisningsformen vil have fokus på at arbejde praktisk med stoffet. Der vil være mange Undervisningsformen vil have fokus på at arbejde praktisk med stoffet. Der vil være mange øvelser, cases og rollespil. Derudover vil undervisningen såvel som forberedelse foregå meget i team-struktur. Den pædagogiske tilgang vil læne sig op af strukturer fra Cooperative Learning samt Accelerated Learning.
Undervisningen vil således tilrettelægges med en kombination af teori og praksis. Der vil være oplæg fra samt diskussion med underviseren. Under denne del vil seminaret indeholde præsentation og diskussion af litteratur og metoder indenfor området.
Der vil være studenteroplæg. De studerende vil arbejde i teams med konkrete cases og præsentere løsninger herpå (studenteroplæg) og perspektivere i forhold til udvalgt litteratur. Udvalget af cases vil ydermere reflektere ”projektlederens hovedudfordringer” særligt set i rammerne af organisationer.
Derudover vil casene sætte fokus på de grundlæggende projektdiscipliner. Konkrete case-udfordringer bliver indsamlet i samarbejde med ”virkelige” organisationer. Det tilstræbes at der vil være oplæg/deltagelse af eksterne aktører.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 178
- I alt
- 206
Efterårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. maj–1. juni.
Forårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. november - 1.
december.
Sommerskole-kurser kan tilmeldes i begge periode (Meritstuderende
dog kun pr. 1. juni)
Ordinær tilmeldingsperiode til sommerskole-kurser er fra 15. november til 1. december. Bliver kurset fyldt her, vil det IKKE blive udbudt igen ved eftertilmeldingsperioden fra 15. maj - 1. juni.
Tilmelding til undervisning medfører automatisk tilmelding til
eksamen.
Meritstuderende:
klik her
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Kursusdeltagelse"Aktiv Deltagelse" betyder, at den studerende skal deltage i minimum 2 gruppe/individuelle oplæg, samt aflevere en projektplan (ca. 10 normalsider) til slut. Herudover forventes mødepligt der kan retfærdiggøre, at man har været aktivt deltagende kurset igennem (her regnes med minimum 85 %).
- Krav til indstilling til eksamen
Sociologistuderende skal være indskrevet på enten BA 2016 studieordningen eller KA 2015 studieordningen for at kunne tage denne ekamen.
Meritstuderende kan være på både bachelor- og kandidatniveau.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Find mere information på din studieinformationsside på KUnet.
For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside:
www.soc.ku.dk under Uddannelser --> Eksamen- Reeksamen
Afløsningsopgave
Individuel/gruppe.Ved afløsningsopgave forstås en opgave, hvor den studerende selvstændigt udformer og afgrænser en problemstilling/problemformulering inden for fagets rammer på baggrund af et petitum. Afløsningsopgaven må maximalt fylde 10 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 5 sider pr. ekstra studerende. Se detaljer for prøveform i studieordningen og den generelle eksamensvejledning på KUnet.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOK15802U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor,Bachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink.
- Kursuskapacitet
- Vejl. 60 personer
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Henrik Christian Højstrøm (25-7a7780847b7d40757a847b85867b7380407a817c858684817f52858175407d8740767d)
Undervisere
Henrik Christian Højstrøm, e-mail: kpw637@ku.dk / politologi@gmail.com